وزیر راه و شهرسازی گفت: با هماهنگی مدیرعامل قبلی راهآهن و معاونت شهرسازی و معماری، ضوابط شهرسازی ریلپایه آماده شد که در دو جلسه آینده شورای عالی شهرسازی و معماری، این اصول و ضوابط مصوب میشود.
اصول شهرسازی ریلپایه به زودی تصویب میشود
اصول شهرسازی ریلپایه به زودی تصویب میشود
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، وزیر راه و شهرسازی امروز در دومین همایش شهرسازی ریلپایه حضور یافت و درباره اندیشه ایرانشهری و شهرسازی ریلپایه به بیان سخنانی پرداخت.
عباس آخوندی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیتالله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: او بود که پای ریل را به ایران باز کرد.
وی با اشاره به اینکه بنیاد شهرسازی ریلپایه بسیار ژرف و عمیق است، افزود: بیش از 100 سال از ورود مدرنیته به ایران میگذرد و ما با تنگناهای پیچیدهای در زندگی نوین شهری مواجه هستیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شهرسازی ریلپایه پاسخی به جنبههای اصلی پایههای زندگی مدرن در ایران است.
وی با تأکید بر اینکه در بازنگری زندگی مدرن در آستانه بحران قرار داریم، گفت: از هم گسیختگی اجتماعی و فروپاشی سرمایه اجتماعی و گسترش رابطه فقر و غنا قابل مشاهده است.
آخوندی گفت: کاهش قابلیت زندگی در ایران و کلانشهرها نکته مهمی است؛ امروز 56 میلیون نفر شهرنشین داریم که 19 میلیون نفر در بدمسکنی مطلق هستند که در حاشیه شهرها و بافتهای میانی قرار دارند.
وی به کاهش سرعت و حرکت در شهرها اشاره کرد و گفت: امروز میانگین سرعت در شهرها به 25 کیلومتر و در ساعات پیک به 7 کیلومتر در ساعت کاهش یافته است و این یعنی حرکت در شهرها دچار مشکل است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحران دیگر، بحران منابع زیستمحیطی است که شهرها با آن مواجه هستند، مثلاً هوا رایگانترین منابع زیستمحیطی با آلودگی گسترده ای مواجه است.
وی به کمبود آب اشاره کرد و گفت: اغلب کلانشهرها با بحران آب مواجه هستند و به جای اینکه در اندیشه بازنگری در زندگی مدرن باشیم، به دنبال روشهای پروژهمحوری هستیم که فقط جیب عدهای را پر از پول میکند، مثلاً پیشنهاد انتقال آب از دریای عمان به مشهد میدهیم و شوربختانه، از سوی عدهای هم این موضوع پیگیری میشود.
آخوندی با تأکید بر لزوم بازنگری بر اندیشه ایرانشهری گفت: آیا کوهپایههای تهران میتواند 10 میلیون نفر جمعیت را در خود جای دهد؟ اما ما 10 میلیون نفر را در کوهپایه ها اسکان دادیم اما زندگی قابل قبول و باکیفیت وجود ندارد.
وی اظهار داشت: در سواحل جنوبی کشور در هر مترمربع فقط 4.8 نفر زندگی میکند، اما به ادعای پروژه اقتصاد مقاومتی میخواهیم آب را از عمان شیرین کنیم و به زاهدان بفرستیم و آنجا تمرکز جمعیت ایجاد کنیم و این سوءاستفاده از فناوری مدرن است.
وی اظهار داشت: پدیده فرونشست زمین از زلزله و آتش بدتر است، اما چنین مخاطرهای خوابیده است و کسی نمیبیند.
وی ناکارآمدی اقتصادی توسعه سکونت شهری فعلی اشاره کرد و گفت: در سال 1385، 650 هزار واحد مسکونی خالی در کشور داشتیم که در سال 90 طبق آمار مرکز آمار، این رقم به یک میلیون و 630 هزار واحد رسید؛ اگر این خانههای خالی که خانههای لوکس و در کلانشهرها هستند، برای هرکدام 300 میلیون تومان قیمتگذاری درنظر بگیریم، یعنی عدم بهرهبرداری از 100 میلیارد دلار در این کشور.
وزیر راه و شهرسازی مدعی شد: این توسعه شهری بر مبنای سوداگری، عدم توجه به حمل و نقل ریلپایه و سوءاستفاده از فناوری، ایران را با بحران مواجه کرده است.
وی ادامه داد: شاخصی به عنوان همبستگی اجتماعی نداریم، اما شاخصهای زیادی برای توزیع اعانه داریم.
آخوندی تأکید کرد: باید به مفهوم ایرانشهر برگردیم، ایرانشهر میگوید که مردم چگونه در کویر زندگی کردند و با حداقل آب به توسعه رسیدند، اما ما امروز در کلانشهرها آب را هدر میدهیم.
وی ادامه داد: اگر اندیشه ایرانشهری را داشتیم، به آسانی همه تهران، مشهد، اصفهان و شهرهای بزرگ را نمیفروختیم که به تدریج آثار زندگی تمدن ایرانشهری به مزاحم توسعه تبدیل شود.
وی به لزوم وجود حمل و نقل ترکیبی و یکپارچه در شهرسازی ریلپایه اشاره کرد و گفت: باید همه مردم از ساکنان شهرهای کوچک تا بالانشینان تهران، شهروند درجه یک محسوب شوند؛ در طرح توسعه شهرسازی ریلپایه، در واقع منزلت اجتماعی به مردم میدهیم.
وی اظهار داشت: با هماهنگی مدیرعامل قبلی راهآهن و حوزه معاونت شهرسازی، روابط شهرسازی ریلپایه آماده شد و در دو جلسه آینده شورای عالی معماری و شهرسازی، اصول و ضوابط شهرسازی ریل پایه مصوب میشوند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرسازها در ایران براساس شهرسازی ریلپایه آموزش نمیبینند و در این حوزه نیازمند همکاری بخشهای دانشگاهی واجرایی هستیم.
وی با مثبت برشمردن نگاه مجلس به شرکت قطارهای حومه ای و تصویب این شرکت در مجلس گفت: اگر مردم در پیرامون کلانشهرها زندگی کنند و حمل و نقل سریع، ایمن و منظم به درون شهر را داشته باشند، دیگر نیازی به حضور در شهرهای بزرگ و سکونت در میان دود نیستند.
هجمه آخوندی به مدیریت شهری تهران
وی به حادثه ساختمان پلاسکو اشاره کرد و مدعی شد: حادثه پلاسکو تحقق یک مخاطره از هزاران مخاطره از نگاه نامناسب به مدیریت شهری در ایران است؛ مدیریت شهری تجارتپیشه که مأموریت اصل خود را سازش با سوداگری با فروش شهرها میبیند، در نتیجه به بحران میانجامد.
وی اظهار داشت: متأسفانه نگاه برخی به حادثه پلاسکو فقط به همان ساختمان است، کاهش مخاطرات این چنینی فقط به یک ساختمان جفا در حق مردم است.
آخوندی بیان کرد: مشکل ما نگاه به توسعه شهر و نحوه طبقهبندی، اولویتبندیها است.
وی با تأکید بر اینکه باید در نحوه تخصیص مسئله بودجههای شهرداری تجدیدنظر شود، خاطرنشان کرد: بودجه شهرداریها بسیار بزرگ است؛ باید مشخص شود که بودجه بیش از 17 هزار میلیارد تومانی شهر تهران چگونه و به چه اختصاص مییابد.
آخوندی اظهار داشت: سوداگری در شهر بر شهر غلبه کرده است و نتیجه آن چیزی جز وقوع بحرانهایی نظیر پلاسکو نیست.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد