روابط عمومی حلقه تکمیل کننده ارکان سازمان

ماندانا محمدزاده:

روابط عمومی حلقه تکمیل کننده ارکان سازمان

۲۷ اردیبهشت ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی» نام گرفته است. گرچه مفهوم «ارتباطات و روابط عمومی» از بدو خلقت بشر و با هدف ایجاد ارتباط دو و چند سویه میان انسان ها شکل گرفته است، اما «علم ارتباطات و روابط عمومی» در جهان از قرن ۱۹ میلادی پا گرفت و در ایران نیز عمر چندانی ندارد.

به گزارش دیوان اقتصاد، ارتباطات و روابط عمومی به مفهوم سنتی آن در قالب هایی چون روزنامه، چاپ، کتاب، کاتالوگ، تبلیغات و … شناخته شده است، در حالی که این روزها روابط عمومی و ارتباطات به دنیای جدیدی وارد شده است.

اگر روزی داشتن روزنامه، می توانست ملاکی برای توسعه علوم ارتباطات در یک جامعه تلقی شود، اما اکنون روزنامه ها در حال از دست دادن موقعیت خود در میان مردم هستند. اگر یک روز تولد صنعت چاپ، توانست انقلابی در دانش و روش روابط عمومی و ارتباطات ایجاد کند و متن چاپی در اعماق روستاها و میان طبقات فرودست نفوذ کرد، این روزها دیگر انتقال پیام از طریق متن چاپی موضوعیتی ندارد.

دو بال ارتباطات

دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و شاخه های مختلفی از علم ارتباطات در جهان شکل گرفته است؛ با این حال در دنیای دیجیتال امروزی، روابط عمومی و ارتباطات دیجیتال هم شدت و قوت گرفته است. ابزارهای دیجیتال مبتنی بر اینترنت، دنیای روابط عمومی را متحول کرده اند. اکنون متولیات حوزه روابط عمومی و ارتباطات سازمانی، برای انتقال پیام خود به مخاطبان و مشتریان، تنها به زمانی کمتر از ثانیه نیاز دارند تا انبوهی از جامعه هدف را پیدا کرده و آنها را در جریان قصد و نیت خود قرار دهند.

روابط عمومی درون سازمانی و برون سازمانی، دو بال ارتباطات هستند که این روزها جای خالی آنها به شدت احساس می شود. محدود شدن «روابط عمومی سازمانی» به انتشار چند پیام مناسبتی و یا برگزاری چند رویداد محدود، نمی تواند به معنای واقعی کلمه، حق مطلب را ادا کند. همچنین «روابط عمومی برون سازمانی» تنها نباید به انتشار چند خبر ساده و کم محتوا از عملکرد روزمره سازمان منحصر شود.

واقعیت این است که نهاد روابط عمومی در کشور ما بسیار جوان، مغفول و محدود شده است. گستره توانایی روابط عمومی تا حدی است که می تواند یک نهاد ورشکسته را پویا نشان دهد و یا یک نهاد توانا را تا مرز فروریختن پیش ببرد.

عده ای به درستی «روابط عمومی» را «ویترین سازمان» می دانند، اما این ویترین نباید کاری جز واقع نمایی داشته باشد. روابط عمومی اگر به بزرگ نمایی یا کوچک نمایی دستاوردهای سازمان رو بیاورد، بنای کجی را برپا کرده که دیر یا زود به فروریختن پایه های آن می انجامد.

این که در تقویم ما یک روز به «ارتباطات و روابط عمومی» اختصاص داده شده است، نشان می دهد که اهمیت این موضوع و مفهوم در کشور به درستی درک شده است، اما عمل به اقتضائات روابط عمومی نیز باید به همین اندازه مهم دانسته شود.

روابط عمومی موفق، باید از ابزارهای به روز، کارآمد و توسعه یافته بهره مند باشد و نیروی انسانی آموزش دیده در این حوزه را به کار بگیرد. خوشبختانه اکنون در کشور ما دانشکده های متعددی در حال تربیت کارشناسان روابط عمومی و ارتباطات هستند و این امیدواری وجود دارد که در آینده نه چندان دور، نهاد روابط عمومی به جایگاه مطلوب خود برسد.

ضرورت ارتقا و تقویت جایگاه روابط عمومی

«روابط عمومی» از سوی دیگر معرف فعالیت های سازمان در حوزه تولید محصول است، به گونه ای که «روابط عمومی قوی» می تواند به «بازاریابی قوی» بیانجامد. به عبارت دیگر، یک سازمان برای تقویت حوزه بازاریابی خود باید «روابط عمومی» را تقویت کرده و از توانایی های آن برای معرفی و افزایش فروش شرکت بهره بگیرد.

آنچه که  مسلم است روابط عمومی علاوه بر کارکردهای فراسازمانی جهت ایجاد ارتباط موثر با نهادهای دیگر و رسانه ها، کارکرد مهم دیگری یعنی ایجاد ارتباط میان اجزا داخلی سازمان را بر عهده دارد.

روابط عمومی حلقه تکمیل کننده ارکان یک نهاد است، بخصوص در ارتباط با واحد بازاریابی و فروش می تواند کامل کننده حلقه زنجیر باشد.

روابط عمومی می تواند به شناسایی دقیق نیازهای مشتریان بپردازد چرا که با کلیه ذینفعان یک سازمان از جمله مشتریان در ارتباط است.

کمک به نیاز سنجی مشتریان و شناسایی بازارهای هدف از طریق ارتباط و تعامل و در نهایت انتقال این نیازها به واحدهای فنی مرتبط، می تواند منجر به تولید محصول شود.

بدون شک استفاده از بسترهای دیجیتال منجر به تحول در کارکرد روابط عمومی می شود این روزها با توسعه زیرساختهای فناورانه در ارایه خدمات به بیمه گذاران، تحول در وظایف روابط عمومی ضروری به نظر می رسد،

با توجه به آنچه گذشت، روابط عمومی شاهراه ارتباطی جهت تعاملات برون سازمانی و درون سازمانی است، در این راستا ارتقا جایگاه روابط عمومی می تواند نقشی بهینه در تحقق اهداف کسب و کارها باشد.

شرکت بیمه آسماری نیز با درک صحیح از اهمیت این موضوع، نگاه حرفه ای به حوزه روابط عمومی، بازاریابی و برندینگ را عملیاتی و در این مسیر اقدامات ویژه ای را طراحی کرده است که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

ماندانا محمدزاده، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه آسماری




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.