آپارتمان‌های کم متراژ به بازار مسکن می‌آید؟

آپارتمان‌های کم متراژ به بازار مسکن می‌آید؟

موضوع ساخت خانه‌های ۲۵ متری که از حدود چهار سال قبل مطرح شد هم‌چنان مورد بحث کارشناسان و مسئولان است و در این بین برخی سازندگان برای تولید این نوع واحدها اعلام آمادگی کرده‌اند؛ طرحی که با واکنش وزارت راه و شهرسازی همراه شد اما استاندار تهران ساخت خانه‌های کوچک را اقدامی مناسب در راستای تشکیل خانواده و شروع زندگی دانست.

به گزارش دیوان اقتصاد، با توجه به نوسانات بازار مسکن و کاهش قدرت خرید اقشار پایین، اواخر سال ۱۳۹۸ بود که مسئولان وقت شهرداری تهران طرح ساخت آپارتمان‌های ۲۵ تا ۴۰ متری را مطرح کردند و گفتند که احداث این نوع واحدها نه یک انتخاب، بلکه ضرورت است.

در آن زمان مخالفت‌هایی با این برنامه شد و برخی افراد ساخت خانه‌های کوچک متراژ را در تضاد با الگوی موجود دانستند. مطابق طرح تفصیلی حداقل متراژ واحدهای مسکونی در شهر تهران ۳۵ متر است که بر اساس پیشنهاد ساخت خانه های ۲۵ متری، این میزان باید به ۲۵ متر کاهش پیدا می‌کرد.

موضوع واحدهای ۲۵ متری، کوچک، کپسولی یا از این نوع طی دو سال اخیر مسکوت گذاشته شد تا این‌که اخیرا مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا طرحی را با عنوان مسکن اقتصادی با هدف ساخت واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژی نوین مطرح کرد. به گفته خشایار باقرپور، طبق این برنامه زوج‌های جوان می‌توانند با نقدینگی حدود یک میلیارد تومان صاحب واحد مبله شوند.

اعلام این طرح، واکنش وزارت راه و شهرسازی را در پی داشت و انتساب مسکن ۲۵ متری به وزارت راه و شهرسازی را تکذیب  کرد.

از طرف دیگر و به تازگی استاندار تهران، ساخت مسکن کوچک متراژ را برای شروع زندگی جوانان و تشکیل خانواده مناسب دانسته و گفته است: در فاز بعدی و پس از این‌که جوان تشکیل خانواده داد می‌تواند واحد مسکونی خود را تبدیل به احسن کند.

به هر ترتیب در شرایط موجود کشمکش‌هایی درباره ساخت آپارتمان‌های کوچک متراژ وجود دارد. این در حالی است که برخی سازندگان و انبوه‌سازان که معتقدند خانه‌های کوچک می‌تواند نیاز اقشار پایین به مسکن در استطاعت را تامین کند، در حال رایزنی با مجلس و دولت برای تحقق اجرای طرح واحدهای ۲۵ متری هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.