سرویس‌های جدید پستی در حوزه تجارت الکترونیک در راه است

سرویس‌های جدید پستی در حوزه تجارت الکترونیک در راه است

با توجه به اهمیت تجارت الکترونیک، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست اعلام کرده است که سرویس‌های جدید پستی با تمرکز بر توسعه تجارت الکترونیک در راه است.

به گزارش دیوان اقتصاد، امروزه تجارت الکترونیک فرصت‌ها و تهدیدهای رقابتی بسیاری برای سازمان‌ها و کشورهای مختلف به وجود آورده است به طوری که، کمتر شرکت یا سازمان تجاری پیدا می‌شود که با این نام آشنا نباشد یا از آن استفاده نکند، بنابراین وجود این مزیت رقابتی باعث شده تا بسیاری از این شرکت‌ها و سازمان‌ها تجارت الکترونیک را به خدمت گرفته و برای رشد و توسعه اقتصادی از آن بهرمند شوند.

تقریبا اکثر شهروندان با پدیده خرید اینترنتی کالاهای مورد نیاز خود از فضای مجازی آشنایی دارند؛ اتفاقی که تنها بخش کوچکی از گستره‌ای بزرگ‌تر به‌نام فضای تجارت الکترونیکی است. تجارت الکترونیکی معمولا کاربرد وسیع‌تری از خرید و فروش اینترنتی دارد؛ یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت‌برداری از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را دربرمی‌گیرد.

بنابراین تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت و یا هرگونه معامله‌ای دانست که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا و یا خدمات منتهی می‌شود.

نکته قابل توجه این است اگر کالا دیجیتالی باشد یا به شکل آنلاین برای کالاهای فیزیکی در خانه یا محل کار مشتری تحویل شود، جزو تجارت‌های الکترونیک به حساب می‌آید؛ البته بدیهی است که این فرآیند نیازمند دسترسی به اینترنت از سوی کاربران برای مشاهده محصولات و سفارش آنلاین کالاها یا خدمات است.

بنابراین با توجه به اهمیت تجارت الکترونیک و کاربردهای آن، چندی پیش معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست اعلام کرد که سرویس‌های جدید پستی با ترمز بر توسعه تجارت الکترونیک در راه است.

محمد احمدی با اشاره به تمرکز شرکت ملی پست بر تامین  نیاز مشتریان، اظهار کرد: امسال با تمرکز بر  سرویس‌محوری، بیش از ۲۰ سرویس جدید به خدمات پستی افزوده می‌شود؛ برخی از این سرویس‌ها شامل ویرایش سفارشات الکترونیک، وب‌سرویس‌های رهگیری،سرویس‌های POD و TDS و سرویس‌های مبتنی بر نشانی (پایگاه کدپستی)  است.

به گفته وی، سال گذشته روی استراتژی توسعه وب‌سرویس‌ها تمرکز شد که ثمره آن افزایش قابل توجه خدمات مبتنی بر وب سرویس و در نهایت کاهش هزینه‌ها و ایجاد تسهیل در دریافت خدمت برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بود.

بر این اساس، سال جدید با راه‌اندازی ربات‌های دستیار پستی من در بستر سکوی پیام‌رسان‌های داخلی شاهد تحولی چشمگیر در توسعه الگوی سرویس‌محوری، ارایه خدمات ارزش‌افزوده جدید و بهبود تجربه مشتریان شرکت ملی پست خواهیم بود.

این تجربه سال گذشته در مورد رهگیری مرسولات در پیام‌رسان بله و دریافت برخی خدمت روی اپلیکیشن آپ اتفاق افتاد که نتیجه قابل قبولی در راستای توسعه خدمات مشتری محور داشت.

سال گذشته از سوی این شرکت اعلام شد که سامانه تجارت الکترونیک جهت خرید شهروندان ایرانی و کره‌ای از فروشگاه‌های تجارت الکترونیک دو کشور راه‌اندازی می‌شود.

محمود لیائی- مدیرعامل شرکت ملی پست- برای بازدید از پست کره‌جنوبی و انتقال تجارب دو کشور در فرایندهای پستی نوین به سئول سفر کرد که برگزاری نمایشگاه مشترک تمبر؛ چاپ تمبر مشترک ایران و کره جنوبی و راه‌اندازی سامانه تجارت الکترونیک جهت خرید شهروندان ایرانی و کره‌ای از فروشگاه‌های تجارت الکترونیک دو کشور از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.