به‌دنیا آمدن جوجه لاک پشت‌های در حال انقراض پوزه عقابی در کیش

به‌دنیا آمدن جوجه لاک پشت‌های در حال انقراض پوزه عقابی در کیش

شگفتی‌های طبیعی گوناگون و لاک‌پشت‌‌های پوزه عقابی جزیره کیش، علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش و گردشگران را مجذوب خود می‌کند.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، نخستین جوجه لاک پشت‌های پوزه عقابی در خطر انقراض پنج شنبه 10 خرداد در سایت حفاظت شده کیش به دنیا آمدند و راهی آب‌های خلیج فارس شدند.

تخم گذاری لاک‌پشت‌های دریایی از اواسط اسفند تا اواسط خرداد و به‌دنیا آمدن آن‌ها پس از دو ماه از خرداد تا مرداد ماه است از اینرو سالانه برای دیدن این شگفتی طبیعت، گردشگران بسیاری با برنامه‌ریزی دقیق این ماه ها را برای سفر به کیش انتخاب می کنند.

کارکنان اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش به منظور اهداف حفاظتی و گردشگری، برای آشنایی هر چه بیشتر علاقه مندان و گردشگران با لاک پشت پوزه عقابی به صورت شبانه روزی در سایت حفاظت از لاک پشت ها حضور دارند.این سایت حفاظت به طول ۸۰۰ متر در نوار ساحلی جنوب جزیره واقع شده شده و در حال حاضر دارای 58 لانه است. طرح حفاظت و رصد لاک پشت‌های دریایی پوزه عقابی از اسفند سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و از آنجایی که لاك پشت های پوزه عقابی براي تخم گذاري به همان ساحلي كه درآن متولد شده اند؛ باز مي گردند؛ تعداد لاک پشت های مادری که برای تخم گذاری، سواحل کیش را انتخاب مي كنند؛ افزايش یافته است.

لاک پشت‌های پوزه عقابی جزو گونه‌ های در خطر انقراض هستند که لانه‌های آنها حتی الامکان به شکل طبیعی حفظ می‌شود و در صورتی که احتمال از بین رفتن لانه بیش از ۷۰ درصد تشخیص داده شود، تخم‌ها توسط محیط بانان سازمان منطقه آزاد کیش به سایت حفاظت شده ساحل منتقل می‌شود.

استقرار شبانه روزی محیط بانان در سایت حفاظت شده در فصل زاد آوری، پاکیزه نگه داشتن زیستگاه از زباله و ضایعات، حصار کشی سایت به منظور بر قراری امنیت و کنترل بیشتر، رصد لاک پشت‌های مادر و نوزادان و خاموشی چراغ های جاده در فصل باز شدن لانه‌ها جهت پیشگیری از تفرق نوزادان، از مهمترین فعالیت‌های اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در سایت حفاظت شده لاک پشت ها است.

گفتنی است از مجموع 5 گونه لاک پشت دریایی که در خلیج فارس زندگی می کنند و همگی در خطر انقراض هستند؛ تنها لاک پشت پوزه عقابی برای تخم گذاری و زاد آوری به سواحل کیش می آید و هر لاک پشت بین 70 تا 120 تخم می گذارد که براساس بررسی های علمی، از هر 100 تخم یکی از آنها شانس تبدیل شدن به یک لاک پشت بالغ را دارد. به همین علت این گونه لاک پشت ها در خطر انقراض قرار دارند.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.