پیشنهاد افزایش وام نهضت مسکن ملی به ۷۰۰ میلیون تومان

پیشنهاد افزایش وام نهضت مسکن ملی به ۷۰۰ میلیون تومان

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه پیشنهاد افزایش وام طرح نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را به شورای پول و اعتبار ارائه کرده‌ایم، گفت: واحدهای آغاز شده طرح نهضت ملی مسکن از ۲.۶ میلیون واحد گذشت و بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است.

به گزارش دیوان اقتصاد، محمدرضا مهدیار اسماعیلی در نشست خبری اظهار کرد: رقم آغاز پروژه‌های نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۰۳ هزار واحد عبور کرده است. منابع جذب شده نیز به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: از این عدد ۳۷۱ هزار میلیارد تومان آورده مردمی است که می تواند حجم قابل توجهی از اشتغال و عملیات عمرانی را رقم بزند. مسکن علاوه بر مشاغل مستقیم، مشاغل جانبی را نیز حمایت می کند. از ۳۷۱ هزار میلیارد تومان ۲۳۴ هزار میلیارد تومان مستقیما توسط مردم و مابقی از طریق تسهیلات بانکی تامین شده است.

معرفی ۲ میلیون و ۱۸۴ هزار نفر برای دریافت وام مسکن

رئیس صندوق ملی مسکن درباره تعداد نفرات معرفی شده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات مسکن گفت: تا امروز ۲ میلیون و ۱۸۴ هزار نفر برای انعقاد قرارداد به بانک‌ها معرفی شدند. از این رقم ۷۸۴ هزار نفر منجر به انعقاد قرارداد  شده است. ۹۵۹ هزار نفر در صف انعقاد قرارداد هستند. ۴۴۱ هزار نفر دچار نقص مدرک بودند که باید مجددا درخواست خود را به جریان بیندازند. از این اعداد حدود ۷۴ هزار و ۶۵۸ واحد بابت جوانی معرفی شدند. تعداد ۲۷ هزار واحد به ایثارگران اختصاص یافته است. مسکن روستایی ۲۹ هزار و ۷۴۲ واحد و قشر محرومین نیز ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد بوده است. در مجموع در بخش دهک‌های کم درآمد ۶۹ هزار و ۲۳۲ واحد آغاز شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: پرداخت وام دهکهای یک تا چهار آغاز شده است. کسانی که در استانها در نهادهای مخلتف هستند به سازمان بهزیستی و کمیته امداد مراجعه کنند که می‌توانند از تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومان در شهرها و ۳۰۰ میلیون تومان در روستاها با سود ۲ درصد استفاده کنند.

وی با اشاره پرداخت دو میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه ملی به پروژه های مسکونی گفت: با تاکید رهبر معظم انقلاب از منابع نفتی مقرر شد دو میلیارد دلار از این رقم در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گیرد. در حال حاضر بخش اول این منابع به ارزش ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است. رقم ریالی این عدد بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

توزیع میلگرد دولتی از پایان اردیبهشت به پروژه‌های مسکونی

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن خاطرنشان کرد: سال گذشته بزرگترین خرید فولادی تاریخ فولاد برای طرح نهضت ملی مسکن به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت. از ۳۱ اردیبهشت عملیات توزیع این میلگردها آغاز شد. بنیاد مسکن ۶۹ هزار تن اعلام نیاز کرده و تقاضا به طور کلی بیش از ۹۹ هزار تن واصل شده که فراتر از توان صندوق ملی است.

وی با بیان اینکه درخصوص فولاد یک خبر خوب داریم برای شرکتهای دانش بنیان داریم گفت: شرکتهای دانش بنیان که مبتنی بر فناوری‌های نوین فعالیت می‌کنند از این تشویق برخوردار می‌شوند که پس از تایید فناوری آنها می‌توانند از فولاد با نرخی که در اختیار پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد بهره مند شوند تاانشاءالله هزینه‌های ساخت کاهش پیدا کند.

به گفته اسماعیلی، مطابق برنامه هفتم توسعه با تلاشهای بی وقفه رییس‌جمهور شهید ۲ درصد از زمین‌های کشور در اختیار طرحهای شهری قرار گرفت. در این برنامه حداقل ۲۴۰ هزار هکتار به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می‌یابد که این مساحت می‌تواند افزایش پیدا کند.

رییس صندوق ملی مسکن در پاسخ به سوالی درباره همکاری کشورهای خارجی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: در شهرهای ساحلی مکران ۲۷ نقطه ساحلی شناسایی شده که سه شهر از جمله خلیج فارس، علوی و تیس نامزد دریافت سرمایه‌گذاری خارجی شده‌اند. تعدادی شرکتهای خارجی و همچنین شرکتهای ایرانی در تراز بین‌المللی تامین مالی ساخت شهر را بر عهده می‌گیرند. در یکی از این شهرها بانک مسکن نیز ورود کرده است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از تورم در پایان سال گذشته آسانسور بخش قابل توجهی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن خریداری شده است.

پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان

اسماعیلی درباره برنامه کاهش رقم اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن گفت: به نظر من متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نیازمند این هستند که مبلغ کل وام آنها افزایش یابد؛ زیرا متاسفانه با تورم در کشور مواجهیم. به جای آنکه در دور بعدی با بانک برای کاهش رقم اقساط مذاکره کنیم باید تلاش کنیم که مبلغ وام از ۵۵۰ میلیون تومان فعلی افزایش یابد. امیدواریم این رقم را ۷۰۰ میلیون تومان برسانیم. صندوق ملی مسکن این پیشنهاد را به شورای پول و اعتبار ارایه کرده و در این زمینه باید شورای عالی مسکن تصمیم‌گیری کند.

وی با اشاره به امتناع برخی بانکها از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بیان کرد: بانکهای سامان، سرمایه، خاورمیانه و دی عملکردشان در طرح نهضت ملی مسکن تقریبا صفر بوده است. در حالی که این بانکها در سال گذشته رقم قابل توجهی تسهیلات پرداخت کرده‌اند. مثلا یکی از بانکها بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده که باید ۲۰ درصد آن معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار بخش مسکن قرار می داد که این اقدام صورت نگرفت.

ساخت ۲۷۷ هزار مسکن در بافت‌های فرسوده

رییس صندوق ملی مسکن با اشاره به بازآفرینی شهری در قالب طرح نهضت ملی مسکن گفت:  از ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن ۲۷۷ هزار واحد در بافتهای فرسوده آغاز شده است. برای احیای بازآفرینی شهری، صندوق ملی مسکن این آمادگی را دارد که پروژه‌های انبوه سازان که در بافت ساخته می‌شود، این واحدها را از آنها خریداری کند. با سرمایه‌گذار و مالک وارد مشارکت سه‌جانبه می‌شویم. اگر در پایان پروژه فرد، واحد را نخواست ما آن را برمی‌داریم و در اختیار متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌دهیم.

اسماعیلی، منابع در اختیار طرح نهضت ملی مسکن را حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: از محل منابع مستقیم صندوق تا کنون ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. ۵۱۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت فضاهای روبنایی، ۳۹۰۰ میلیارد تومان صرف انتقال زیرساخت پروژه های آب و برق، حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان صرف آماده سازی پروژه های مسکن مهر، ۲۰۰۰ میلیارد تومان در قالب خرید فولاد هزینه شده و مابقی ارقامی بوده که در قالب تسهیلات و ارقام مختلف در طرح نهضت ملی مسکن خرج شده که جمع آن به ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان جریمه مالیاتی بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات گفت: مباحث مربوط به تامین بخشی از منابع مالی صندوق از محل مالیات‌ها در دو مسیر کلی دیده شده است. یکی از موارد محل وصول مالیات‌ها که در قانون بودجه سال گذشته به آن اشاره شده الزام به واریز ۱۷ هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن است. طبق آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده و دریافتی صندوق ملی مسکن ۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

اسماعیلی بیان کرد: در مسیر دوم یعنی جریمه استنکاف بانکها نیز امروز به حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که تاکنون با وجود صدور برگه های تشخیص، منابعی از این محل دریافت نکرده‌ایم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.