بازار گواهی سپرده طلای آب شده در بورس کالا

بازار گواهی سپرده طلای آب شده در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ برای برخی از محصولات جدید مانند طلای آب شده (شمش) گواهی سپرده راه اندازی خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد,حامد سلطانی‌نژاد امروز (شنبه) در گفت و گو با ایرنا به اقدام های صورت گرفته این بورس در سال ۹۸ اشاره و افزود: امسال برخی از مسایل در دستور کار قرار گرفتند، مبنی بر اینکه زمینه انجام معاملات بازار فیزیکی به سمتی پیش رود که میزان عرضه در سیستم عرضه و تقاضا افزایش یابد و بیشتر به سمتی پیش رویم که عرضه‌ها به صورت مستمر و منظم ادامه داشته باشد.
وی افزود: تلاش شد تا چنانچه تولیدکننده‌ای به دنبال تامین مواد اولیه است، این اطمینان خاطر را داشته باشد که در مهلتی منظم می‌تواند آن را بوسیله بورس کالا تامین کند، تا این لحظه اتفاق مزبور در بورس رخ داد.
سلطانی‌نژاد گزارش‌گری مستمر را از اصلی‌ترین اقدام های بورس کالا دانست و افزود: خاصیت بورس کالا زنده بودن آن است، این بورس اتفاق ها را تا قبل از ایجاد التهاب پیش‌بینی و کالاهایی که عرضه آنها کم و امکان ایجاد التهاب در بازار دارند، به نهادهای ذی ربط گزارش می‌دهد، در انتها ستاد تنظیم بازار یا مراجع دیگر به منظور جلوگیری از اتفاق های مضر اقدام به رسیدگی مسایل مطرح شده خواهند کرد.
به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، تاکنون گزارش‌های خوبی از وضعیت بازار به نهادهای تصمیم‌گیر ارائه شده که نتیجه آن مثبت و در بحث معاملات حجم معاملات برخی از کالاها مانند فولاد و دیگر محصولات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی پیرامون ورود محصولات کشاورزی به بازار مالی بورس کالا توضیح داد: سیاست به کار گرفته شده در حوزه کشاورزی برای بیشتر محصولاتی که حساسیت قیمتی چندانی ندارند و با معیشت مردم کمتر ارتباط دارند، تغییر و از بازار فیزیکی به سمت بازار مالی کشاورزی پیش رفتیم.
سلطانی نژاد یادآور شد:سال ۹۸ تلاش شد تا برای محصولات کشاورزی مانند زیره و زعفران که در تولید آنها از برتری و مزیت نسبی برخورداریم، ارزش افزوده ایجاد کنیم ودرصدد تکمیل پازل ابزار مالی در کالاهای کشاورزی بودیم که در این زمینه بازار نقد آنها به شکل گواهی سپرده و سپس بازار قراردادهای آتی راه اندازی شد.
مدیرعامل بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: بازار آپشن هم در مورد کالاهای کشاورزی راه اندازی شد که فعالان بازار در این زمینه مشارکت خوبی را از خود نشان دادند و اکنون در حال بزرگ شدن است.
وی ضمن تاکید بر اینکه تلاش می شود تا در صورت حذف بحث قیمت‌گذاری دستوری، انواع محصولات کشاورزی را در حوزه بازار فیزیکی به رینگ بورس کالا بازگردانیم، گفت: بزرگترین مشکل در بازار محصولات کشاورزی مانند گندم و شکر کنترل قیمت آنها توسط دولت است، این موضوع مانع از تعیین قیمت کالاها و مبادله آنها در بورس براساس سیستم عرضه و تقاضا می‌شود.
سلطانی نژاد اضافه کرد: کالایی می‌تواند در بورس عرضه شود که شامل قیمت‌گذاری دستوری نباشد و تجربه ثابت کرده که شاید مردم از کالاهایی که شامل قیمت گذاری دستوری می‌شوند، انتفاع داشته باشند،اما آثار قیمت گذاری دستوری در بلندمدت مثبت نخواهد بود و تولید رو به سمت بی انگیزگی و نابودی می‌کشاند.
مدیرعامل بورس کالای ایران اضافه کرد: تجربیات گذشته بیانگر آن است که کنترل قیمت در حوزه گندم و شکر، ممکن است ضرباتی را به تولید آنها وارد کند و بعد از مدتی به جای تولیدکننده این محصولات به وارد کننده آنها تبدیل شویم.
وی با بیان اینکه در حوزه شکر بخشی از این محصول را به کشور وارد کردیم در حالی که در حوزه گندم امسال هیچگونه وارداتی صورت نگرفته، افزود: چنانچه با این محصولات به صورت بازاری رفتار شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشدف به تولید این کالاها کمک خواهد کرد و در داخل کشور هم می توان سیاستی را پیش گرفت که محصول را با قیمت واقعی از تولیدکننده خریداری کرد.
سلطانی نژاد به برنامه های بورس کالا در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در صدد هستیم تا در سال جدید برای برخی از محصولات جدید مانند طلای آب شده (شمش) گواهی سپرده را راه اندازی کنیم.
مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه به دنبال ایجاد بازاری مستمر برای برخی از محصولات مانند کشمش، خرما و برنج هستیم، گفت: برای برنج که به عنوان کالای اساسی محسوب می‌شود با برخی از محدودیت‌ها روبرو شده ایم؛ بنابراین درباره این موضوع که کالا می‌خواهد در سیستم بازار معامله شود یا خیر، باید سیاست‌گذار بازار کسب تکلیف کند تا بازار گواهی سپرده آن راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی زمینه خوبی برای معامله در بورس دارند به شرط آنکه بحث قیمت گذاری از روی آنها برداشته شود، گفت: برنامه ما در سال ۹۹ معامله محصولات کشاوری پرحجم و پربازیگر در بورس کالا است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.