شرایط گواهینامه پایه دو؛ هزینه و مدارک لازم

شرایط گواهینامه پایه دو؛ هزینه و مدارک لازم

رانندگی با ماشین‌های نیمه‌سنگین مانند خودروهای باربری (تا حداکثر ۶ تن) و مسافربری ۲۶ نفره بدون گواهینامه پایه دو ممنوع است؛ بنابراین اگر قصدتان استفاده از این خودروهاست، باید برای دریافت گواهی پایه دو اقدام کنید. داشتن گواهی پایه سه و حداقل ۲۳ سال سن، از شرایط دریافت مجوز پایه دو است. همچنین باید مدارک موردنیاز شامل عکس و گواهی سلامت جسمی را نیز به آموزشگاه تحویل دهید.

به گزارش دیوان اقتصاد، اگر می‌خواهید به یک راننده حرفه‌ای خودروهای نیمه‌سنگین تبدیل شوید؛ در این مقاله شما را با شرایط، مدارک، هزینه‌ها، مراحل و قوانین جدید گرفتن گواهینامه پایه دو آشنا می‌کنیم.

الزامات و شرایط گرفتن گواهینامه پایه ۲ در سال ۱۴۰۳
گرفتن گواهینامه پایه دو، اجازه رانندگی با وسایل نقلیه نیمه‌سنگین را به‌صورت قانونی به شما می‌دهد. در سال ۱۴۰۳ برای دریافت این مدرک باید شرایط زیر را داشته باشید:

فرد متقاضی باید حداقل ۲۳ ساله باشد.
باید حداقل ۲ سال از زمان دریافت گواهی پایه ۳ راننده گذشته باشد.
راننده باید گواهی سلامت جسمی از پزشک معتمد آموزشگاه دریافت کند که نشان‌دهنده توانایی جسمی او برای هدایت و کنترل وسایل نقلیه سنگین است.
راننده باید گواهی سلامت روحی از روانپزشک موردتایید آموزشگاه دریافت کند.
فرد متقاضی باید دوره‌های نظری و عملی را با موفقیت به پایان برساند و در آزمون گواهینامه رانندگی پایه ۲ قبول شود.
آزمایش عدم اعتیاد برای گواهینامه پایه ۲ ضروری است.
با داشتن این شرایط، امکان دریافت گواهی رانندگی ماشین‌های نیمه‌سنگین برای شما وجود دارد. همچنین شما باید پس از گرفتن مدرک، حتما برای دریافت بیمه شخص ثالث نیز اقدام کنید تا در صورت بروز حادثه، خسارت وارد شده به سایر افراد توسط بیمه جبران شود.

معرفی مدارک لازم برای گواهینامه پایه ۲ در سال ۱۴۰۳
باهدف دریافت گواهی پایه دو، باید مدارکی خاص برای تایید صلاحیت و احراز هویت به آموزشگاه تحویل بدهید. البته اگر هدف‌تان از گرفتن این گواهی، رانندگی در جاده‌های بین‌المللی است؛ باید مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی مانند پاسپورت و اصل مدرک رانندگی جمهوری اسلامی ایران را به نمایندگی‌های مجاز کانون گردشگری و اتومبیل‌رانی ایران تحویل دهید و گواهی بین‌المللی را بگیرید. در سال ۱۴۰۳ داشتن مدارک زیر برای دریافت مجوز پایه دو ضروری است:

اصل و کپی کارت ملی
اصل و کپی صفحه اصلی و صفحه توضیحات شناسنامه
گواهی اشتغال به تحصیل با مهر تائیدیه منطقه آموزش‌وپرورش برای آقایان محصل بالای ۱۸ سال
۸ قطعه عکس ۳ در ۴؛ عکس‌ها باید تمام‌رخ، با زمینه روشن، لباس تیره، بدون عینک، کلاه، لباس نظامی و کراوات باشند.
گواهی سلامت جسمی و روحی
مجوز پایه ۳ که حداقل ۲ سال از زمان دریافت آن گذشته باشد.
اگر گواهینامه‌های دیگر مانند جرثقیل یا موتور دارید، باید اصل این مدارک را نیز به‌همراه داشته باشید.
وجود همه این مدارک هنگام ثبت‌نام در آموزشگاه ضروری است؛ اگر حتی یکی از آن‌ها را نداشته باشید، امکان شروع کلاس‌های آموزش رانندگی با ماشین‌های نیمه‌سنگین برایتان وجود ندارد.

هزینه گواهینامه رانندگی پایه ۲ در سال ۱۴۰۳ در یک نگاه
برای گرفتن گواهینامه رانندگی پایه دو باید دوره‌های آموزشی تئوری و عملی را بگذرانید و هزینه این کلاس‌ها را بپردازید. همچنین پس از دریافت مجوز نیز باید مبلغی برای بیمه ماشین به‌ویژه شخص ثالث در نظر بگیرید؛ براساس قانون ۱۹ مسئولیت مدنی، استفاده از ماشین بدون این بیمه، جرم است. آگاهی از همه هزینه‌های مرتبط با دریافت تصدیق رانندگی، در برنامه‌ریزی بهتر بودجه‌تان به شما کمک می‌کند.

مرحله دریافت گواهی    هزینه گواهینامه پایه ۲ (تومان)
۱۵ ساعت کلاس‌‌های تئوری    ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
۱۲ جلسه کلاس عملی    بین ۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
تمبر نیروی انتظامی و شهرداری    ۵۰,۰۰۰ تومان
هزینه ثبت‌نام مجدد در صورت مردودی در آزمون آیین‌نامه    ۱۵,۰۰۰  تومان
هزینه ثبت‌نام مجدد در صورت مردودی در آزمون عملی    ۱۵۰,۰۰۰ تومان
هزینه معاینه چشم‌پزشکی    ۲۰۰,۰۰۰ تومان
هزینه آزمایش خون و اعتیاد    ۶۰,۰۰۰ تومان
توجه به این هزینه‌ها برای گرفتن گواهینامه ماشین‌های نیمه‌سنگین و برنامه‌ریزی مناسب، فرآیند دریافت مدرک را ساده‌ و بدون مشکل می‌کند.

آیا هزینه گواهینامه پایه ۲ همیشه ثابت است؟
هزینه‌های دریافت گواهینامه رانندگی پایه ۲ همیشه ثابت نیست و گاهی از مبلغ‌های گفته‌شده در جدول بالا، بیشتر یا کمتر است. این نوسان به عواملی مانند محل زندگی شما، آزمایشگاه خون و اعتیاد و آموزشگاه انتخابی شما بستگی دارد. برخی کلینیک‌ها برای انجام آزمایش هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین آموزشگاه‌های خاص به‌دلیل امکانات بهتر، هزینه بیشتری دارند. در نهایت باید هزینه‌های اضافی مانند بیمه بدنه برای وسایل نقلیه نیمه‌سنگین را نیز در نظر بگیرید. قیمت‌های گفته‌شده در جدول بالا، میانگین سال ۱۴۰۳ هستند و شما باید قبل از ثبت‌نام، با مراجعه به آموزشگاه مدنظرتان از قیمت‌های دقیق مطلع شوید.

قوانین جدید سال ۱۴۰۳ درباره گواهینامه ماشین پایه دو
در ابتدای سال ۱۴۰۳، راهنمایی‌ورانندگی قوانین جدیدی برای مجوزهای پایه سه و دو با هدف افزایش ایمنی و کاهش حوادث جاده‌ای و شهری وضع کرد. امسال تاکید فراوانی روی قانون جدید تصادف بدون گواهینامه است. براساس این قانون اگر فرد بدون مدرک رانندگی، مقصر تصادف باشد، بیمه شخص ثالث خسارت را پرداخت می‌کند؛ اما شرکت بیمه همه مبلغ پرداختی را از راننده مقصر (به‌صورت قسطی یا یک‌جا) پس می‌گیرد. سایر قوانین مهم درباره گواهی پایه سه و دو شامل موارد زیر می‌شوند:

مدت‌زمان اعتبار مجوزهای پایه سه و دو ۱۰ سال است؛ مدارک لازم برای تمدید گواهینامه پایه ۲ پس از گذشت این مدت شامل گواهی چشم‌پزشکی و سلامت جسم و روان می‌شوند.
افراد بالای ۷۰ سال باید هر ۵ سال یک بار مجوز خود را تمدید کنند.
اگر فردی یکی از شرایط پزشکی لازم را از دست بدهد (مثلا به عینک نیاز داشته باشد) باید به راهنمایی‌و‌رانندگی برود و درخواست اصلاح مدرک خود را بدهد.
از سال ۱۴۰۳ دیگر نیازی به داشتن کارت پایان خدمت برای دریافت مجوز رانندگی نیست.
از سال ۱۴۰۳  امکان گذراندن دوره‌های آموزش تئوری به‌صورت آنلاین فراهم شده است.
رانندگان ۳ ماه پس از دریافت گواهی، اجازه رانندگی در ساعت‌های ۲۴ تا ۵ صبح را ندارند.
پس از دریافت مجوز ماشین‌های نیمه سنگین، رانندگی در جاده‌های برون‌شهری باید با همراهی یک راننده باتجربه انجام شود.
دانستن این قوانین و عمل به آن‌ها باعث جلوگیری از جریمه شدن و بروز مشکل قانونی برای شما می‌شود.

مراحل گرفتن گواهینامه پایه ۲؛ گام‌به‎گام تا راندن ماشین‌های نیمه‌سنگین
برای شروع رانندگی با ماشین‌های نیمه‌سنگین، ابتدا باید در آموزشگاه ثبت‌نام کنید. سپس باید پنج جلسه کلاس آیین‌نامه و شش جلسه کلاس فنی را بگذرانید. در این کلاس‌ها قوانین و نکته‌های فنی مربوط به ماشین‌های نیمه‌سنگین را می‌آموزید. سپس باید در آزمون مقدماتی آیین‌نامه قبول شوید. در ادامه باید ۱۰ جلسه کلاس عملی را بگذرانید تا مهارت‌های لازم برای رانندگی ایمن با ماشین‌های نیمه‌سنگین را یاد بگیرید.

بعد از اتمام دوره‌های آموزشی و کلاس‌های عملی، باید در آزمون عملی قبول شوید. در صورت قبولی، باید فرم درخواست گواهینامه را تکمیل کنید و منتظر صدور آن باشید. در این مرحله باید برای دریافت بیمه شخص ثالث نیز اقدام کنید؛ ازآن‌جایی‌که تصادف در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث منجر به مشکلات مالی جدی و قانونی برای شما می‌شود، بدون این بیمه هرگز به‌فکر استفاده از ماشین نیمه‌سنگین نباشید.

رانندگی ماشین‌ نیمه‌سنگین با خیال آسوده با دریافت بیمه خودرو آسماری
در این مقاله همه مدارک و شرایط ضروری برای دریافت گواهی رانندگی ماشین‌های نیمه‌سنگین را به شما گفتیم. متقاضیان باید با داشتن شرایط سنی، گواهی سلامت جسمی و روحی و گذراندن دوره‌های آموزشی لازم، این گواهی را بگیرند. پس از گرفتن تصدیق رانندگی، بیمه ماشین را فراموش نکنید. در سال ۱۴۰۳ دیه کامل انسان حدود ۱.۲ میلیارد تومان است؛ بنابراین استفاده از ماشین بدون بیمه شخص ثالث ممنوع و بسیار خطرناک است.

بیمه آسماری اطمینان‌خاطر شما را هنگام رانندگی فراهم می‌کند. از بیمه تکمیلی انفرادی و خانواده گرفته تا بیمه ساختمان و بدنه خودرو، آسماری همه نیازهای بیمه‌ای شما را با پوشش‌های بی‌نظیر و خدمات عالی فراهم می‌کند. فرقی نمی‌کند که در شهر رانندگی می‌کنید یا در جاده‌های برون‌شهری؛ با بیمه آسماری دغدغه‌ای هنگام استفاده از ماشینتان ندارید. همین حالا اقدام کنید و با بیمه آسماری، تجربه‌ای بی‌نظیر از اطمینان‌خاطر را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.