ممنوعیت تدریجی صدور «چک رمزدار (بین بانکی)»

ممنوعیت تدریجی صدور «چک رمزدار (بین بانکی)»

بانک مرکزی ج.ا.ا، در راستای اجرای «قانون اصلاح قانون صدور چک» و با لحاظ نمودن مزایا و مشابهت کارکردی «چک تضمین شده» (چک بانکی) نسبت به «چک رمزدار» (چک بین بانکی)، در نظر دارد، «چک تضمین شده» را جایگزین «چک رمزدار» نماید و به تبع آن، ممنوعیت صدور «چک رمزدار» به صورت تدریجی و گام به گام، اجرایی گردد.

به گزارش دیوان اقتصاد، با عنایت به مراتب فوق، برخی مزایای «چک‌ تضمین شده» به شرح ذیل است:

«چک تضمین شده» قابل‌‌استعلام می‌باشد و با عنایت به این‌که تمامی چک‌های مذکور مجهز به «شناسه صیاد» می‌باشند و در بستر «سامانه صیاد» (پیچک) صادر می‌شوند، می‌توان در زمان دریافت چک، با استفاده از شناسه 16 رقمی مذکور از طریق درگاه‌های نوین بانکی (اینترنت بانک و همراه بانک)، برنامک‌های موبایلی و سرشماره 4040701701 (به صورت پیامکی) از صحت چک صادرشده آگاهی یافت؛ این در حالی است که «چک رمزدار» قابلیت استعلام ندارد و صرفاً از طریق مراجعه به شعبه صادرکنندۀ چک، صحت آن قابل بررسی است. بر این اساس، احتمال جعل «چک تضمین شده» بسیار اندک می‌باشد.
وصول «چک تضمین شده» از سوی بانک، تضمین شده است و امکان برگشت آن وجود ندارد.
«چک تضمین شده» در وجه شخص و سپرده معین و به‌صورت غیر قابل انتقال صادر می‌شود و کلیه هم‌وطنان گرامی می‌توانند در مراودات تجاری خود از آن استفاده نمایند.
 چک‌های تضمین‌شده بدون محدودیت جغرافیایی در سراسر کشور قابل صدور و مبادله هستند؛ این در حالی است که نقدشوندگی «چک رمزدار» منوط به تبادل آن در محدوده جغرافیایی مشخص است.
 امکان تبادل چک «چک‌ تضمین‌شده» بین بانک‌ها و از طریق «سامانه چکاوک» میسر است.
با عنایت به مراتب فوق، مشتریان می‌توانند به جای درخواست صدور «چک رمزدار»، از «چک تضمین شده» استفاده نمایند و از مزایای پیش‌گفته بهره‌مند شوند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.