بیمه البرز بر قله سودآوری صنعت بیمه ایستاد

با تحقق سود ۲۰ هزار میلیارد ریالی

بیمه البرز بر قله سودآوری صنعت بیمه ایستاد

آمار سودآوری شرکت‌های صنعت بیمه نشان می‌دهد، بیمه البرز در رتبه اول سودآوری صنعت بیمه قرار گرفته است.

به گزارش دیوان اقتصاد از باشگاه بیمه‌گران، اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱/۶/۱۴۰۳ بیمه البرز نشان می‌دهد این شرکت در آستانه تحقق حق‌بیمه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی قرار داد.

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال، حق بیمه تولیدی این شرکت در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ مبلغ ۹۸,۵۵۱,۷۴۲ میلیون ریال بوده که نسبت پرتفوی ۶۱,۰۷۸,۸۱۵ میلیون ریالی مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل‌توجه ۶۱ درصدی را نشان می‌دهد.

این رشد در حق بیمه تولیدی می‌تواند به عوامل متعددی از جمله افزایش تعداد بیمه‌گزاران، توسعه بازارهای بیمه‌ای و جذب مشتریان جدید، بهبود در روش‌های بازاریابی و فروش این شرکت مرتبط باشد. همچنین رشد بازار این شرکت نشان‌دهنده پتانسیل و اعتماد بیشتر بازار به خدمات بیمه البرز است که می‌تواند منجر به افزایش سهم بازار آن منجر شود.

همچنین حق بیمه خالص بیمه البرز در ۶ ماهه ۱۴۰۳ به ۸۸,۰۳۵,۰۶۰ میلیون ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶۶ درصدی داشته است.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، درآمدهای بیمه‌ای این شرکت نیز رشدی ۶۳ درصدی را تجربه کرده است. جایی که درآمدهای بیمه‌ای بیمه البرز در ۶ ماهه ۱۴۰۳ به ۱۰۰,۰۳۵,۱۳۵ میلیون ریال رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶۱,۵۳۹,۱۰۰ میلیون ریال بود.

افزایش قابل‌توجه در درآمدهای بیمه‌ای، نشان می‌دهد استراتژی‌های این شرکت برای جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی و توسعه پوشش‌های جدید بیمه‌ای موثر بوده و همچنین، نشان‌دهنده قدرت برند بیمه البرز و تقاضای بیشتر برای خدمات آن است.

در مقابل رشد حق بیمه تولیدی بیمه البرز در سال ۱۴۰۳، خسارت و مزایای پرداختی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ با مبلغ ۶۶,۹۱۲,۹۱۴ میلیون ریال بوده که نسبت به خسارت پرداختی ۳۹,۹۷۵,۸۴۰ میلیون ریالی مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ رشد ۶۷ درصدی داشته است.

این آمار نشان می‌دهد نسبت خسارت بیمه البرز در سال ۱۴۰۳ به عدد ۶۷.۸ درصد رسیده است.

رتبه اول سودآوری در صنعت بیمه به البرز رسید

برجسته‌ترین آمار صورت‌های مالی بیمه البرز مربوط به ردیف‌های سودآوری است. جایی که سود عملیاتی این شرکت در ۶ ماهه ۱۴۰۳ به ۱۹,۱۸۷,۳۰۱ میلیون ریال رسیده که نسبت به سود عملیاتی ۱۳,۹۲۸,۸۰۴ میلیون ریالی در سال قبل، افزایش ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سود عملیاتی شاخص مناسبی برای ارزیابی بهبود کارآیی عملیاتی و مدیریت بهتر هزینه‌ها در شرکت‌های بیمه است و رشد این شاخص در صورت‌های مالی بیمه البرز نشان می‌دهد این شرکت توانسته درآمد خود را به صورت موثرتر و با مدیریت دقیق‌تر هزینه‌ها افزایش دهد.

سود خالص بیمه البرز نیز در این مدت نیز با ۳۸ درصد رشد نسبت به مدت سال ۱۴۰۲ به رقم قابل توجه ۱۹,۳۶۰,۹۶۳ میلیون ریال رسیده که نشان‌دهنده عملکرد مالی مناسب، مدیریت کارآمد منابع مالی و کاهش هزینه‌های غیرعملیاتی آن است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر افزایش ارزش سهام این شرکت در بازار سرمایه بگذارد و سهام آن را در بورس برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کند.

بر اساس نامه مدیرعامل بیمه البرز به سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل افزایش سود عملیاتی این شرکت، افزایش ۲۰۸ درصدی ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، افزایش ۵۷ درصدی پرتفوی حق بیمه‌های صادره و همچنین افزایش ۴۴ درصدی درآمد سرمایه‌گذاری‌های این شرکت بوده است.

اما نکته قابل توجه دیگر در سودآوری بیمه البرز، مقایسه آمار آن با دیگر شرکت‌های حاضر در صنعت بیمه است. جایی که بیمه البرز بالاتر از شرکت‌های پاسارگاد، دانا، دی، کوثر و آسیا، در رتبه نخست سودآوری شرکت‌های بیمه کشور جای گرفته است و در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ با بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان، بیشترین سود را محقق کرده است.

به این ترتیب، سود پایه هر سهم بیمه البرز در ۶ ماهه ۱۴۰۳ به ۴۲۱ ریال افزایش یافته که نسبت به سود ۳۰۵ ریالی در سال گذشته، رشد ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سود پایه هر سهم این شرکت، علاوه بر جذابیت سهم نماد البرز در بازار بورس کشور و جذب سرمایه‎گذاران جدید، می‌تواند منجر به افزایش حجم معاملات و تقاضا برای سهام این شرکت در آینده شود، به ویژه اینکه بیمه البرز با تصویب هیات مدیره در آستانه افزایش سرمایه ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریالی از محل سود انباشه و اندوخته است تا بتواند سرمایه ثبتی خود را به رقم قابل توجه ۷۰ هزار میلیارد ریال برساند.

افزایش سرمایه‌ای می‌تواند نقش مهمی در ارتقای نسبت توانگری این شرکت و افزایش قدرت پذیرش ریسک آن داشته باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.