پیمان سنندجی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: ایران سالهاست تحت تأثیر تحریمها قرار دارد، این محدودیتها بر فضای کسبوکار کشور تأثیر منفی گذاشته و ضرورت دارد که برای کاهش اثرات آن، راهکارهای موثری اتخاذ شود.
ویزا برای رانندگان ایرانی صادر نشد؛ ترکها جایگزین شدند
ویزا برای رانندگان ایرانی صادر نشد؛ ترکها جایگزین شدند

به گزارش دیوان اقتصاد، اگر قرار است اقتصاد ما رونق پیدا کند، نیاز داریم که با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنیم. با توجه به اهمیت گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ما برای برقراری ارتباط مالی با جهان نیازمند پیوستن به استانداردهای بینالمللی هستیم. در همین راستا، ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیوسته است. این همکاریها به ما کمک میکند تا روابط تجاری و مالی خود را با سایر کشورها گسترش دهیم.
همچنین اهمیت کریدور شمال- جنوب، در آنجاست که خلیج فارس را به دریای شمال متصل میکند و یک مسیر بسیار مهم تجاری است که کشورهای هند، ایران، آذربایجان و روسیه را در بر میگیرد.
این مسیر برای کشورهای منطقه امکان دسترسی به آبهای آزاد را فراهم میکند. درضمن بررسیهای انجامشده در اتاق مشترک ایران و هند نشان داده که مسیر حمل کالا از هند به روسیه از طریق این کریدور، حدود 20 روز زمان میبرد که این کاهش زمان منجر به کاهش هزینههای تمامشده و افزایش رقابتپذیری در بازارهای بینالمللی خواهد شد. این زمان درحال حاضر 40 روز است.
در حوزه حملونقل هوایی، ما با مشکلات متعددی روبهرو هستیم. شرکتهای خارجی جایگزین شرکتهای داخلی شدهاند و این موضوع هزینههای زیادی را به مردم و صنعت حملونقل تحمیل کرده است. به دلیل محدودیتهای بینالمللی، ناوگان هوایی ایران با کمبود قطعات و فرسودگی مواجه است که این امر باعث کاهش کیفیت خدمات و افزایش هزینههای سفرهای هوایی شده است.
حملونقل جادهای نیز مشکلات فراوانی داریم. به دلیل عدم صدور ویزا برای رانندگان ایرانی، شرکتهای ترک جایگزین ما شدهاند و همین موضوع موجب شده که هزینههای حملونقل افزایش یابد. رانندگان ایرانی برای ورود به بسیاری از کشورها با مشکل مواجه هستند و این مساله بر ترانزیت کالاهای ایرانی تأثیر منفی گذاشته است. در نتیجه، حمل بار از ایران با هزینههای بیشتری انجام میشود که باعث کاهش رقابتپذیری کالاهای صادراتی ایران در بازارهای بینالمللی میشود./تعادل
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد