بیمه سامان اولین بیمه در ایران است که خدمات آنلاین تمام وقت به مشتریان خود ارائه میکند و از چت باتها در جهت رفاه مشتریان و کاهش هزینه سازمان بهره میبرد. بررسی تجربه شرکتهای پیشرو در استفاده از تکنولوژیهای بهروز، میتواند روشنکنندهی مسیر برای دیگر بازیگران باشد.
استفاده از چتباتها برای پاسخگویی ۲۴ ساعته در بیمه سامان
استفاده از چتباتها برای پاسخگویی ۲۴ ساعته در بیمه سامان

به گزارش دیوان اقتصاد، با میلاد نیکپور سرپرست امور مشتریان بیمه سامان در این باره گفتوگو کردهایم.
چتباتها چه نقشی در بهبود روابط بیمه سامان با مشتریانش دارد و چقدر از آن استفاده میشود؟
ما دو نوع رویکرد در چتباتها داریم؛ یک سری چتبات هستند که نوع فعالیتشان پاسخگویی به سوالات و چالشهای ذهنی افراد است. یعنی کاربر سوالاتش را می پرسد و آن بر اساس دانشی که دارد شروع میکند به پاسخ دادن. پس این نوع چتبات کارش پاسخگویی به سوالات و دغدغههای افراد است.
یک نوع دیگر از چتباتها کار مشاورهای و توصیهگری انجام میدهند. یعنی به فرد توصیه هم میکند و به او میگوید چه انتخابهایی میتواند داشته باشد. اول یکسری سوال میپرسد و بر اساس آن سوالات به فرد راهکار ارائه می دهد. مثلاً برای طراحی یک سبد سرمایه گذاری شخصی از این مدل چت بات استفاده میشود. این ها توصیهکنندههایی هستند که براساس اطلاعات افراد و شناختی که از بازارهای مالی دارند، عمل میکنند. از طرفی ریسکهای زندگی افراد را با توجه به سوالاتی که میپرسند شناسایی میکنند. در نتیجه ممکن است برای متقاضی، محصولاتی نظیر بیمه عمر، سبد سهام و پورتفوی کاملی از ریسک و سرمایه گذاری را جمع بندی کند و در اختیارشان قرار دهد.
البته به غیر از چتباتها، افراد متخصصی هستند که میتوانند خدمات این چنینی ارائه کنند. مثلا یک پکیج بیمهای را بر اساس اطلاعاتی که دریافت میکنند، ارائه میدهند. ابتدا از فرد در مورد شغل، درآمد، ریسک پذیری، نگرانیها و غیره می پرسند و با شناخت کاملی از شخصیت متقاضی، خدمات خود را معرفی میکنند.
به غیر از این موارد، چتباتها در بیمه سامان چه سوالاتی را از کاربران میپرسد؟
برای اطلاع از میزان ریسک پذیری فرد سوالاتی وجود دارد همچنین در مواردی نظیر اهل سفر بودن، فاکتورهای سلامتی، وضعیت خانواده، شهری که فرد زندگی میکند، علاقهمندیها، سبک زندگی و سوالاتی از این دست را مطرح میکند و بر اساس پاسخی که دریافت میکند، تحلیل خود را انجام میدهد و خدمات متناسب نظیر بیمهنامه مورد نیاز او را پیشنهاد میدهد.
البته باید تاکید کنم که نوع اول چتباتها نیز برای پاسخگویی به سوالات کاربران فعال است.
بیمه سامان چه بهرهای از این تکنولوژی میبرد؟
ما در بیمه سامان به دنبال این هستیم که سرعت پاسخگویی به مشتریهایمان را افزایش دهیم. شیوه ارائه خدمات ما ۲۴ در ۷ است. یعنی در ۷ روز هفته بصورت ۲۴ ساعته، خدمات آنلاین داریم و به سوالات مشتریان پاسخ میدهیم. در هر لحظه و هر مکان مشتری میتواند روی وب سایت بیمه سامان، با چتباتها و ربات بیمه سامان ارتباط بگیرد و پاسخ سوالات خود را دریافت کند. این سوالات میتواند در طیفهای مختلف و حوزههای متنوع طرح شود. اینکه مثلاً بیمه عمر چیست و چه مزیتهایی دارد؟ یا چرا باید بیمه عمر سامان را انتخاب کنیم؟ همچنین اعتبار و وضعیت تسهیلات افراد به صورت آنلاین مورد بررسی قرار میگیرد. متقاضی میتواند اندوختهاش را مشخص و فرایند احراز هویت را طی کند و در نهایت پیشنهاد بیمهای خود را دریافت کند.
هدف «سامان» ارائه خدمات ۲۴ ساعته به کاربران و مشتریان خود است. این خدمات با استفاده از چتباتها به کاهش هزینهها نیز کمک کرده است. این افتخار بیمه سامان است که به عنوان اولین بیمه در ایران با استفاده از چت بات به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته خدمات ارائه میکند.
منبع: اینشورتک
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد