هزینه ۳۹ میلیون تومانی خانوارهای شهری در سال ۹۵

هزینه ۳۹ میلیون تومانی خانوارهای شهری در سال ۹۵

چهارشنبه, اوت 16, 2017 - 14:48 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

براساس گزارش بودجه خانوار سال 95، متوسط هزینه خانوار شهری با 11.4 درصد افزایش به 39 میلیون و 300 هزار تومان رسیده که خوراکی‌ها و مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها به ترتیب بیشترین سهم را در این هزینه داشته‌ است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نتایج آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری ایران در سال 1395 را با مراجعه به حدود هفده هزار و ششصد خانوار نمونه تهیه و منتشر کرد.

*متوسط تعداد افراد خانوار

بر اساس این گزارش، در سال مورد بررسی متوسط تعداد افراد خانوار 3.33 نفر بود که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. از کل تعداد خانوارها، خانوارهای چهار نفری با 29.4 درصد بیشترین و خانوارهای ده نفر و بیشتر با 0.1 درصد کمترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

*هزینه ناخالص

براساس نتایج این بررسی متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار حدود 39 میلیون و 300 هزار و 600 تومان (ماهانه حدود 3 میلیون و 275 هزار تومان) بوده است. هزینه مزبور که شامل ارزش اجاری خانه شخصی نیز می‌باشد، نسبت به سال 1394 معادل 11.4 درصد افزایش داشته است.
از کل هزینه‌های ناخالص خانوار به ترتیب، 35.5 درصد به «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها»، 22.9 درصد به «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، 10.6 درصد به «حمل و نقل»، 8.4 درصد به «کالاها و خدمات متفرقه»، 5.9 درصد به «بهداشت و درمان»، 4.3 درصد به «پوشاک و کفش»، 4.0 درصد به «لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه»، 2.1 درصد به هر یک از دو گروه «ارتباطات» و «رستوران و هتل»، 1.9 درصد به هریک از دو گروه «تفریح و امور فرهنگی» و «تحصیل» و 0.3 درصد به «دخانیات» اختصاص داشته است.

*درآمد ناخالص

متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار در سال 1395 حدود 39 میلیون و 237 هزار و 300 تومان (ماهانه حدود 3 میلیون و 269 هزار و 800 تومان) بوده که نسبت به سال 1394 معادل 11.3 درصد افزایش داشته است. 69.3 درصد از کل درآمد ناخالص را درآمد پولی ناخالص و 30.7 درصد را درآمد غیرپولی (شامل ارزش اجاری خانه شخصی) تشکیل داده است.

*گروه‌های سنی

توزیع افراد خانوارها برحسب گروه‌های سنی نشان می دهد که در سال مورد بررسی، 7.3 درصد از افراد خانوارها «5 سال و کمتر»، 6.5 درصد «10ـ6 سال»، 6.2 درصد «15ـ11 سال»، 6.7 درصد «20ـ16 سال»، 18.1 درصد «30ـ21 سال»، 30.9 درصد «50ـ31 سال» و 24.3 درصد «51 سال و بیشتر» سن داشته‌اند.

*تحصیلات

توزیع افراد شش ساله و بیشتر خانوارها بر حسب میزان سواد در سال 1395 نشان می‌دهد که 10.8 درصد «بی‌سواد»، 2.1 درصد قادر به «خواندن و نوشتن»، 20.6 درصد دارای «تحصیلات ابتدایی»، 42.7 درصد دارای «تحصیلات راهنمایی و متوسطه» و 23.8 درصد دارای «تحصیلات دانشگاهی» بوده‌اند.

*اشتغال

براساس نتایج این بررسی، 26.6 درصد خانوارها «بدون فرد شاغل»، 56.4 درصد دارای «یک نفر شاغل»، 14.2 درصد دارای «دو نفر شاغل» و 2.8 درصد دارای «سه نفر شاغل و بیشتر» بوده‌اند. در مقایسه با سال 1394 درصد خانوارهای «بدون فرد شاغل» و با «یک نفر شاغل» افزایش و درصد خانوارهای با «دو نفر شاغل» و با «سه نفر شاغل و بیشتر» کاهش داشته است.

*مسکن

بررسی نحوه تصرف محل سکونت خانوارها در سال 1395 نشان می‌دهد که 64.3 درصد از خانوارها در مسکن شخصی (مالک‌نشین)، 26.2 درصد در مسکن اجاری، 0.5 درصد در مسکن در برابر خدمت و 9.0 درصد در مسکن رایگان سکونت داشته‌اند.
در مقایسه با سال 1394 درصد سکونت در مسکن اجاری افزایش و درصد سکونت در مسکن شخصی، رایگان و در برابر خدمت کاهش داشته است.
براساس نتایج بررسی مزبور، 3.1 درصد خانوارها از «یک اتاق»، 29.8 درصد از «دو اتاق»، 49.7 درصد از «سه اتاق»، 14.0 درصد از «چهار اتاق»، 2.2 درصد از «پنج اتاق» و 1.2 درصد از «شش اتاق و بیشتر» استفاده می‌کرده‌اند.

*تسهیلات محل سکونت و لوازم زندگی مورد استفاده خانوارها

بررسی تسهیلات محل سکونت خانوارها نشان می‌دهد که در سال مورد بررسی، 99.4 درصد خانوارها از آب لوله‌کشی، 100.0 درصد از برق، 94.4 درصد از گاز شهری، 51.7 درصد از فاضلاب شهری، 77.1 درصد از تلفن، 50.5 درصد از اینترنت، 98.9 درصد از آشپزخانه، 99.7 درصد از حمام، 63.8 درصد از کولر ثابت آبی، 19.3 درصد از کولر گازی، 8.6 درصد از سیستم حرارت مرکزی (شوفاژ) و 44.0 درصد از انباری بهره‌مند بوده‌اند.
در سال 1395 از نظر لوازم زندگی، 48.6 درصد خانوارها از اتومبیل شخصی، 17.2 درصد از موتورسیکلت، 13.0 درصد از دوچرخه، 48.6 درصد از چرخ خیاطی، 16.9 درصد از رادیو ضبط و ضبط صوت، 99.5 درصد از تلویزیون، 42.6 درصد از ویدئو و دستگاه پخش لوح فشرده، 45.3 درصد از رایانه (کامپیوتر)، 10.3 درصد از دوربین فیلم‌برداری، 41.2 درصد از یخچال، 84.4 درصد از فریزر و یخچال فریزر، 99.6 درصد از اجاق گاز، 94.1 درصد از جاروبرقی، 87.8 درصد از ماشین لباسشویی و 96.3 درصد از تلفن همراه استفاده می‌کرده‌اند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.