افزایش بیکاری و ارز 3 نرخی پیامد لایحه بودجه 97

حیدر مستخدمین حسینی:

افزایش بیکاری و ارز 3 نرخی پیامد لایحه بودجه 97

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه لایحه بودجه 97 برنامه‌ای برای اشتغال‌ و فضای کسب و کار ندارد، گفت: محل هزینه‌کرد درآمد حاصل از حذف 30 میلیون یارانه‌بگیر مشخص نشده و بیم آن می‌رود که درآمد آن صرف هزینه‌ جاری دولت شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با فارس در مورد لایحه بودجه 97 گفت: بودجه در هر کشوری توسط دولت تنظیم و به مجلس ارائه می‌شود که به وسیله آن دیدگاه، تفکر و تصمیم دولت در مورد برنامه‌ اقتصادی‌ برای یک سال آینده مشخص می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر لایحه بودجه 97 را براساس دیدگاه مذکور تحلیل کنیم، می‌بینیم که این بودجه به زیان اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه تنظیم شده است.

* افزایش 3 برابری هزینه‌ جاری دولت طی 5 سال

این کارشناس بازار پول و سرمایه با اشاره به اینکه هر بودجه‌ای براساس برنامه‌های توسعه و اعتبار عمرانی و جاری تنظیم می‌شود، اظهار داشت: دولت در لایحه بودجه 97 هزینه‌های جاری را افزایش داده که البته هزینه‌های جاری دولت طی 5 سال گذشته در بودجه 3 برابر شده است.

مستخدمین حسینی افزود: به نظر می‌رسد دولت هیچ اراده و تصمیمی برای به تعادل رساندن هزینه‌های جاری با نرخ تورم در این 5 سال نداشته است.

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد در دولت هشتم با بیان اینکه بودجه عمرانی لایحه بودجه سال 97 با کاهش مواجه است، گفت: بودجه عمرانی سال 96 مبلغ 71 هزار میلیارد تومان بود، در حالی که این اعتبار در لایحه بودجه 97 مبلغ 60 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش بودجه‌های عمرانی زیربنای سرمایه‌گذاری جدید شکل می‌گیرد، گفت: این امر نه تنها اشتغال را حفظ می‌کند، بلکه زمینه افزایش آن را هم فراهم می‌کند، بنابراین افزایش بودجه‌های عمرانی می‌تواند زمینه‌ای برای خروج از رکود اقتصادی تلقی شود.

این استاد اقتصاد بیان داشت: در کنار اینکه کاهش اعتبار عمرانی کاهش رشد اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری‌ و کاهش اشتغال تلقی می‌شود، هزینه‌های دیگری به مردم و جامعه از جمله افزایش عوارض خروج، افزایش قیمت آب در بودجه دیده شده که دولت برای تامین بخشی از کسری بودجه هزینه‌های مرتبط با مردم را افزایش داده است.

* افزایش مالیات فشار اقتصادی بیشتری را به مردم تحمیل می‌کند

مستخدمین حسینی با اشاره به افزایش درآمد مالیاتی در لایحه بودجه 97 بیان داشت: در شرایطی که رکود اقتصادی حاکم است، افزایش مالیاتی فشار بر مردم و اصناف است و اگر برای افزایش درآمد مالیاتی به افزایش پایه مالیاتی توجه نشود، این بخش در بودجه قابلیت دفاع ندارد.

وی افزود: درآمد مالیاتی در لایحه بودجه 97، 128 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، در حالی که با توجه به میزان درآمد محقق شده از مالیات سال 96  تاکنون، قطعا مبلغ  110 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده به عنوان درآمد مالیاتی در سال 96 محقق نمی‌شود.

این استاد اقتصاد با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه 97 اثری از لغو محدودیت‌های کسب و کار دیده نمی‌شود، گفت: انگار دولت فرض را بر این گذاشته که هیچ محدودیتی در فضای کسب و کار کشور وجود ندارد.

وی افزود: با ارقامی که دولت در لایحه بودجه 97 در نظر گرفته است، به نظر می‌رسد رشد اقتصادی 5 درصدی محقق نمی‌شود و به فرض تحقق هم نمی‌تواند مشکلی از مشکلات اقتصاد کشور را حل کند، بلکه این مشکلات سر جای خود باقی خواهد ماند.

مستخدمین حسینی بیان داشت:  ساختار بودجه که بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی یکی از آنهاست، می‌تواند تاثیر منفی در ایجاد اشتغال به وجود آورد.

* افزایش قیمت حامل‌های انرژی عاملی برای افزایش بیکاری

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد دولت هشتم با تأکید بر اینکه دولت در چند سال گذشته نتوانسته شغل‌های جدید ایجاد کند، گفت: بنابراین بسیاری از افراد بیکاری جامعه به سوی مسافرکشی و حمل و نقل روی آورده‌اند که افزایش نرخ حامل‌های انرژی ممکن است به خروج تعدادی از این چرخه شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بنابراین بودجه 97 نه تنها زمینه اشتغال جدید را فراهم نمی‌کند، بلکه می‌تواند اشتغال‌ فعلی را را زیر سوال ببرد.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه لایحه بودجه 97 نامتوازن است، تصریح کرد: از همان ابتدا کسری بودجه 97 مشخص است و این کسری می‌تواند بر تورم و شاکله‌های اصلی اقتصاد از جمله ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و فضای کسب و کار تأثیرگذار باشد.

* لایحه بودجه 97 ارز را 3 نرخی می‌کند

وی در ادامه با اشاره به نرخ 3500 تومانی که برای دلار در لایحه بودجه 97 در نظر گرفته شده است، گفت: اولین بار است که که نرخی که برای دلار در بودجه در نظر گرفته شده، پایین‌تر از نرخ رسمی ارز است.

این استاد اقتصاد بیان داشت: به عبارتی در لایحه بودجه 97 به جای اینکه زمینه‌ یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم شود، دولت ارز را سه نرخی کرده که یکی نرخ ارز 3500 تومانی در لایحه بودجه 97 و دیگری نرخ ارز مبادله‌ای و سومی هم نرخ ارز در بازار آزاد است که الان حدود 4200 تومان است.

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد در دولت هشتم با بیان اینکه با لایحه بودجه 97 به جای یکسان‌سازی نرخ ارز به سمت تعدد نرخ ارز حرکت می‌کنیم، گفت: شاید هم دولت با نرخ در نظر گرفته شده در لایحه بودجه برای ارز خواسته است که دولت این تناقض را حل کند و نرخ ارز را بر مبنای واقعیت‌های موجود در بودجه قرار دهد.

این کارشناس اقتصادی در مورد حذف میلیونی یارانه‌بگیران که در لایحه بودجه 97 به آن اشاره شده است، گفت: دولت قبل از انتخابات، در تبلیغات خود عنوان می‌کرد که پرداخت یارانه یکسان اشتباه است و به این دلیل انتظار می‌رفت که در ماه‌های اولیه فعالیت این مهم تحقق یابد که این کار صورت نگرفت و حتی در مقابل تصمیمات مجلس دولت سعی می‌کرد که تبعیت نکند و آن را دور بزند.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه  در حال حاضر ارزش اقتصادی یارانه 45500 تومانی به کمتر از 10 هزار تومان کاهش یافته است گفت: نگرانی از حذف یارانه  نقدی و درآمد حاصل از افزایش  قیمت حامل‌های انرژی این است که مبالغ حاصل از آنها صرف هزینه‌های جاری دولت بپیوندد.

* محل هزینه کرد درآمد حاصل از حذف یارانه‌نقدی در بودجه مشخص نیست

وی با تاکید بر اینکه  طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید 20 درصد از درآمد حاصل از افزایش حامل‌های انرژی به تولید و 20 درصد به دولت پرداخت شود، بیان داشت: اما چنین چیزی در بودجه 97 دیده نشده تا جزء مطالباتی باشد که بعدا از دولت خواسته شود.

این استاد اقتصاد افزود: اصل بحث در مورد حذف تعدادی از یارانه‌بگیران درست است و انتقاد کارشناسان هم همواره این بوده که یارانه فقط باید به دهک‌های پایین جامعه پرداخته شود، اما مشخص نیست که درآمد حاصل از این بخش بطور دقیق به کجا تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: دولت باید پیش از هر کاری هزینه‌های جاری را کاهش دهد و بداند که با قرض کردن و فاینانس کردن فقط بدهی و تعهد دولت را در دوره‌های بعدی افزایش می‌دهد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.