با تحریم نفت، سال 98 کسری بودجه خواهیم داشت

با تحریم نفت، سال 98 کسری بودجه خواهیم داشت

همه بودجه صرف بقای دولت می شود

مدتی است تحریم نفتی ایران آغاز شده است و بسیاری بر این باورند که این تحریم ها می تواند پیچیدگی هایی چه بسا بیشتر از تحریم های قبلی داشته باشد که این مساله در نهایت به کاهش تولید و صادرات نفت کشور منجر خواهد شد. اما آیا این کاهش تولید و صادرات تا جایی خواهد بود که کسری بودجه و کاهش درآمد ها اقتصاد کشور را به خطر بی اندازد؟

هدایت اله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار دیوان اقتصاد در همین خصوص گفت: ایران در سال 1389 روزانه چهار میلیون و 150 هزار بشکه نفت تولید می کرد. اما اکنون که در سال 97 قرار داریم، می بینیم که میزان تولید نفت تا حدودی کاهش نیز پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که طبق برنامه های موجود، تولید نفت ایران باید به حدود 5.7 میلیون بشکه در روز می رسید که در این برنامه ها به هیچ یک از اهداف موجود نرسیده ایم.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: همان طور که گزارش ها نشان می دهد اکثر برنامه های موجود در صنعت نفت محقق نشده است. برای مثال می توان به برداشت از میادین مشترک نگاه کرد. ما در میدان فروزان که با عربستان مشترک است، در حدود 35 هزار بشکه تولید می کنیم، این در حالی است که طرف عربستانی در حدود 500 هزار بشکه در روز تولید می کند.

خادمی در ادامه گفت: این اقدامات، بسیاری از شرکت های کشور را نیز تحت شعاع قرار داده است. یکی از شرکت های خوب کشور که در بخش فراساحل و خشکی مشغول است و از مدیریت مطلوبی نیز برخوردار است، تولیدش از حدود 800 هزار بشکه در روز به حدود 400 هزار بشکه در روز رسیده است.

**هیچ یک از اهداف نفتی کشور محقق نشده است

وی همچنین اظهار کرد: بر این اساس دیده می شود که هیچ کدام از اهدافی که وجود داشت، محقق نشده است و برنامه هایی که به مجلس ارائه و اعلام شده بود به مرحله اجرا نرسید.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص وضعیت صادرات نفت ایران نیز گفت: پیش از آغاز تحریم ها در حدود 2.5 میلیون بشکه با احتساب میعانات گازی صادرات داشتیم. اما این صادرات در ماه های گذشته به صورت جدی کاهش پیدا کرده است.

خادمی در خصوص عدد صادرات نفت نیز تصریح کرد: در خصوص میزان صادرات نفت نمی توان ارقام را به دلیل شرایط تحریم اعلام کنیم، اما فروش نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: پیش بینی های موجود نشان می دهد که اگر آمریکا فشار را بر کشور های خریدار سنتی نفت ایران افزایش دهد، ممکن است صادرات نفت ایران تا حد امکان کاهش پیدا کند و این مساله می توان بر تحقق اهداف بودجه 98 تاثیرگذار باشد.

**عامل اصلی تحریم، تفکر خام فروشی است /مسئولان در زمین تحریم بازی می کنند

خادمی ادامه داد: همه این اتفاقات به دلیل تحریم نیست و نگاه به خام فروشی نشان می دهد که مسئولان در زمین تحریم بازی کرده اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: آمار ها نشان می دهد که ایران 40 سال است که تنها به خام فروشی پرداخته است و سیاست های موجود کشور را به یک کشور تک محصولی تبدیل کرده است. مساله ای که می تواند عاملی باشد برای آمریکا که هر وقت بخواهد ایران را تحریم کند.

وی در ادامه گفت: این در حالی است که اگر تا کنون بر روی فروش فرآورده های نفت با توسعه صنعت پالایشی پرداخته بودیم، هیچ گاه چنین اتفاقی برای ایران نمی افتاد. اگر تنوع در صادرات داشتیم و نیاز های فرآورده در کشور های اطراف را تامین می کردیم، اصلا نفت خامی برای صادرات نمی ماند که آمریکا بتواند آن را تحریم کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: سیاست های موجود در سال های اخیر موجب شده است که ایران در فروش محصولات متنوع ناتوان باشد. چرا که برخی بر این باورند که واردات بنزین از ساخت پالایشگاه و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده آسان تر است.

خادمی در اداهم بیان کرد: این تفکر اجازه نمی دهد که کشور از حالت تک محصولی خارج شود و این بستر را برای تحریم کنندگان ایجاد می کند که هر گاه خواستند، بتوانند ایران را تحریم کنند. چنین رویکردی نفت را که در همه جای دنیا یک امتیاز مثبت محسوب می شود برای ما به یک نقطه ضعف و امتیاز منفی تبدیل کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: چنین تفکری، دنبال دور زدن تحریم نیز نخواهد بود و طرق مختلف را برای فروش نفت پیگیری نخواهد کرد. مساله ای که بدون شک کشور را تحت فشارهای شدید اقتصادی و سیاسی قرار خواهد داد.

وی در خصوص منشا این تفکر نیز گفت: اکثر وزرای نفتی کشور در سال های اخیر بر خام فروشی تاکید داشتند و این تفکر همچنان در وزارت نفت نیز ادامه دارد.

خادمی ادامه داد: این تفکر باعث شده است که قرارداد های نفتی تنها به سمت شرکت های اروپایی حرکت کند. این در حالی است که همه می دانند که شرکت های اروپایی در ایران ماندگار نیستند. همچنین این نوع مدیریت شرکت های شرقی را نیز از کشور دور کرده است. چرا که شرقی هایی که در شرایط تحریم با ایران کار می کردند در دوران برجام مورد بی اعتنایی قرار گرفتند و این مساله باعث شد بسیاری از این شرکت ها کار در ایران را به حالت تعلیق در آورند.

وی همچنین در خصوص عدم نظارت و پیگیری برای خروج از این رویکرد نیز گفت: نبود نظارت در این خصوص از فساد و رانت موجود در کشور نشات می گیرد.

**عربستان و روسیه به سادگی جای ایران را پر کرده اند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط تحریم در کاهش تولید بیشتر نفت تاثیر خواهد گذاشت، گفت: بدون شک تحریم در تولید نفت تاثیرگذار خواهد بود. مگر این که اتفاق عجیبی بیفتد. تولید در ماه های اخیر کاهش پیدا کرده و است و آمریکا تلاش دارد که در آینده نیز فشار را بر خریداران سنتی نفت ایران افزایش دهد که این مساله می تواند تولید نفت ایران را کم تر کند.

وی در ادامه گفت: همچنین باید به صورتی عمل می شد که کشورهای دیگر نتوانند جایگزین ایران در بازار نفت شوند. اما اکنون شاهد آن هستیم که عربستان و روسیه به سادگی جای ایران را پر کرده اند.

خادمی همچنین در خصوص حضور ایران بازار گاز منطقه نیز گفت: در بخش گاز بازار گاز را از دست داده ایم و آن را در دست رقیبان قرار داده ایم. این در حالی است که قراردادهای گازی تحریم پذیر نیستند و کشور های دیگر را به صادرکننده گاز وابسته می کند. چنین رویکردی بدون شک تمایلی برای توسعه ندارد و به نظر می رسد که خودمان باعث تحریم شده ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص احتمال کسری بودجه در سال 98 نیز اظهار کرد: از ابتدای سال 98 به نظر می رسد که درآمد های نفتی کاهش پیدا کنند. این در حالی است که درآمد ها هم اکنون نیز کاهش پیدا کرده اند.

وی افزود: این در حالی است که هزینه های موجود وجود خواهند داشت و حتی ممکن است افزایش پیدا کنند و کاهش درآمد ها در سال آینده بدون شک موجب کسری بودجه خواهد شد، مگر این که اتفاق خاصی رخ دهد.

خادمی همچنین در خاتمه گفت: علاوه بر این باید به این مساله نیز اشاره کرد که درآمد های کشور نیز در بودجه صرف توسعه زیرساخت ها و پروژه های عمرانی و همچنین سرمایه گذاری برای آینده نیز نمی شود و همه درآمد ها صرف هزینه های دولت می شود تا سرپا بماند.

از این رو می توان این گونه برداشت کرد که سال 98 سالی بسیار دشوار برای صنعت نفت و کل کشور خواهد بود. چرا که هیچ تضمینی برای تامین درآمد های کشور وجود ندارد و هزینه های موجود همچنان رو به افزایش هستند.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.