بهره برداري از بزرگترين پروژه پتروشيمي با تامين مالي بانك توسعه صادرات

بهره برداري از بزرگترين پروژه پتروشيمي با تامين مالي بانك توسعه صادرات

فاز يك بزرگترين پروژه پتروشيمي كشور از لحاظ حجم توليد با مشاركت سنديكايي بانك توسعه صادرات ايران و بانك صنعت و معدن و فايناس ۲ ميليارد يورويي خارجي، سوم شهريورماه جاري به بهره برداري رسيد.

به گزارش دیوان اقتصاد، رضا ساعدي فر معاون اعتبارات اين بانك در اينباره گفت: پتروشيمي بوشهر يكي از پروژه هاي بزرگ بانك توسعه صادرات ايران در سال هاي اخير بوده است كه ظرفيت توليد سالانه بيش از ۶ ميليون تن محصولات پتروشيمي را دارد و بخش اعظم اين محصولات با توجه به موقعيت جغرافيايي كارخانه و نزديكي به آبهاي آزاد صادر مي شود.
وي يادآور شد: اين پتروشيمي تنها واحد پتروشيمي در كشور است كه زنجيره ارزش كامل محصولات پتروشيمي را در بر مي گيرد و علاوه بر اين عمليات شيرين سازي را راسا انجام داده و گاز ترش را به عنوان خوراك مورد استفاده قرار مي دهد.
وي ادامه داد: احداث اين پروژه در عسلويه و تامين خوراك آن توسط پالايشگاه هاي پارس جنوبي با حداقل هزينه، باعث افزايش توجيه اقتصادي و قدرت رقابت پذيري محصولات توليدي شده كه اين مزيت مي تواند به توليد انبوه با حداقل هزينه و دستيابي به سودآوري بيشتر كمك كند.
معاون اعتبارات بانك توسعه صادرات اظهار داشت: بيش از ۹۰ درصد از توليد اين پتروشيمي به صادرات تخصيص خواهد يافت و راه اندازي كامل آن، حدود ۱.۵ ميليارد دلار در سال براي كشور درآمد ارزي ايجاد مي شود.
ساعدي فر به نقش مثبت اين پروژه در توسعه پايدار استان هاي جنوبي اشاره كرد و گفت: اين پروژه به واسطه توجيه اقتصادي مطلوب و اشتغالزايي قابل قبول، تاثير به سزايي در محروميت زدايي از منطقه دارد.
به گزارش روابط عمومي بانك توسعه صادرات ايران، فاز يك پتروشيمي بوشهر، ديروز سوم شهريورماه، با فرمان رئيس‌جمهور افتتاح شد؛ بر اساس اطلاعات دريافتي از شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران، با راه اندازي فاز نخست پتروشيمي بوشهر با ظرفيت بيش از 4.2 ميليون تن در سال، ظرفيت صنعت پتروشيمي كشور با احتساب افتتاح مجتمع پتروشيمي كاوه، مياندوآب، لرستان و كيمياي پارس خاورميانه به بيش از 74 ميليون تن در سال مي رسد.
به گفته سخنگوي شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران، "براي اجراي فاز نخست پتروشيمي بوشهر يك ميليارد و 300 ميليون يورو سرمايه‌گذاري شده كه شامل شيرين‌سازي، توليد متانول، استحصال اتان و سرويس‌هاي جانبي بوده كه درآمد اين طرح، سالانه 370 ميليون يورو مي شود.
به گزارش روابط عمومي بانك توسعه صادرات ايران، محصولات پتروشيمي بوشهر در فاز نخست شامل گوگرد، متانول، متان، اتان، پروپان و بوتان است و علاوه بر اشتغالزايي براي يك‌ هزاروپانصد نفر در راه اندازي آن علاوه بر استفاده از تكنولوژي روز دنيا از توان متخصصان داخلي نيز بهره برده است




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.