استراتژی مشخصی در صادرات محصولات غیرنفتی وجود ندارد

رئیس کنفدراسیون صادرات :

استراتژی مشخصی در صادرات محصولات غیرنفتی وجود ندارد

شنبه, نوامبر 12, 2016 - 12:11 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه مهمترین مشکل در صادرات غیرنفتی قیمت تمام شده است، گفت: استراتژی و برنامه مشخصی در صادرات محصولات غیرنفتی وجود ندارد.

به گزارش دیوان اقتصاد،محمد لاهوتی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که چرا بخش عمده‌ای از صادرات کشور وابسته به مشتقات نفتی و میعانات گازی است و در صادرات محصولات غیرنفتی نتایج مطلوب به دست نیامده است، گفت: بزرگترین مشکل در صادرات محصولات غیرنفتی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و معدن قیمت تمام شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: مشکلات دیگر در بخش صادرات غیرنفتی، تصمیم‌گیری برای صادرات براساس ممنوعیت و عوارض است.

لاهوتی تصریح کرد: به عنوان مثال در صادرات محصولات معدنی بدون ایجاد زیرساخت، در سال 94 برای صادرات ممنوعیت ایجاد می‌شود و یا عوارض وضع می‌‌شود که در نتیجه این اتفاقات صادرات دچار رشد منفی 50 درصدی می‌شود.

وی بیان داشت: بعد هم با منفی شدن رشد صادرات برای رفع مشکل ایجاد شده، ممنوعیت و عوارض برداشته می‌شود که در نتیجه رشد صادرات مواد معدنی در سال 95 را شاهد می‌شویم. 

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه پرداخت مشوق صادراتی در سال 90 - 89 به خدمات فنی و مهندسی منجر به افزایش صادرات تا 4 میلیارد دلار می‌شود، گفت: با قطع  مشوق صادرات این بخش به صورت ناگهانی باز هم صادرات دچار کاهش می‌شود.

لاهوتی با بیان اینکه در بخش صادرات غیرنفتی استراتژی مشخص و هدف‌گذاری دقیق وجود ندارد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ که به صورت قانون وجود دارد، درست اجرا نمی‌شود و کسی هم بازخواست نمی‌کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه افزایش نرخ ارز بر اساس تورم در قانون برنامه پنجم تکلیف شده است، گفت: افزایش نرخ ارز بر اساس تورم یکی از برنامه‌ریزی‌های که در قانون آمده، اما هیچ‌یک از دولت‌ها تاکنون آن را اجرایی نکرده‌اند و هیچ کس هم برای عدم اجرایی کردن قانون آنها را مورد بازخواست قرار نداده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.