مرکز جامع تشخیص هویت قطعات الکترونیکی ایران آغاز به‌کار کرد

مرکز جامع تشخیص هویت قطعات الکترونیکی ایران آغاز به‌کار کرد

نخستین مرکز جامع غربالگری، آزمون و تشخیص هویت قطعات الکترونیکی ایران آغاز به‌کار کرد و این مهم پس از امضای قرار داد دانش فنی با طرف خارجی در سال گذشته، امروز محقق شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «نسیم توکل» عضو اتاق بازرگانی تهران و مدیرعامل این مرکز در مراسم رونمایی از مرکز جامع تشخیص هویت قطعات الکترونیکی ایران در جمع خبرنگاران افزود: حدود ۱۲ مرکز معتبر جهانی از این دست در سطح جهان وجود دارد که اکثر آنها در آمریکا و چین مستقر است و شعبات آنها در سایر کشورها فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: امروز در عمل منطقه خاورمیانه به مقصد اصلی قطعات کم‌کیفیت و بی‌کیفیت در جهان تبدیل شده و کشورمان نیز از آسیب های این حوزه به ویژه قطعات الکترونیک تجاری، صنعتی و دفاعی و همچنین خرابکاری‌های صنعتی درامان نمانده است.
توکل گفت:‌ بهمن ماه سال گذشته طی مذاکره‌ای با چینی‌ها در محل صندوق نوآوری و شکوفایی رییس‌جمهوری، قرارداد سه ساله‌ای به منظور انتقال دانش فنی لازم در این زمینه منعقد و مقرر شد آرشیوی که چینی‌ها در مدت ۲۰ سال برای مقایسه قطعات اصلی و تقلبی جمع‌آوری کرده بودند، در اختیار این مرکز قرار داده شود.
وی توضیح ‌داد: در این زمینه، تفاهم‌نامه مشابهی با دانشگاه صنعتی شریف در بحث میکروالکترونیک و تفاهم‌نامه دیگری با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری برای حمایت از فعالیت این مرکز امضا شد.
عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ضرورت ارتقای فرآیندهای آزمایشگاهی در این مرکز و پاسخ‌گویی به نیازهای همه صنایع به‌ویژه صنایع هایتک، به حمایت بیشتری نیاز داریم.
وی تصریح کرد: سالیانه نزدیک به ۱۲۸ میلیون دلار قطعات الکترونیک به کشور وارد می‌شود که گستره وسیعی از قطعات به کار رفته در صنایع مخابرات، لوازم‌خانگی، خودرو، صنایع دفاعی و غیره را شامل می‌شود و طول عمر و کیفیت آنها بسیار حائز اهمیت است.
توکل گفت: هرچند این مرکز بر اساس تقاضای بخش های دولتی یا خصوصی نسبت به بررسی قطعات الکترونیک اقدام می‌کند، اما این موضوع در بحث خرابکاری‌های صنعتی در حال اجباری شدن است.
در این مراسم، «سعید صفوی» عضو هیات مدیره این مرکز نسبت به بروز خرابکاری‌های صنعتی در کشورمان هشدار داد و گفت:‌ برخی کشورها عامدانه قطعاتی غیر اصلی را وارد زنجیره تامین کشورمان می‌کنند یا با ورود قطعات اضافی به مدارها، بردهای الکترونیکی و غیره، اجرای پروژه‌های هایتک را با اختلال روبرو می‌کنند.
وی تاکید کرد: ‌این مرکز می‌تواند با شناسایی چنین قطعاتی، از بروز خسارت های بعدی جلوگیری کند.
صفوی تصریح‌کرد:‌ هرچند بسیاری قطعات و فناوری‌های هایتک و نقشه‌های فنی آنها را در کشورمان اختیار نداریم، اما در همکاری با چینی‌ها نمونه‌های طلایی و شاهد قطعات را برای انجام مقایسه در اختیار خواهیم گرفت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.