تزریق سرمایه به برخی بنگاه ها فقط حجم مطالبات لاوصول را افزایش می‌دهد

رئیس کل بانک مرکزی:

تزریق سرمایه به برخی بنگاه ها فقط حجم مطالبات لاوصول را افزایش می‌دهد

دوشنبه, نوامبر 14, 2016 - 10:03 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ابتدا باید علت کارایی نداشتن ظرفیت کارگاه‌های تولیدی را یافت، تاکید کرد: زنجیره‌ای از حلقه‌های علت و معلولی در نهایت می‌تواند منجر به استمرار تولید و اشتغال شود و یکی از آن حلقه‌ها سرمایه در گردش است.

به گزارش دیوان اقتصاد، ولی الله سیف در کانال تلگرامی خود نوشت: افزایش حرارت بدن نشانگر وجود بیماری است. پزشک سعی می کند ابتدا بیماری را شناسایی و سپس در صدد درمان بر می آید. با مسکن بیماری درمان نمی شود. کمبود نقدینگی برای بنگاه ها نیز اینگونه است. تا مشخص نشود، علت عدم کارآیی و کاهش ظرفیت تولیدی یک کارگاه چیست، تزریق سرمایه در گردش تنها معضل را به تعویق می اندازد.

وی ادامه داد: زنجیره ای از حلقه های علت و معلولی در نهایت می تواند منجر به استمرار تولید و اشتغال شود و یکی از آن حلقه ها سرمایه در گردش است. تا مسئله اصلی شناسایی و برطرف نشود، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به تنهایی راه به جایی نمی برد. ممکن است، بنگاهی به علت شرایط نامناسب فضای کسب و کار نتواند به صورت اقتصادی فعالیت نماید. چه نهاد و دستگاهی مسؤل نظارت و رفع مشکلات اصلی اینگونه بنگاه ها است؟ آیا نمی توان بخشی از مجوزهای غیرضروری را که وقت و سرمایه و نیروی انسانی بنگاه را تلف می کند، حذف کرد؟ آیا امکان اصلاح فرایندهای نظارتی غیر کارآمد و زائد وجود ندارد؟ چه میزان از مشکلات به تغییرات پی در پی و پرهزینه مقررات مربوط می شود؟ این موارد و ده‌ها عامل دیگر باعث می شوند تا هزینه های تولید افزایش یافته و بنگاه نتواند به صورت اقتصادی فعالیت نماید. در نتیجه با زیان‌های پی‌درپی و کمبود نقدینگی مواجه شده و همه خیال می کنند، تنها مشکل، کمبود منابع بانکی است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ممکن است معضل در درون خود بنگاه باشد، نوشت: به عنوان نمونه استفاده از تکنولوژی قدیمی و نامناسب، مدیریت نامطلوب منابع انسانی، عدم آشنایی با نیازهای بازار و ... تامین نقدینگی برای این بنگاه منجر به هدر رفتن منابع بانکی و به معنای تخصیص غیر بهینه منابع محدود تسهیلاتی نظام بانکی است. سیف تصریح کرد: تا ایرادات و موانع اصلی فعالیت در اینگونه واحدها برطرف نشود، تامین نقدینگی مانند مُسکنی است که اثرش به سرعت از بین رفته و بنگاه دوباره به شرایط اولیه باز می‌گردد. در چنین حالتی تسهیلات مذکور نیز به حجم مطالبات لاوصول سیستم بانکی اضافه خواهد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شرایط حاضر بانک ها با انگیزه مثبت درصدد تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز برای بنگاه هایی هستند که به صورت اقتصادی و سودآور فعالیت می کنند و این بهترین و مناسب ترین نوع استفاده از تسهیلات نظام بانکی است که مطمئنا منجر به رشد اقتصادی و اشتغال پایدار برای فرزندان لایق این مرز و بوم خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.