اقتصاد ایران به سمت توسعه صادرات غیرنفتی حرکت می کند

معاون سازمان توسعه تجارت:

اقتصاد ایران به سمت توسعه صادرات غیرنفتی حرکت می کند

دوشنبه, نوامبر 14, 2016 - 18:05 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حرکت اقتصاد ایران به سمت عصر پسا نفت و توسعه صادرات غیرنفتی به جای وابستگی به فروش نفت خام است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، محمدرضا مودودی در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان قم در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان، افزود: سهم سبد صادرات غیر نفتی از سال 1356 تا کنون از چهار درصد به 76 درصد رسیده و این نشان دهنده جایگاه صادرکنندگان بخش خصوصی و اهمیت تولید ملی است.
وی بیان کرد: در طول سال های اخیر با وجود رشد صادرات غیر نفتی هنوز ظرفیت ها و بسترهای لازم برای توسعه صنایع کوچک و متوسط در حد انتظار نیست و ایران در صادرات محصولات به بازارهای نوین با چالش هایی مواجه است.
وی ادامه داد: حتی اگر امروز نرخ مالیات و تسهیلات مورد نیاز صادرکنندگان کاهش پیدا کند، بازهم به دلیل مناسب نبودن ظرفیت های حوزه صادرات و تکیه بر بازارهای سنتی، برای پاسخگویی به نیازهای بازارهای نو همچون بازار کشور روسیه مشکل داریم.
مودودی در تحلیلی از وضعیت اقتصاد ایران گفت: اقتصاد ایران از نظر میزان رقابت پذیری در میان 138 کشور جهان در جایگاه 76 قرار دارد و در موضوع رعایت استانداردهای بین المللی، توانمندسازی و سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاران کشورهای خارجی نیز جایگاه مناسب ندارد.
وی با اشاره به اقدام های دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی، افزود: حمایت دولت از تولید کنندگان قدرتمند و صادرکنندگان نمونه و همچنین اعتماد به بخش خصوصی، عامل مهمی در تحقق رشد اقتصادی کشور است.
از ابتدای سال جای تا کنون بیش از 57 تن کالا به ارزش 91.5 میلیون دلار از استان قم صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش هفت درصد و از نظر وزنی 40 درصد کاهش را نشان می دهد.
در این مدت ارزش نسبی هر کیلو کالای صادراتی از 1 به 1.5 دلار رسیده است و کشورهای هدف صادراتی از 29 به 36 کشور افزایش یافته است.
سرب، مواد پلاستیکی، فرآورده های غلات، کفش، چسب، محصولات گوناگون صنایع شیمیایی، مصنوعات آهنی و فلزی، صابون و مواد شوینده و سوخت های روغنی و معدنی، 10 کالای اول صادراتی استان قم محسوب می شوند.
عراق، افغانستان، امارات، کره جنوبی، هند، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، ترکمنستان و اندونزی، 10 کشور اول هدف صادراتی استان قم به شمار می آیند.
در پایان این همایش با حضور مسئولان اقتصادی از صادرکنندگان برتر استان قم تجلیل شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.