عدم مدیریت فعالیت سرمایه‌گذاران حقیقی؛‌ یکی از آسیب‌های فعلی بازار سهام

مدیرعامل فرابورس عنوان کرد:

عدم مدیریت فعالیت سرمایه‌گذاران حقیقی؛‌ یکی از آسیب‌های فعلی بازار سهام

سه‌شنبه, نوامبر 15, 2016 - 12:21 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

هامونی یکی از مهمترین الزامات برای حضور هرچه بهتر شرکت‌ها در بازار SME را توجه به نقش شرکت‌های مشاور پذیرش عنوان کرد و گفت: در برخی بورس‌های توسعه‌یافته شرکت‌های مشاور پذیرش که نقش اثرگذاری در آماده‌سازی شرکت‌ها برای حضور در بورس‌ها را دارند، حتی بعضا 3 تا 5 سال پس از پذیرش شرکت‌ها در بورس کماکان به شرکت‌ها مشاوره می‌دهند تا از مسیر اصلی و استاندارد در خصوص ارائه صورت‌های مالی و ... دور نشوند.

به گزارش فرابورس ایران،  شرکت‌ها اگر اطلاعات نهانی دارند بلافاصله اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص آن صورت نمی‌گیرد و بعضا با مساله نشت اطلاعات روبه‌رو هستیم که زمینه‌های رانت را برای استفاده برخی افراد فراهم می‌کند. این در حالی است که در بورس‌های توسعه‌یافته هرگونه اطلاعاتی در خصوص شرکت‌ها بلافاصله در حضور رسانه‌ها شفاف‌سازی می‌شود.

امیر هامونی گفت: در 8 سالی که از تاسیس فرابورس ایران می‌گذرد بالغ بر 500 شرکت درخواست پذیرش به این رکن بازار سرمایه ارائه کرده‌اند که بنا به دلایل مختلف امکان راه‌یابی به بازار فرابورس را نداشته و از این تعداد 20 درصد پذیرش شده‌اند.

مدیرعامل فرابورس ایران در آسیب‌شناسی این موضوع مساله شفافیت و بحث حاکمیت شرکتی را دو مقوله مهم در مسیر پذیرش شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: هدف اصلی از تاسیس فرابورس به‌کارگیری سازوکارهای ساده‌تر و تسهیل شرایط ورود برای شرکت‌هایی بوده‌ است که به لحاظ سایز و سرمایه و باقی شرایط، امکان حضور در بورس اوراق بهادار تهران را نداشته‌اند، اما به هر ترتیب با آنکه شرایط ورود ساده‌تر شده اما خط قرمزهای مرتبط با شفافیت و رعایت اصول حاکمیت شرکتی مهمترین آیتم‌هایی هستند که باید بنگاه‌های اقتصادی برای حضور در فرابورس مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و اختصاص یک تابلو برای معاملات شرکت‌های دانش‌بنیان، شرایط این بازار را بسیار ساده‌تر از بازارهای اصلی بورس و فرابورس عنوان کرد و گفت: بنگاه‌های اقتصادی در بدو ورود با مجموع حقوق صاحبان سهام 100 میلیون تا 50 میلیارد تومان امکان حضور در این بازار را دارند، ضمن آنکه اگر شرکت زیان‌ده نیز باشد با ارائه چشم‌انداز روشن از سودآوری می‌تواند درخواست پذیرش خود را به این بازار ارائه دهد، اما مساله مهم که باید مورد تاکید چندباره قرار بگیرد مساله رعایت شفافیت در ارائه صورت‌های مالی است که حتما حسابرس معتمد گزارش‌های مالی را ارزیابی کند و در واقع سیستم حسابداری صنعتی در شرکت مورد استفاده قرار گرفته باشد.

به گفته هامونی بهای شفافیت در بازار سرمایه در حال حاضر بالاست و به همین دلیل روی بحث افزایش معافیت‌های مالیاتی در بورس‌ها برای اقبال بیش از پیش شرکت‌ها برای حضور در بازار رسمی باید کار کرد.

حقیقی‌ها امکان حضور در بازار معاملات SMEها را ندارند

هامونی در ادامه به سرمایه‌گذارانی که امکان حضور در روند معاملات بازار SME را دارند اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: با توجه به سایز این شرکت‌ها و به این دلیل که نوسانات سهم‌های بزرگ روی قیمت و معاملات این‌گونه شرکت‌ها اثر منفی نداشته باشد، امکان معاملات سهام آنها تنها توسط حقوقی‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران نهادی امکان‌پذیر است و حقیقی‌های بازار به‌طور مستقیم امکان حضور در این بازار را ندارند.

وی یکی از آسیب‌های فعلی بازار سهام را عدم مدیریت و برنامه‌ریزی چگونگی فعالیت سرمایه‌گذاران حقیقی‌ در بازار عنوان کرد و گفت: در بورس‌های توسعه‌یافته آمار حضور حقیقی‌ها در معاملات سهام بسیار کمرنگ بوده و معاملات آنها از طریق صندوق‌ها صورت گرفته و مدیریت می‌شود به‌طوری که تعداد کدهای سهامداری افراد حقیقی اغلب بسیار اندک است.

هامونی از بازطراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خبر داد و گفت: در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان معاملات سهام در بازارهای اصلی بورس و بازار اول و دوم فرابورس را دارند که در حال بازطراحی آنها برای انجام معاملات در تمامی بازارها هستیم تا حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در معاملات بازار نیز به‌خوبی هدفمند و مدیریت شود.

نقش شرکت‌های مشاور پذیرش پررنگ شود

هامونی در عین حال یکی دیگر از مهمترین الزامات برای حضور هرچه بهتر شرکت‌ها در بازار SME را توجه به نقش شرکت‌های مشاور پذیرش عنوان کرد و در این خصوص گفت: در برخی بورس‌های توسعه‌یافته شرکت‌های مشاور پذیرش که نقش اثرگذاری در آماده‌سازی شرکت‌ها برای حضور در بورس‌ها را دارند، حتی بعضا 3 تا 5 سال پس از پذیرش شرکت‌ها در بورس کماکان به شرکت‌ها مشاوره می‌دهند تا از مسیر اصلی و استاندارد در خصوص ارائه صورت‌های مالی و ... دور نشوند. در بازار سرمایه ما نیز باید نقش این‌گونه شرکت‌ها هر چه بیشتر پررنگ و برجسته شود تا آماده‌سازی شرکت‌ها برای پذیرش در بورس و تداوم مسیر فعالیت آنها در بازار سرمایه به‌خوبی صورت گیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.