واردات بیش‌از ۱۴.۶ میلیون دستگاه گوشی به کشور

واردات بیش‌از ۱۴.۶ میلیون دستگاه گوشی به کشور

در ادامه روند رو به رشد واردات گوشی تلفن همراه، در ۱۰ ماهه امسال بیش از سه میلیارد دلار گوشی وارد ایران شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، واردات گوشی تلفن همراه اغلب در صدر واردات ایران قرار دارد، به عبارتی کالایی است که حجم واردات آن از هر یک از اقلام وارداتی حتی کالای اساسی بیشتر است. 

بررسی تازه ترین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه امسال،  بیش از ۱۴.۶ میلیون دستگاه گوشی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار  وارد کشور شده است.

واردات گوشی نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر  تعداد ۲۷ درصد و  ارزش ۹۳.۷ درصد افزایش داشته است.

در دوره مورد بررسی حجم  گوشی هایی که  همراه مسافر وارد شده  ۲۱۰ هزار و ۱۴۳ دستگاه بوده است نسبت به  مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد کاهش دارد.

این در حالی است که در ۹ ماهه امسال نیز واردات گوشی افزایش ۱۱۷ درصدی داشت؛ به طوری که بالغ بر ۱۳.۶ میلیون دستگاه به ارزش بیش از ۲.۹ میلیارد دلار وارد شده بود که از نظر تعداد هم رشد ۴۲.۵ درصدی داشته است.

از مدتی پیش بحث‌هایی در مورد محدودیت واردات انواعی از گوشی مطرح بود ولی آنطور که باقری پور -مدیرکل دفتر فناوری و امنیت فضای مجازی گمرک ایران-به تازگی اعلام کرده است در حال حاضر محدودیتی در فهرست گوشی های ورودی به کشور توسط مسافران چه به صورت مسافری و تجاری وجود ندارد و تنها موضوع مورد توجه  این است که در رویه مسافری حقوق ورودی گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار با شش درصد و  با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با  ۱۲ درصد،  محاسبه می شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.