بخش خصوصی از فرایند واردات نهاده های دامی حذف شد

رییس اتاق بازرگانی ایران:

بخش خصوصی از فرایند واردات نهاده های دامی حذف شد

زهره مجتهدزاده : رییس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اینکه واردات نهاده های دامی در انحصار سازمان های دولتی است، گفت: ساختار تولید برخی کالاهای اساسی مثل مرغ ، تخم مرغ  و روغن ایرادات زیادی دارد.

 

به گزارش خبرنگار  دیوان اقتصاد، غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به نامگذاری سال جاری به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین اشاره کرد و اظهار داشت : هنوز کشور در مسیر دانش بنیان شدن گام مهمی برنداشته و مسوولین باید از رویکرد شعارگونه  درباره اقتصاد دانش بنیان بپرهیزند و معیار بهره وری و توسعه صادرات فناوری را  در صدر سیاست گذاری های خود قرار دهند.
وی با اشاره به کاهش منابع حاصل از نفت و گاز در بودجه که سبب شده نسبت به رقبای منطقه عقب بمانیم، در خصوص حذف ارز ترجیحی بیان کرد: اتاق ایران در سال 97 نسبت به تبعات حذف ارز ترجیحی به دولت هشدار داده بود و در همان زمان پیشنهادهای بخش خصوصی را هم به دولت ارایه کرد.
رییس اتاق ایران در ادامه برای موفقیت طرح حذف ارز ترجیحی دولت، سه راهکار را بر شمرد و گفت: اولین راهکار، راه حل فوری برای کاهش آسیب به اقشار آسیب پذیر، است، ثبات متغیر های اقتصاد کلان مثل نرخ ارز از طریق تشویق صادرات و برگشت ارزحاصل از آن و سازو کار قیمت گذاری که به تنهایی به اصلاح تولید نمی انجامد، موضوعات مهمی بعدی هستند که دولتمردان باید توجه ویژه داشته باشند.
 شافعی با انتقاد از ساختار تولید برخی کالاهای اساسی مثل مرغ ، تخم مرغ و روغن، تاکید کرد: فناوری تولید در بسیاری از بنگاه ها وجود ندارد و به همین دلیل  و دلایل دیگر در ایران قیمت تمام شده تولید بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است و دستگاه های اجرایی مرتبط باید برنامه هایی برای اصلاح تولید کالاهای اساسی داشته باشتد.
وی با بیان اینکه واردات نهاده های دامی در انحصار دو شرکت دولتی است ، تصریح کرد: درست است که با حذف ارز ترجیحی، رانت واردکنندگان نهاده های دامی از بین رفت و واردات نهاده ها به سازمان های دولتی واگذار شد اما در این میان بخش خصوصی هم حذف شد و این  انحصار در عرضه ، منجر به کاهش قیمت نشده  و موجب حذف رقابت می شود.
رییس اتاق بازرگانی ایران، قیمت گذاری دستوری دولت را بدون توجه به هزینه های تولید، منجر به سرکوب تولید دانسته و گفت: دولت باید از تولید حمایت کند و وزارتخانه های مرتبط برای حمایت از تولید، برنامه ارایه کنند. 
شافعی به اقدام دیگر دولت درباره حذف معافیت واردات ماشین آلات تولیدی از حقوق ورودی، اشاره کرد و یادآورشد: در بودجه 1401 معافیت مالیاتی از حقوق ورودی حذف شده و در این  شرایط که حذف ارز ترجیحی، آثار سویی بر تولید می گذارد ونیز با افزایش قیمت تمام شده کالاهای داخلی و از بین رفتن رقابت در بازارهای جهانی ، سد دیگری برای تولید و تجارت به وجود خواهد آمد.
به گفته وی ، شاید هدف دولت از حذف معافیت ماشین آلات تولیدی از حقوق ورودی، حمایت از ماشین آلات ساخت داخل باشد اما اغلب تجهیزات صنعتی، مشابه داخلی ندارد و این موضوع موجب کاهش سرمایه گذاری می شود و حتی اگر به دلیل حمایت از صنایع داخلی، دولت اصرار بر حذف معافیت دارد باید تدریجی انجام شود تا تولیدکنندگان کمتر دچار آسیب شوند.
در پایان، این مقام مسوول در خصوص اتهامات وارده اخیر به اتاق ایران، اظهارداشت:هیات رییسه اتاق، پیگیری های قضایی را انجام داده و همکاری لازم را با هیات تحقیق و تفحص خواهد داشت و اتاق ایران از هیچ تخلفی حمایت نمی کند و درچارچوب قوانین مصوب، آمادگی پاسخگویی برای حسابرسی منابع  و مصارف اتاق به شورای عالی نظارت را دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.