منفعت حضور صندوق توسعه ملی در صنعت نفت، به کشور می‌رسد

منفعت حضور صندوق توسعه ملی در صنعت نفت، به کشور می‌رسد

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: یکی از اتفاقات مثبتی که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده حضور صندوق توسعه ملی در صنعت نفت است؛ اتفاقی که افزایش تولید نفت را در پی دارد و افزایش تولید نفت نیز مساوی با کاهش مشکلات داخلی مخصوصا در حوزه گاز است. افزایش تولید نفت به رشد توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال، افزایش صادرات، افزایش درآمد نفتی و در نهایت حفظ منابع صندوق توسعه ملی کمک خواهد کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، سید حمید حسینی در گفت‌وگو با روابط عمومی صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه چند اقدام خوب در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است، توضیح داد: اقدام نخست این است که سرانجام امکان حضور شرکت‌های پتروشیمی و فولادی در بالادست صنعت نفت فراهم شد. بر این اساس شرکت‌هایی که به خوراک نیاز دارند می‌توانند از طریق شرکت‌های E&P سرمایه‌گذاری کرده، گاز و نفت تولید کنند و از آن برای خوراک مورد نیاز پالایشگاه خود استفاده کنند. این فرایند می‌تواند به توسعه بسیاری از میادین نفتی کوچک و بزرگ کشور کمک کند.

وی ادامه داد: دومین اصلاحی که صورت گرفته این است که اجازه حضور و شراکت در میدان مشترک نفتی داده شده است. با توجه به اینکه اغلب قراردادهای کشورهای همسایه در میادین مشترک نفتی مشارکتی است، در برنامه هفتم به سرمایه‌گذار اجازه حضور و شراکت در میادین مشترک نفت و گاز داده شده است و سرمایه‌گذاران در دراز مدت می‌توانند در میادین حضور داشته باشند.

حضور صندوق توسعه ملی در صنعت نفت باعث افزایش تولید می‌‎شود

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز اظهار کرد: سومین اتفاق مثبتی که در برنامه هفتم توسعه دیده شده و مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان قرار گرفته است، حضور صندوق توسعه ملی در پروژه‌های بالادست صنعت نفت است. باید توجه داشت که یکی از بهترین اقداماتی که می‌توان برای خروج کشور از وضعیت کنونی انجام داد، افزایش تولید و صادرات نفت خام است؛ زیرا ارزش افزوده بالایی برای صنعت ایجاد می‌کند.

حسینی افزود: ممکن است صنعت فولاد 6 میلیارد دلار صادرات داشته باشد اما 5 میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. درحالی که ممکن است قیمت جهانی نفت 80 دلار باشد و نفت با قیمت 80 دلار به فروش برسد اما هزینه‌های استخراج و بهره‌برداری بین 10 تا 15 دلار باشد. به عبارت دیگر حدود 55 میلیون دلار ارزش افزوده به اقتصاد کشور بازمی‌گردد. به همین دلیل استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه میادین نفتی و گازی برای شرکت ملی نفت بسیار تاثیرگذار است و این شرکت نفت می‌تواند تولید خود را افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه عمده رشد اقتصاد در سال گذشته به دلیل رشد بخش نفت بوده است، عنوان کرد: تولید نفت در سال گذشته از 2.800 بشکه به 3.400 بشکه افزایش یافت. طبق برنامه هفتم توسعه، در سال جاری بانک‌ها نیز برای حضور در میادین نفتی  مجوز گرفتند و می‌توانند در سرمایه‌گذاری در میدان یکپارچه آزادگان حضور داشته باشند. حضور بانک‌ها در کنار صندوق توسعه ملی در میادین نفتی به افزایش تولید نفت و گاز کشور کمک خواهد کرد. افزایش تولید نفت نیز مساوی با کاهش مشکلات داخلی مخصوصا در حوزه گاز است. افزایش تولید نفت به رشد توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال، افزایش صادرات، افزایش درآمد نفتی و در نهایت حفظ منابع صندوق توسعه ملی کمک خواهد کرد.

حضور صندوق توسعه ملی در صنعت نفت باعث حفظ منابع این صندوق می‌شود

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با بیان اینکه تجربه صندوق توسعه ملی در وام دادن به شرکت‌های دولتی و خصوصی موفق نبوده است، توضیح داد: به دلیل تلاطم‌های نرخ ارز، اکثر شرکت‌هایی که از صندوق توسعه ملی وام ارزی دریافت کردند بعد از مدتی اعلام کردند که قادر به بازپرداخت وام نیستند. بنابراین اجازه حضور به صندوق توسعه ملی در توسعه میادین نفتی می‌تواند در عین اینکه سودآوری بالایی دارد، به حفظ منابع این صندوق منجر شود. سال گذشته شاهد کمترین نوسانات در بازار نفت بودیم و هر فردی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد 15 درصد سود کسب کرده است. با توجه به قراردادهای IPC حضور در بالادست صنعت نفت می‌تواند سود خوبی برای صندوق داشته باشد. همانطور که آقای غضنفری اعلام کرده است، صندوق توسعه ملی با سرمایه‌گذاری در برخی میادین می‌تواند با همکاری شرکت ملی نفت باعث افزایش تولید نفت شود.

حسینی با اشاره به برخی انتقادات درمورد حضور صندوق توسعه ملی در بخش بالادتس نفت گفت: انتقاداتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه صندوق توسعه ملی با حضور در بالادست صنعت نفت به یک شرکت بزرگ پیمانکاری تبدیل شود، سازمان و تشکیلات داشته باشد و پرسنل استخدام کند. درحالی قرار نیست صندوق توسعه ملی مجری پروژه باشد و کار اجرایی پروژه را به شرکت‌های E&P واگذار می‌کند. درواقع صندوق توسعه ملی قرار است روی عملکرد شرکت‌های E&P نظارت کند.

وی ادامه داد: این صندوق ممکن است بعدا به بحث فروش و ترید نفت خام و گاز وارد شود اما در این مرحله قرار نیست کار پیمانکاری انجام دهد و با ساری شرکت‌ها رقابت کند. صندوق توسعه ملی با برخی از شرکت‌های E&P توافق کرده و آن‌ها را تامین مالی می‌کند. نه قرار است رقیب شرکت‌های نفتی باشد و نه قرار است با بهره بالا به شرکت‌های نفتی وام دهد. سودآورترین صنعت در ایران صنعت نفت است و نباید نگران حضور صندوق توسعه ملی در این صنعت باشیم. این صندوق با استفاده از توان پیمانکار و شرکت‌های نفتی شرایط را برای توسعه پایین دست صنعت نفت فراهم می‌کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.