تیغ دولبه فرصت و تهدید تحریم

تیغ دولبه فرصت و تهدید تحریم

مصاحبه مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین با رسانه تخصصی فرابیمه در روز یکشنبه 11 شهریورماه در رسانه مذکور و سایر رسانه‌ها منتشر گردیده است. 

به گزارش دیوان اقتصاد، در ادامه این مصاحبه را می خوانیم:

محمدرضا خوش کیش، مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین معتقد است اعمال تحریم های بین المللی در سالهای اخیر بیشترین تاثیر خود در صنعت بیمه را در حوزه بیمه های اتکایی به جا گذاشته اند. مدیر عامل بیمه اتکایی امین در بیان شرایط امروز بیمه اتکایی در کشور و تاثیر تحریم های اقتصادی از حجم بالای نگهداری ریسک در کشور می گوید و آن را یکی از مهم ترین معضلات امروز صنعت بیمه کشور تلقی می کند.

وی در این باره توضیح می دهد:‌ «یکی از وظایف ذاتی صنعت بیمه در سراسر جهان این است که ریسک‌ها بین کشورهای مختلف تقسیم شود؛ به این معنی که ریسک‌های بزرگ در یک کشور متمرکز نشود. درواقع، کشورهای مختلف ریسک‌های مختلف را از کشورهای دیگر می‌گیرند و ما هم باید همین کار را انجام دهیم. تحریم‌ها باعث شده‌اند که ظرفیت نگهداری ریسک‌های بزرگ و انتقال آن‌ها به کشورهای دیگر یا محدود شود و یا به طور کل از بین برود. بنابراین، تمام ریسک‌ها در کشور متمرکز می‌شوند و این تمرکز ریسک‌ها بسیار خطرناک و مخرب است. اگر یک ریسک بزرگ و یک اتفاق بزرگ مانند زلزله تهران اتفاق بیفتد، صنعت بیمه کشور این ظرفیت را ندارد که بتواند هزینه‌ها یا حتی بیمه‌نامه‌های صادرشده را پوشش دهد.»

به گفته او اتفاق دیگر یکه در این چند سال بعد از تحریم‌ها افتاد، فاصله گرفتن نرخ‌های فنی – که در جهان برای ریسک‌های بزرگ وجود دارد- با نرخ‌های داخلی است که بار این مسئله و مسئولیت پر کردن این فاصله بر گردن بیمه مرکزی و صندوق حمایت از شرکت‌های بیمه در بیمه اتکایی افتاده است. این فاصله باعث افزایش رویکرد نرخ‌شکنی‌ در بازار شده است به طوری که حتی اگر روزگاری تحریم‌ها برطرف شود، صنعت بیمه با نرخ‌های غیرفنی‌ رو به رو خواهد بود که برای جامعه جهانی قابل پذیرش نیست.

همه فرصت‌های محرومیت‌های بین‌المللی

البته محمدرضا خوش کیش به روال همیشه تحریم های بین المللی را صرفا دارای اثرات منفی نمی بیند. به عقیده او تحریم علاوه بر این که باعث بالاترین ظرفیت نگهداری ریسک در کشور شده است اما از سوی دیگر برای صنعت بیمه نیز مزایایی داشته است. او در این باره توضیح می دهد:‌ «تحریم‌ها مزایایی هم برای کشور داشته‌اند؛ صنعت بیمه کشور در دهه نود و زمانی که تحریم‌ها شکل گرفت مجبور شد که بیمه‌هایی را که در گذشته به صورت بین‌المللی از آن‌ها استفاده می‌کرد، خودش طراحی و بهره‌برداری کند. در واقع این یک مزیت است که ما امروز می‌توانیم بیمه‌های مربوط به کشتی‌ها را خودمان طراحی کنیم. اما باید توجه کنیم که موضوع تمرکز ریسک‌ها در کشور همچنان ما را تهدید می‌کند. »

به یک اتکایی ملی قوی نیاز داریم

محمدرضا خوش کیش در ادامه به شرایط یک شرکت بیمه قوی به عنوان بیمه اتکایی در کشور و یا یک شرکت اتکایی ملی اشاره می کند و می گوید:‌ «نقش مهم شرکت‌های بیمه اتکایی در جهان اکچوئری و نرخ‌های فنی است که ما از آن‌ها فاصله گرفته‌ایم. یک شرکت بیمه اتکایی قوی باید توان نرخ‌گذاری در تمام پهناهای کشور در ریسک‌های مختلف داشته باشد. یک شرکت بیمه اتکایی قوی باید سرمایه بسیار بالایی داشته باشد تا هم بتواند در صنعت بیمه کشور پشتیبانی قوی باشد و سرمایه‌اش کفاف دهد و هم در جهان نسبت به شرکت‌های بزرگ بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و ریسک‌های بزرگ را بپذیرد. به این معنی که یک شرکت بیمه اتکایی قوی، یک صادرکننده بزرگ فنی است. شما با صدور بیمه‌نامه‌ها و جذب دلارهای بین‌المللی می‌توانید صادرکننده مهم فنی باشید بدون هیچ‌گونه تبادل کالایی. »

وی همچنین نیروی فنی کارآمد را یکی از شرایط مهم برای یک شرکت بیمه اتکایی قوی می داند و می گوید:‌ «مبحث نیروی فنی قوی بسیار اهمیت دارد. ما در کشور نیروی فنی بسیار خوبی داریم و در این ده سال تحریم‌ها تجربیات خیلی مفیدی را در اختیار صنعت بیمه کشور قرار داده‌اند. شورای عالی بیمه نیز طبیعتاً تلاش کرده است تا با الزامی که به برنامه بیمه مرکزی داده است، بتواند بیمه اتکایی ملی را با پر کردن این خلأ و ساختن ظرفیت‌هایی برای صنعت بیمه کشور در جهت کاهش نقش تصدی‌گری دولت و کاهش ریسکی که امروز عمدتاً متوجه بیمه مرکزی است، به وجود آورد. »




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.