کمیسیون‌های پنهان؛ چالشی ریشه‌دار در مراکز پذیرایی

کمیسیون‌های پنهان؛ چالشی ریشه‌دار در مراکز پذیرایی

مراکز پذیرایی به عنوان یکی از ظرفیت‌های جذاب و مهم حوزه گردشگری معضلی ریشه‌داری را که از سال‌های گذشته تحت عنوان “دریافت تریپ” (کمیسیون) از رستوران‌ها با آن مواجه است نه تنها تصویری متفاوت از آنچه در واقعیت های کنونی جامعه وجود دارد؛ نگاه مسافران را به این مناطق به چالش کشیده است که علت اصلی را در عدم ساماندهی این حوزه می توان جستجو کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از رویکرد کیش، دریافت کمیسیون؛ رویه نهادینه شده در بطن جامعه که متاسفانه در طول سال های متمادی بدون ارائه راه حل های اساسی مغفول باقی مانده است. به طوری که تأثیرات منفی عمیقی بر سطح کیفیت و نرخ غذاهای متنوع و به ویژه غذاهای محلی بر جای گذاشته در صورتی که ظرفیت های موجود به عنوان یکی از مولفه های موثر در جلب رضایتمندی مشتریان به نارضایتی آنان مبدل شده و سطح ارزیابی عملکرد مسوولان در دوره های مختلف مدیریتی را به تصویر می کشد.

مواجه با چنین رویه های غلطی به روایت‌های مردمی از افت کیفیت و افزایش نرخ غذاها خبر می دهد، فرایندی که به ناچار از بدو ورود مسافر باید سپری شود و تا کنون نیز هیچ برنامه مدون که تاثیر مثبت و در راستای اصلاح فرایندهای پیش رو باشد محقق نشده است.

روایت‌های متعددی از سوی مردم و گردشگران حاکی از آن است که برخی رانندگان تاکسی در مناطق گردشگرپذیر به ازای هر مسافر، مبالغ مشخصی را از رستوران‌داران دریافت می‌کنند. این امر، نه تنها باعث افت کیفیت غذا و خدمات شده، بلکه در برخی موارد به افزایش نرخ خارج از عرف و تحمیل آن به مشتری منجر می شود.

اصلاح این فرایند ضمن این که باعث جلوگیری از هزینه تحمیلی به رستوران دار خواهد شد به طور حتم نرخ واقعی و افزایش کیفیت را شاهد خواهیم بود در واقع عدم ساماندهی “تریپ‌بگیران” به حدی گسترش یافته که مردم نیز از این موضوع آگاه شده‌اند. اگرچه این روش در ظاهر می‌تواند رضایت راننده و رستوران‌دار را جلب کند، اما در عمل به تحمیل بار مالی و کیفی بر مشتری و یک چرخه معیوب در فرایند ارائه خدمات منجر شده است.

گزارش‌های متعددی از گردشگران که عینا این شرایط را تجربه کرده‌اند، حاکی از ابراز نارضایتی شدید از نحوه ارائه خدمات در یرخی از مناطق گردشگرپذیر دارد.

برخی از این مناطق با توجه به جایگاه گردشگرپذیری و جاذبه‌های منحصربه‌فردش، برای میزبانی شایسته و رقم زدن خاطره‌ای به یادماندنی در اذهان عمومی، نیازمند تمرکز ویژه بر ساماندهی و ارتقاء سطح کیفیت در حوزه مراکز پذیرایی است تا بتواند از بروز چنین چالش‌هایی که تجربه سفر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، جلوگیری کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.