افزایش 20 درصدی دارایی های خارجی بانك مركزی تا بهمن 94

افزایش 20 درصدی دارایی های خارجی بانك مركزی تا بهمن 94

شنبه, آوریل 30, 2016 - 11:22 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

آمارهای منتشره بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، تا پایان بهمن ماه سال گذشته مجموع دارایی های خارجی این بانك به 327.9 هزار میلیارد ریال رسید كه در مقایسه با اسفندماه سال 1393 افزایش 20.7 درصدی نشان می دهد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، مطابق آخرین آمارهای منتشره بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، تا پایان بهمن ماه سال گذشته مجموع دارایی های این بانك با افزایش 25.8 درصدی نسبت به اسفندماه سال پیش از آن، به سه هزار و 317.3 هزار میلیارد ریال رسید.

برپایه این گزارش، جمع دارایی های خارجی بانك مركزی تا این زمان به 327.9 هزار میلیارد ریال رسید كه در مقایسه با اسفندماه 93 حاكی از افزایش 20.7 درصدی است.

در همین مدت، مجموع اسكناس و مسكوك با افزایش 44.5 درصدی به 111.9 هزار میلیارد ریال و مجموع سپرده های قانونی و دیداری نزد بانك مركزی با افزایش 15.3 درصدی به 186.4هزار میلیارد ریال رسد.

بانك‌ها موظفند همواره نسبتی از بدهی‌های ایجاد شده و بطور اخص سپرده‌های اشخاص نزد خود را در بانك مركزی نگهداری كنند كه به آن سپرده قانونی (RR) اطلاق می شود.

نسبت سپرده قانونی از جمله ابزارهای سیاست پولی بانك مركزی است. بانك مركزی از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی، حجم تسهیلات اعطایی بانكها را منقبض و از طریق كاهش آن، اعتبارات بانكها را منبسط می كند.

همچنین به انواع سپرده‌های جاری كه با صدور چك برای افراد قابل برداشت است، سپرده‌های دیداری (DD) اطلاق می شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.