معامله ۹۰ کیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد:

معامله ۹۰ کیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی

بورس کالای ایران در راستای تسهیل معاملات بازار کالا در کشور با بهره‌گیری از ابزارهای نوین مالی گام‌های بزرگی را تا کنون برداشته است. هم‌اکنون نیز همچنان با رایزنی با فعالان اقتصادی گوناگون در حال مذاکره برای معرفی بازارهای جدید برای محصولات مختلف است تا بتواند از این طریق هزینه مبادلات و همچنین ریسک فعالان بازار را کاهش دهد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیر عامل بورس کالا در رابطه با معامله زعفران گفت: زعفران در بورس کالا در بازار معاملات گواهی سپرده کالایی معامله می شود. معاملات گواهی سپرده زعفران از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است و در حال حاضر دو انبار در مشهد و تربت حیدریه پذیرش شده و در این زمینه فعال هستند. این معاملات به صورت روزانه در ۷ نماد پیوسته انجام می شود.

خرید توافقی زعفران نیز از ابتدای آذر ماه در سه رقم پوشال معمولی، پوشال مرغوب و نگین آغاز شده است و تا ۲۲ آذر ماه بالغ بر ۹۰ کیلوگرم معامله خرید توافقی صورت گرفته است.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در خصوص عرضه برنج در بورس کالا گفت: از آنجایی که قیمت این محصول کشاورزی دارای قیمت حاشیه بازار است بنابر این از حمایتی بالاتر برخوردار بوده و انتظار نداریم که تمام برنج تولیدی در بورس کالا معامله شود.بر همین اساس محصولات استان های اردبیل ، مرکزی، خراسان شمالی و زنجان در بورس کالا عرضه خواهد شد، این روش عرضه کالا سبب افزایش کیفیت کالا نیز خواهد شد.

سلطانی نژاد در رابطه با عرضه شکر و کنترل بازار گفت: با توجه به عرضه‌های مستمری که شرکت دولتی بازرگانی و مجموعه انجمن شکر در سال جاری داشتند بازار به خوبی تنظیم شد و شاهد قیمتتعادل عرضه این محصول در بازار بودیم. این امر به دلیل عرضه‌های پر حجم در بورس کالا صورت گرفت.

 مدیر عامل بورس کالا در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا افزود: بورس کالا در چند سال اخیر بارها آمادگی خود را برای عرضه سیمان اعلام کرده و با توجه به مذاکراتی که با انجمن سیمان انجام شده در تلاش هستیم با تعیین یک قیمت منصفانه بتوانیم این کالا را در بازار بورس کالا عرضه کنیم.

وی به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از عرضه خودرو کیا سراتو در بورس کالا صورت گرفت و با توجه به شرایط ویژه بورس برای فروش این خودروها کمتر از دقایقی تمامی این خودروها به فروش رسید؛ به علاوه برنامه جدیدی برای عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا داریم که در این میان ایران خودرو درخواستی داده و باید منتظر ماند و دید چه خودروهایی عرضه خواهد شد و برای برداشته شدن بازار انحصاری باید مکانیزیم عرضه و تقاضا فعال شود که زیر ساخت لازم در بورس کالا برای این امر فراهم است و ورود به ورس کالا می‌تواند موجب شکسته شدن انحصار در بازارهای بیرونی شود.

وی در رابطه با اهداف صندوق های کالایی گفت: صندوق‌های کالایی در حوزه کشاورزی به ویژه در حوزه زعفران و پسته پس از راه‌اندازی منجر به ورود سرمایه‌های خرد و سرمایه‌گذاران غیرمتخصص به حوزه محصولات کشاورزی خواهد شد و از این طریق تأمین مالی بخش کشاورزی را بهبود خواهد داد. در این صندوق‌ها مدیران متخصص با تجمیع سرمایه‌ها اقدام به خرید و فروش کالا یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا در زمان مناسب نموده و از این طریق صاحبان سرمایه را از سود بخش کشاورزی منتفع خواهند نمود.

سلطانی نژاد در رابطه با معاملات سکه طلا گفت : در بورس کالای ایران معاملات سکه طلا از چند طریق مختلف امکان‌پذیر شده است. گواهی سپرده سکه طلا، قراردادهای آتی سکه طلا و قراردادهای اختیارمعامله خرید یا فروش سکه ابزارهای نوین بورس کالا در زمینه معاملات سکه است.

در مورد گواهی سپرده کالایی سکه، در حال حاضر صرفا خزانه بانک رفاه نماد معاملاتی دارد و در حال معامله است. البته دو خزانه دیگر از دو بانک مختلف در حال پذیرش هستند. مشتریان می توانند با سپردن سکه خود در خزانه بانک رفاه و ارزیابی در بانک و صدور گواهی سپرده کالایی اقدام به فروش سکه‌های خود نمایند. خریداران نیز قادر خواهند بود روزانه گواهی سپرده کالایی را از طریق سامانه‌های کارگزاری خرید نمایند. هچنین بدون نیاز به تحویل گرفتن سکه می‌توانند مجددا از طریق همین سامانه آنها را به فروش برسانند و هر زمان که نیاز داشتند با مراجعه به خزانه بانک رفاه سکه‌های خود را دریافت نمایند.

وی در خصوص بازار تهاتری و چه مزیت های آن گفت: معاملات بازار تهاتری روش نوین بورس کالا است که با راه‌اندازی آن طیف وسیعی از فعالان بازار فعلی که به صورت پراکنده در حال تبادل حواله‌های کالایی خود هستند بتوانند از یک بازار بزرگتر و منسجم‌تر بهره‌مند شوند. در حال حاضر و با توجه به کمبود نقدینگی در صنعت بسیاری از فروشندگان محصول به جای دریافت وجه نقد از خریداران حواله‌های کالا دریافت می‌کنند که نقدشوندگی بسیار پایینی دارد، با راه‌اندازی بازار تهاتری بورس کالا فعالان صنایع مختلف قادر خواهند بود تا با تبادل حواله‌ها با یکدیگر بتوانند به کالای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و با تسریع تبادلات و افزایش نقدشوندگی پویایی بازارهای کالایی افزایش یابد.

۸۸ میلیارد تومان سنگ آهن در بورس کالا معامله شد

مدیرعامل بورس کالا گفت: میزان کل سنگ‌آهن معامله شده در سال جاری تا تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۲۴ هزار تن بوده و ارزش معاملات بیش از ۸۸ میلیارد تومان است.

به گزارش ایبِنا حامد سلطانی‌نژاد درباره عرضه کامل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا، اظهارداشت: حجم عمده فولاد کشور از طریق روش احیای مستقیم حاصل می‌شود که بدین منظور ابتدا سنگ آهن دانه‌بندی‌شده تبدیل به کنسانتره سنگ آهن می‌شود، سپس کنسانتره طی فرآیندی تبدیل به گندله و پس از آن گندله را به روش احیای مستقیم تبدیل به آهن اسفنجی می‌کنند که می‌توان از آن فولاد خام تولید کرد.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه در سال‌های گذشته تولیدکنندگان سنگ آهن و تولیدکنندگان فولاد خام چند شرکت بزرگ بودند که بازار عرضه و تقاضای سنگ آهن را شکل می‌دادند، گفت: در کنار این گروه، تولیدکنندگان کوچکتر نیز به تدریج فعالیت خود را توسعه دادند و بخش قابل توجهی از تولیدات سنگ آهن آنها در سال‌های گذشته صادر می‌شد.

 ۹۰ درصد صادرات سنگ آهن ایران به کشور چین بود

وی ادامه داد: کل صادرات به این گروه اختصاص نداشت و گروه اول نیز بخشی از محصولات خود را صادر می‌کردند، به طوری که بیش از ۹۰ درصد صادرات سنگ آهن ایران به کشور چین بود؛ اما روند پیشین ثابت نبوده و بازار سنگ آهن در داخل و خارج از کشور طی سال‌های اخیر تغییراتی را تجربه کرده است. سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه وضعیت نشان می‌دهد در سال‌های آینده تغییر شرایط بازار با شیب بالایی ادامه خواهد داشت، اضافه کرد:

تقاضای چین برای سنگ آهن دانه‌بندی شده در سال‌های اخیر کاسته شده و صادرات ایران نیز که عمدتاً به چین صورت می‌گرفت کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است و همچنین عمده سنگ‌آهن صادراتی به کشور چین توسط شرکت‌های کوچک بخش خصوصی انجام شده که سنگ‌آهن تولیدی آن‌ها دارای خلوص پایینی بوده است.

مدیرعامل بورس کالا با تاکید بر اینکه در داخل کشور ذخایر تولیدکنندگان بزرگ به تدریج رو به اتمام است و تعداد زیادی معادن کوچک پراکنده جایگزین آنها می‌شود، عنوان کرد: با توجه به افت بازار صادراتی، نگاه تولیدکنندگان کوچک به بازار داخلی افزایش می‌یابد علاوه بر این، با افزایش فعالان طرف عرضه مدل سنتی قراردادها که بیشتر بر اساس قراردادهای بلندمدت بود دیگر کارایی ندارد، حجم تولیدات محدود و پرنوسان این تولیدکنندگان نیازمند توافقات متفاوتی است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.