قرارداد تجارت ترجیحی با ترکیه ایران را به واردکننده کالای نهایی تبدیل کرد

قرارداد تجارت ترجیحی با ترکیه ایران را به واردکننده کالای نهایی تبدیل کرد

یک کارشناس اقتصادی گفت: برآیند قرارداد تعرفه ترجیحی فعلی با ترکیه ، ایران را صادرکننده مواد اولیه و خام به این کشور کرده است و ما به ازای آن کالای مصرفی نهایی که تولید مشابه داخلی دارد را از این کشور وارد می‌کنیم.

به گزارش دیوان اقتصاد،فیصل مرداسی در گفتگو با تسنیم  اظهار کرد:ترکیه در حال حاضر جزو 20 اقتصاد برتر دنیاست اما براساس برنامه ریزی های بلند مدت انجام شده ، این کشور قصد دارد در فهرست 10 اقتصاد اول جهان قرار گیرد . این هدفگذاری بلند مدت می تواند یک تهدید اقتصادی برای ایران تلقی شود و نمی توان از آن ساده گذشت. چون پیشرفت اقتصادی منوط به دسترسی این کشور به بازارهای مصرف ایران و سایر کشورهای همجوار ماست.

وی افزود:ترکیه ناچار است تا علاوه بر تسخیر بازار مصرف داخلی ایران سهم ما را از بازارهای هدف صادراتی نیز به دست بیاورد تا با افزایش صادرات به برنامه های توسعه اقتصادی خود نزدیک شود.

این کارشناس اقتصادی با هشدار نسبت به اینکه نباید بازار داخلی و صادراتی کشور را به راحتی در اختیار ترکیه قرار داد درباره قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی که میان ایران و ترکیه منعقد است تصریح کرد: برایند این قرارداد ، ایران صادرکننده مواد اولیه و خام به ترکیه شده و ما به ازای آن کالای مصرفی نهایی که تولید مشابه داخلی دارد را از این کشور وارد میکنیم که این امر به نفع تولید کشورمان نیست.

رئیس پیشین مرکز ملی فرش ایران گفت:یکی دیگر از مضرات قرارداد تعرفه ترجیحی ایران با ترکیه این است که کالاهای ایرانی 30 درصد ارزانتر به ترکیه صادر می شوند و این در حالیست که کالاهای صادراتی ما به ترکیه مواد اولیه برای تقویت تولید کشور ترکیه محسوب می شوند.

این فعال اقتصادی افزود: تولیدکنندگان ما در شرایط کنونی با توجه به تحریم ها و نرخ بالای سود بانکی تسهیلات و شرایط سخت واردات تکنولوژی ، با قیمت تمام شده بالای محصول مواجهند بنابراین در چنین شرایطی باز کردن بازار داخلی به روی کالاهای ترکیه عملا مانع فعالیت بخش تولید و کاملا غیر منصفانه است.

مرداسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد:با توجه به فرمایشات رهبری و مشکلاتی که تولیدکنندگان دارند نباید دولت ما، تولیدکنندگان را در این بازار سخت رقابتی تنها بگذارد و عملا امکان واردات کالای ساخته شده را مهیا کند.

وی ادامه داد:انعقاد قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه تامین کننده منافع ایرانیان نیست زیرا این تجارت تراز نیست و ما تبدیل به تامین کننده مواد اولیه ارزان برای بخش تولید ترکیه و خریدار کالای مصرفی گران آنها شده ایم که این به زیان تولید است.در شرایط کنونی تولید کشور نیاز به حمایت عاقلانه دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.