اظهارات هفته گذشته سخنگوی دولت در مورد حذف کارت سوخت به بسیاری از اما و اگرهایی که در ماه های اخیر دامان دولت، مجلس و مردم را گرفته بود پایان داد، درحالی که دولت اصرار بسیاری بر حذف کارت سوخت داشت اما همزمان مخالفینی نیز بودند که بنا به استدلال هایی حذف کارت سوخت را به مصلحت نمی دانستند .
پایانی بر کارت سوخت یا آغازی برای افزایش نرخ بنزین ؟!
پایانی بر کارت سوخت یا آغازی برای افزایش نرخ بنزین ؟!
به گزارش دیوان اقتصاد،اوایل شهریورماه امسال مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه 95 با حذف بند ح تبصره 14 قانون بودجه به بحثهای مربوط به حذف یا تداوم کارت سوخت پایان داد و پس از تایید شورای نگهبان ،ریس جمهور نیز آن را ابلاغ کرد.
بنابراین با توجه به ابلاغیه رئیسجمهوری عملاً تکلیف کارتهای سوخت مشخص شده و این مسئله از سیستم سوخترسانی کشور حذف خواهد شد.
سهمیهبندی سوخت در ایران طرحی برای هدفمندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۸۶ تا خرداد ۹۴ اجرا شد. به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید و تمامی تلمبههای جایگاه های سوخت مجهز به دستگاههای کارتخوان و «پین پد » شدندکه در سوم خرداد ۹۴، بنزین تکنرخی و به این ترتیب، سهمیهبندی متوقف شد.
مسئله قیمت بنزین پس از حذف کارت سوخت یکی از چالش هایی است که از قرار در حال خودنمایی است ، بیژن زنگنه وزیر نفت ،تیر ماه امسال در باره احتمال اصلاح و تغییر قیمت بنزین در زمان ارائه لایحه اصلاحیه بودجه سال ۹۵، اظهار کرده بود: «تصمیم گیری در این مورد بر عهده دولت است.»
به عبارت دیگر وزیر نفت با رد احتمال تثبیت قیمت بنزین در ادامه سال ۹۵، هرگونه افزایش احتمالی قیمت این محصول پرطرفدار نفتی را جز اختیارات هیات دولت عنوان کرده است. موضوعی که رییس انجمن جایگاه داران سوخت نیز به نوعی به آن پرداخته است .
پیشتر وزیر نفت با بیان اینکه کارت سوخت بنزین حذف نمیشود اما برای نفت گاز این اتفاق خواهد افتاد. افزود: در مورد افزایش قیمت بنزین هم فعلا تصمیمی نداریم.
موضوع افزایش قیمت بنزین در حالی مطرح می شود که حتی انجمن جایگاه داران سوخت نیز از ثبات مصرف آن در کشور خبر داده اند .
بر اساس این گزارش،رییس انجمن جایگاه داران سوخت نیز پیشبینی کرد که با توجه به ابلاغیه حذف کارت هوشمند بنزین و توقف عرضه کارتی این فرآورده نفتی، افزایش قیمتها بهفاصله چند هفته پس از جمعآوری کارتهای بنزین اتفاق بیفتد.
بیژن حاج محمدرضا در گفت وگویی در باره تغییرات جدید قیمت فرآوردههای نفتی، گفت: بر اساس قانون بودجه سال 95، دولت تا پیش از به پایان رسیدن سال، قیمت فرآوردههای نفتی بهویژه بنزین و گازوئیل را افزایش میدهد.
وی با اعلام اینکه امسال قطعاً شاهد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در کشور خواهیم بود، تصریح کرد: بر این اساس افزایش قیمت هر لیتر بنزین معمولی از 1000 تومان فعلی به لیتری 1200 تومان و بهای هر لیتر بنزین سوپر از 1200 تومان فعلی به 1500 تومان محتمل به نظر میرسد.
حاج محمدرضا با تأکید بر اینکه قیمت هر لیتر گازوئیل هم به 500 تومان افزایش مییابد، اظهار داشت: بر اساس مصوبات ابلاغ شده قانون بودجه، دست دولت برای افزایش قیمتها باز است.
وی در مورد زمانبندی افزایش قیمت بنزین هم توضیح داد که با توجه به ابلاغیه حذف کارت هوشمند بنزین و توقف عرضه کارتی این فرآورده نفتی، افزایش قیمتها بهفاصله چند هفته پس از جمعآوری کارتهای بنزین صورت می گیرد.
**با وجود خاتمه یافتن کارت سوخت برای بنزین هنوز هم واکنش ها ادامه دارد
اما با وجود خاتمه یافتن کارت سوخت برای بنزین هنوز هم واکنش ها ادامه دارد ، اسدلله قرهخانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس که یکی از مخالفین حذف کارت سوخت است درباره تصمیم دولت گفت: کارت سوخت موفق بوده چرا که هم موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت در کشور شد و هم اینکه مردم با آن همکاری داشتند. آنها احساس میکنند این طرح در راستای منافع ملی است.
وی با بیان اینکه کارت سوخت در جلوگیری از قاچاق بنزین موفق عمل کرده ، افزود: این طرح در کل کشور به خوبی جواب داد و الگویی شد برای طرح هدفمندی یارانهها.
**وزیر نفت: بود و نبود کارت سوخت تأثیری در مصرف و قاچاق سوخت ندارد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: وزیر نفت میگوید در حال حاضر دیگر مردم به اندازه ضروری بنزین مصرف میکنند و این یک فرآیند اضافی است ، بود و نبود کارت سوخت تأثیری در مصرف و قاچاق سوخت ندارد.
الوستانی در توضیح استدلال وزیر در مورد بی تأثیر بودن کارت سوخت در جلوگیری از قاچاق گفت: وزارت نفت بنا دارد کارت سوخت برای گازوئیل ادامه داشته باشد اما می گویند قیمت بنزین طوری است که انگیزهای برای قاچاق وجود ندارد.
نماینده مردم علیآباد کتول در مجلس در پاسخ به این سوال که «با توجه به چند برابر بودن قیمت بنزین در کشورهای همسایه مثل ترکیه و عراق، این استدلال وزیر را منطقی میدانید؟» اظهار داشت: در ترکیه و افغانستان قیمت بنزین خیلی بالاست و محتمل هست که قاچاق انجام شود. نمیتوانیم ادعا کنیم قطعاً قاچاق اتفاق نخواهد افتاد.و این ایرادی است که وجود دارد.
وی درعین حال گفت : این طرح در کمیسیون بودجه مورد موافقت قرار گرفت. بیشتر اعضای کمیسیون انرژی موافق عرضه دو نرخی و خواهان ادامه دادن طرح کارت سوخت بودند اما در صحن نظر کمیسیون بودجه قرائت شد و به تصویب رسید.
حال در خصوص مصوبه حذف کارت سوخت که عده ای این اقدام را بازگشت قاچاق سوخت می دانند و گروهی دیگر معتقدند در شرایطی که قیمت بنزین با نرخ مناسب عرضه می شود دیگر نیازی به تحمیل هزینه به دولت نیست ، باید منتظر ماند و دید دولت در صورت افزایش قیمت فوب خلیج فارس چه تصمیمی برای نرخ بنزین کشور خواهد گرفت مسئله ای که به نظر می رسد پس از کش و قوس های بسیار حذف کارت سوخت به مهمترین دغدغه تبدیل شده است . موضوعی که قضاوت در باره آن را باید به آینده سپرد .
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد