پرداخت ۵۰درصد حداقل حقوق به کسانی که از کرونا بیکار شده اند

پرداخت ۵۰درصد حداقل حقوق به کسانی که از کرونا بیکار شده اند

چهارشنبه, دسامبر 16, 2020 - 11:36 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیرکار خبر از اشتغال مجدد ۴۰درصد از افراد بیمه شده از کرونا داد و گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرد برای بیکارشدگان کرونا مقرری بیمه بیکاری حداقل به اندازه ۵۰ درصد حداقل مزد باید پرداخت شود.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، مطابق آخرین گزارش های مرکز آمار ایران بررسی نتایج حاکی از مشهود بودن اثر کووید 19بر بازار کار کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است. مطابق این نتایج، جمعیت غیر فعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش ملموسی مواجه شده است. بررسی نرخ بیکاری افراد 15ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 9.8 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال98، 1.1 درصد کاهش یافته است.

در بهار 99، به میزان 41.0 درصد جمعیت 15ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 98) 3.7 درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین 15ساله و بیشتر در این فصل 22میلیون و 963هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریباً یک میلیون و پانصد هزار نفر کاهش داشته است.

بخش خدمات، کشاورزی، صنعت و ساختمان 4 حوزه اقتصادی اشتغالزای کشور هستند.بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که دربهار 99، بخش خدمات با 49.7درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 31.8 درصد و کشاورزی با 18.6 درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان 15تا 24ساله حاکی از آن است که 24.5 درصد از فعالان این گروه سنی در بهار 99 بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 98) 2.0 درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی 18تا 35ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار 99، 16.7درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار 98، به میزان 1.5 درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش های مختلف از جمله مرکز پژوهش های مجلس, حدود 2تا6میلیون نفر در جریان کرونا بیکار شدند و شغل خود را از دست دادند که اکنون وزیرکار خبر از اشتغال مجدد 40 درصد از افراد بیمه شده از کرونا داده است.

*مصوبه ستاد کرونا برای مقرری بیمه بیکاران کرونا

 محمد شریعتمداری, وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد آخرین آمار بیکاری نیز گفت: مرکز آمار ایران به عنوان مرجع آمار، نرخ بیکاری را اعلام می‌کند؛ البته به دلیل شرایط کرونا در کشور، فشار زیادی بر نیروی کار به ویژه بر بخش خدمات وارد شد و ما سعی کردیم این فشارها به حداقل کاهش پیدا کند و در این زمینه سامانه‌ای برای افراد بیکارشده از کرونا طراحی کردیم، البته 40 درصد از افراد بیکار شده از کرونا، اشتغال مجدد پیدا کردند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تشکیل کمیته دستمزد کارگران در سال آینده نیز گفت: جلسات کمیته‌های مزد به صورت مستمر برگزار می‌شود و در مورد پیشنهاد مزد منطقه‌ای، بررسی دستمزد موضوعی و سایر مباحث برگزار می‌شود، اما تصمیم گیری در مورد دستمزد سال آینده معمولاً به روزهای پایان سال موکول می‌شود، به خاطر اینکه شاخص‌ بهای خرده‌فروشی کالاها و خدمات در کشور در روزهای پایان سال به و اقعیت نزدیک‌تر می‌شود و سعی می‌کنیم به گونه‌ای انتخاب شود که فشار کمتری به کارگران وارد شود.

وی در مورد گلایه کارگران در پرداخت بیمه بیکاری و اینکه عده‌ای می‌گفتند بیمه بیکاری به صورت علی‌الحساب گرفته‌اند، گفت: در شرایط طبیعی، کسانی که به صورت اجباری بیکار می‌شوند و مشمول بیمه بیکاری می‌شوند، مسیر قانونی خود را طی می‌کنند، اما با بیکار شدن عده زیادی از کارگران به خاطر کرونا، با دو قانون بیمه بیکاری و نیز قانون مصوبه ستاد ملی کرونا مواجه شدیم که در قانون بیکاری مواد 6 و 7 در مورد مقرری بیمه بیکاری تصمیم گرفته می‌شود، اما ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرد برای بیکارشدگان حداقل به اندازه 50 درصد حداقل مزد باید پرداخت شود، بنابراین سامانه‌ای برای ثبت‌نام کارگران بیکار شده ظرف یک هفته طراحی کردیم و افراد بدون مراجعه حضوری، در این سامانه ثبت‌نام کردند و مقرری بیکاری هم گرفتند بدون اینکه مدارک آنها سیر بررسی قانونی را طی کند.

شریعتمداری گفت: برای بیکار شدگان اسفند سال قبل، فروردین و اردیبهشت امسال از 2500 میلیارد تومان تا 3600 میلیارد تومان افزایش پرداختی بیکاری را شاهد بودیم؛ همچنین بیش از 800 هزار کارگر بیکار شده متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند که به صورت طبیعی 6 ماه طول می‌کشید تا مدارک آنها بررسی شود، اما طبق مصوبه ستادملی مقابله با کرونا قرار شد همه تقاضاها تأیید شود و براساس آخرین پرداختی به کارگران، بیمه بیکاری انجام شود، زیرا مصوبه ستاد کرونا در حکم قانون بود. البته این قانون با قانون بیمه بیکاری قدری تفاوت داشت.

وی گفت: به هر حال پرداخت به کارگران بیکار شده کرونا انجام شد و همه تلاش ما این است که بدون مراجعه حضوری کارگران این کارها انجام شود و جمع زیادی از کارگران خدماتی بیکار شده بودند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین افزود: وام معیشتی کرونایی هم برای کارگران پرداخت شد و قرار شد کسانی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند، غیر از آنهایی که درآمد ثابت دارند، وام یک‌میلیون‌تومانی جدید کرونایی هم دریافت کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.