اجرای طرح های اشتغالی برای بیکار شدگان از کرونا

اجرای طرح های اشتغالی برای بیکار شدگان از کرونا

سه‌شنبه, ژانویه 5, 2021 - 15:14 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون اشتغال وزارت کار از اجرای طرح یارانه دستمزد و مشوق کارفرمایی برای بیکارشدگان کرونا خبر داد و گفت: پس از بازپرداخت تسهیلات بانک‌ها تا ۹ سال باید این تسهیلات را در چرخه قرار دهند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، با همه‌گیری بیماری کرونا و تاکید بهداشت جهانی بر خانه‌نشینی به منظور حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، بخشی از کسب و کار به ناچار تعطیل شدند و این تعطیلی بیکاری را به دنبال داشت, آمارها حکایت از این دارد که حدود 2تا6میلیون نفر به صورت رسمی و غیررسمی از کار خود بیکار شدند و به صف بیکاران جامعه افزوده شدند.

شیوع کرونا ویروس جدید (کووید19)از انتهای سال 1398 و تداوم آن در سال 1399، اقتصاد ایران را در یک وضعیت رکود همراه با نااطمینانی قرار داد. کاهش تقاضا برای صادرات محصولات ایران (و به طورکلی کاهش تجارت جهانی) تقاضای کل را ازطرف تجارت خارجی متأثر کرد. در بخش داخلی نیز تقاضای کل را هم به‌دلیل کاهش درآمد خانوار و هم کاهش برخی کالاها و خدمات که به شیوع بیشتر ویروس منجر می‌شوند (مانند حمل ونقل، رستوران و هتلداری، پوشاک و...) تحت تأثیر قرار داد. از طرف دیگر عرضه کل اقتصاد نیز به‌دلیل اختلال در شبکه تأمین مواد اولیه و محدودیت فعالیت برخی از واحدهای صنفی، با شوک عرضه مواجه شد و همین اینها کافی بود تا کسب وکار با مشکل و رکود در بازار کار حاکم شود.

نااطمینانی از شرایط در آینده، بسیار مهمتر و تأثیرگذارتر از آثار رکودی اولیه مشکلاتی را برای واحدهای تولید ایجاد کرد.نتایج بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد تحت سناریوهای مختلف بین 7.5 تا 11 درصد از ستانده اقتصاد درنتیجه شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است. همچنین بین 2 میلیون و 870 هزار تا 6 میلیون و 431 هزار نفر از شاغلان فعلی، متأثر از شیوع ویروس شغل خود را از دست داده اند.

دولت برای حمایت از کسب و کارها، پرداخت تسهیلات کرونا را مصوب کرد و از سیزدهم خردادماه ثبت نام در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات شروع و پرداخت این تسهیلات در چند دوره با توجه به ادامه شیوع بیماری کرونا تا پایان آبان ماه تمدید شد.

در مجموع 14رسته اصلی و 850زیررسته شناسایی شد. تعداد بنگاه‌های آسیب دیده ذیل این 14رسته شامل سه میلیون واحد است که یک میلیون و 300واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی و یک میلیون و 700واحد فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند. همچنین در این واحدها 2.8 میلیون نفر بیمه شده و سه میلیون نفر فاقد بیمه مشغول به کارند.

عیسی منصوری, معاون اشتغال وزارت کار درباره شرایط اشتغال و وضعیت بیکاری باشاره به پرداخت بخش عمده ای از اختصاص 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال در روستاها گفت: برای اشتغال در روستاها 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که تاکنون 13هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

منصوری با بیان این که اختصاص اعتبار برای ایجاد اشتغال در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت باید براساس ظرفیت‌های استان‌ها باشد، گفت: شناور شدن اعتبارات از خواسته‌های استان‌ها در بحث اشتغال است، اما برای جلوگیری از موازی‌کاری به ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه استناد می‌کنیم، نباید تنها به یک ظرفیت برای ایجاد اشتغال توجه کنیم، بلکه تمام ظرفیت‌ها باید در کنار یکدیگر دیده شود.

وی تاکید کرد: برای اعطای تسهیلات برای ساخت هتل در روستاهای مقصد گردشگری در استان‌ها مشکلی وجود ندارد، اما نباید تنها به احداث هتل برای اسکان گردشگر توجه کرد، بلکه در کنار احداث هتل باید به سایر ظرفیت‌های بومی و محلی در گردشگری برای ماندگاری توریست توجه کرد تا احداث هتل سودمند باشد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که هنر در ایجاد اشتغال تنها اعطای تسهیلات نیست، گفت: باید در حوزه اشتغال سیاست‌گذاری براساس اولویت‌ها انجام شود، مثلا در حوزه فرش قبل از اعطای تسهیلات برای بافت فرش باید زمینه صادرات و بازار کار در دستور کار قرار بگیرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به صنعتی‌ شدن و شهرسازی موجب افزایش مهاجرت به شهرها شد، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه روستایی با تمرکز بر ایجاد زیرساخت جزو اولویت‌ها قرار گرفت، اما غفلت اشتغال و اقتصاد در روستا موجب کاهش مهاجرت نشد و روستاییان به شهرها مهاجرت کردند.

وی در خصوص تسهیلات کرونا در کشور، بیان کرد: 23 هزار و 500 میلیارد تومان برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در سطح کشور اختصاص یافت، از این میزان 8 هزار میلیارد تومان به متقاضیان دریافت تسیهلات پرداخت شد؛ در حال حاضر در مرحله اول نیز 2 هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری، 1800 میلیارد تومان در بخش فرهنگ و هنر و 800 میلیارد تومان در بخش ورزش و 3500 میلیارد تومان در بخش حمل و نقل پرداخت شده است و در مرحله دوم به عنوان بنگاه محوری در این چهار حوزه پرداخت می شود .

منصوری ادامه داد: درصدد هستیم برای تثبیت اشتغال افراد آسیب‌دیده از کرونا طرح یارانه دستمزد و مشوق بیمه‌ای را اجرا کنیم. اگر فردی در این ایام بیکار شده باشد، پس از بازگشت به‌کار سهم بیمه کارفرما و 30 درصد دستمزد او توسط دولت پرداخت می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص پرداخت تسهیلات اشتغال توسط بانک‌های عامل، عنوان کرد: پس از بازپرداخت تسهیلات بانک‌ها تا 9 سال باید این تسهیلات را در چرخه قرار دهند.

وی با اشاره به طرح‌های پیش‌بینی شده در سفر معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه به چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: کلیات این طرح‌ها برای اجرا به تصویب رسیده است، درصدد هستیم این طرح‌ها تا پایان دولت به اتمام برسد و اگر طرح جدیدی آغاز می‌شود تا پایان دولت به یک پیشرفت فیزیکی مطلوب برسد.

منصوری با بیان این که گردشگری سلامت و طبیعت‌گردی از مزیت‌های چهارمحال و بختیاری است، عنوان کرد: باید الگوی گردشگری ارگانیک در اولویت قرار بگیرد، به‌همین منظور برای اعطای تسهیلات و کمک‌های بلاعوض حدود 30 طرح‌ جامع تا حداکثر یک هفته آینده تدوین و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: 100 میلیارد تومان مازاد بر سهمیه، تسهیلات در حوزه اشتغال روستایی به چهارمحال و بختیاری اعطا می‌شود زیرا کسب و کار و اشتغال برای ما اولویت است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.