ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه

ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه

دوشنبه, ژانویه 25, 2021 - 12:12 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون وزیر نفت گفت: ایران بزرگترین تولید کننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه است و بنزین خود را به افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به طور مستقیم صادر می کند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها از خروج ارز از کشور برای واردات بنزین جلوگیری کرد بلکه به ارزآوری کشور از محل صادرات فرآورده‌های نفتی نیز کمک کرد تا شاهد جهش بیشتر قیمت ارز نباشیم، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ تولید بنزین کشور ۵۹ میلیون لیتر بود و پالایشگاه ستاره خلیج فارس، سه میلیون لیتر بنزین در روز تولید می کرد، در سال 1398 متوسط تولید بنزین به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسید که نیازمند ۱۲۰ میلیون لیتر ظرفیت عملیاتی است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ که به این عملکرد رسیدیم شرایط تحریم حکم فرما بود و این جهش تولید با اتکا به نیروهای بومی پالایش و پخش و توان داخلی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در روز واردات داشت و اگر اقدامی برای خودکفایی انجام نمی‌شد، ‌در سال ۱۳۹۸ واردات به ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه با بهره‌ برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران در سال ۱۳۹۷ از واردات بنزین بی نیاز شد و در شهریور سال ۱۳۹۸ به عنوان صادرکننده بنزین به کشورهای همسایه مطرح شدیم، گفت: نه تنها ارزی برای واردات خارج نشد بلکه تامین کننده ارز هم بودیم.

صادق‌آبادی با بیان اینکه اگر کالایی داشته باشید که کیفیت مناسب نداشته باشد، قابلیت صادرات ندارد، گفت: یکی از دلایلی که کمک کرد بتوانیم در این بازارها حضور داشته باشیم این است که کالایی عرضه کردیم که رقبای ما قدرت رقابت نداشته باشند. اکنون از لحاظ کیفیت بنزینی که در کشور توزیع می‌شود و صادر می‌کنیم جزو بهترین بنزین‌هایی است که در منطقه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ما عرضه‌ها را از طریق بورس انرژی انجام دادیم و اکنون در این زمینه بیش از شرکت ۱۲۰ فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این در حالی است که اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت، این تعداد شرکت فعالیت نمی‌کردند و این حجم از فروش در کشورهای همسایه اتفاق نمی‌افتاد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: زمانی که کالایی در بورس انرژی عرضه می شود، فرصت برابر تجار داخلی و تجار خارجی منطقه متوجه آن شده و به قیمت واقعی به فروش می رسد. همچنین فرصت‌های برابر ایجاد می‌شود و همین فرصت های برابر باعث رشد شرکت‌ها خواهد شد.  

صادق‌آبادی با بیان اینکه همین رشد باعث رقابت شد تا با وجود شدیدترین تحریم ها به بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل شویم، گفت: معتقدم اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت به این حجم از فروش نمی رسیدیم.

وی با بیان اینکه ما به عنوان نماینده حاکمیت باید مطمئن باشیم کالا به بالاترین قیمت فروخته شده است، ادامه داد: این اطمینان حاصل نمی شود مگر اینکه به واسطه مزایده و اطلاع رسانی عمومی تمام افراد امکان خرید داشته باشند. کالایی که در بورس فروخته می شود به بالاترین قیمت است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه امیدواریم بعد از تحریم ها نیز عرضه فرآورده ها در بورس ادامه پیدا کند و این بستر تقویت شود، گفت: در سال ۱۳۹۶ بخشهای مختلف کشور در نامه‌نگاریهایی اعلام کرده بودند که تولید در پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید متوقف شود زیرا قابلیت تولید بدون سرمایه گذاری ندارد،‌ در بازدید اولیه ثابت شد که این پالایشگاه نیاز به این حجم از هزینه و زمان ندارد.

صادق‌آبادی با بیان اینکه این پالایشگاه در فاز یک نیازمند اصلاح بود، افزود:‌ در فاز ۲ و ۳ از لحاظ پیشرفت فیزیکی تاسیسات چیز خاصی وجود نداشت، اتمام پروژه بیشتر از پول، عقل می خواهد، در آن زمان برخی مدعی بودند برای به تولید رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نیاز به دو میلیارد یورو سرمایه و سه سال زمان است اما با توان داخلی، با سرمایه‌ای کمتر از ۲۰۰ میلیون یورو و زمانی یک ساله تولید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز شد و فازهای بعدی نیز به ترتیب به تولید رسید.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کس باور نمی کرد ایران بتواند این پالایشگاه را به تولید برساند تا آنجا که در تمام گزارش هایی که در دنیا وجود داشت ایران را وارد کنننده بنزین می دانستند.

به گفته معاون وزیر نفت ظرفیت اول این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه در روز بود،‌ این به معنای ظرفیت عملکردی ۳۲۰ هزار بشکه ای بود اما اکنون پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۴۲۰ هزار بشکه خوراک دریافت می کند و ۴۸ میلیون لیتر نیز بنزین تولیدی دارد. این نشان می دهد فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس عملا با اقداماتی نرم افزاری و ۹۰ میلیون یورو سرمایه گذاری در مدار تولید است.

صادق‌آبادی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ جهش قیمت ارز در کشور آغاز شد. در همان سال حتی قیمت ارز به ۱۹ هزار تومان رسید و اگر ایران به خودکفایی در تولید بنزین نرسیده بود باید روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین وارد می کرد، گفت: با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین، روزی ۲۰ میلیون دلار، ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار و در سال هشت میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات بنزین خارج می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: این در حالی است که در آن سال کل واردات کالاهای اساسی ایران ۱۰ میلیارد دلار بود. بنابراین اگر با همه محدودیت‌ها به تقاضا برای ارز در کشور، بنزین را نیز اضافه می‌کردیم قیمت ارز بسیار بالاتر می رفت. از همین رو تاثیرهای جانبی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیشتر از تاثیر مستقیم بود، زیرا جلوی تورم و افزایش بیشتر قیمت مسکن و خودرو را در کشور گرفت.  

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اهمیت این پالایشگاه آن چنان زیاد است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ستاره خلیج فارس تیری بر قلب دشمن بود، گفت: تمام آمارها و رکوردها در این پالایشگاه در صنعت نفت ایران بی نظیر بود، پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بدون حضور مشاوران و لایسنسورها راه اندازی کردیم و یک افتخاری شد.

صادق‌آبادی با اشاره به اینکه در تولید کاتالیست های پالایشی به خودکفایی رسیدیم، ادامه داد: کاتالیست مورد نیاز تمام واحدهای پالایشگاهی در داخل تولید می شود.

به گفته وی طبق آمار سازمان استاندارد در سال 1398 گوکرد بنزین توزیعی در کل کشور زیر ۵۰ پی پی ام بوده و این شاخص در بنزن و الفین زیر حد استاندارد است. بنزین از لحاظ آلاینده گوکرد با اطمینان در حد استاندارد است و از همین رو حتی در آلوده ترین روزها نیز شاخص آلودگی اکسید گوگرد در حد مجاز قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه ستاره خلیج فارس بیشترین سهم را داشته زیرا گوکرد آن ۰.۵ پی پی ام و الفین آن صفر است، اظهار کرد: بنابراین این بنزین در داخل کشور هر انحرافی که در ۹ پالایشگاه دیگر داشته باشند را خنثی می کند.

صادق آبادی به استانداردهای آِمو برای توزیع نفت کوره کم گوگرد به عنوان سوخت کشتی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و گفت:‌ ممکن بود این سختگیری را به عراق و امارات نگیرد اما چون به دنبال سختگیری به ایران بودند ناوگان ایران را به دلیل نبود سوخت کم گوگرد توقیف کنند اما توانستیم در کمتر از یک ماه سوخت کم گوگرد را در پالایشگاه اراک تولید کنیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.