مفهوم نئوبانک واقعی در بانک ایران زمین

اختصاصی دیوان اقتصاد؛

مفهوم نئوبانک واقعی در بانک ایران زمین

با حذف بانک های سنتی، نئوبانک ها می توانند جایگزین بهتری برای نظام بانکی کشور باشند. با نوآوری نئوبانک می‌توان چرخه معیوب نظام بانکی را اصلاح، و با پذیرش قانونی و رسمی مثل احراز هویت دیجیتال، مشکلات متعددی را حل کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد,نئوبانک به زبان ساده، در لغت به معنای «بانک جدید» است. اصطلاح نئوبانک برای نسل جدید مؤسسات مالی و بانکی به‌ کار برده می‌شود که سعی دارند مدل کسب‌وکار بانک را از پایه مورد بازنگری و خلق مجدد قرار دهند. در این نوع بانک‌ها شعبه فیزیکی، معنا و کارکرد سابق خود را از دست می‌دهد و هر آنچه کاربران نیاز دارند، از افتتاح حساب و برداشت و پرداخت پول گرفته تا اخذ وام و اعتبارسنجی همگی با مراجعه به اپلیکیشن نئوبانک‌ها انجام می‌شود.
نئوبانک‌ها یک سری شرکت‌های فین‌تکی هستند که اپلیکیشن، نرم‌افزار و تکنولوژی‌های دیگر را برای ساده‌سازی خدمات بانکی به صورت موبایلی و آنلاین ارائه می‌کنند. این فین‌تک‌ها معمولا در یک سری از محصولات و خدمات مالی از جمله حساب‌های جاری و سپرده تخصص دارند.
به دلیل افزایش تقاضا برای خدمات مالی دیجیتال، تبدیل شدن به نئوبانک بسیاری را وسوسه می‌کند. انجام کارهای روزمره از جمله وصول چک یا پرداخت آنلاین و بدون هزینه چیز خوبی است. همچنین آزادی عمل نئوبانک‌ها که معمولا موانع رگولاتوری کمتری دارند نیز باعث شده تا زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی و پردازش کمتر شود.
نئوبانک ها تاثیر مثبتی در مدل بانکداری دارند. در صورت تبدیل بانکهای سنتی به نئوبانک، سیکل باطلی که باعث ایجاد ضرر برای بانکها و اقتصاد کشور می شود، تضعیف و اصلاح خواهد شد. به این ترتیب، اولین مورد موثر و تاثیرگذار در این مدل، کاهش شعب و کارمندان می باشد. در نتیجه، زیان انباشته کاهش یافته و سود بانکداری افزایش خواهد یافت.
از طرفی، کاربران به دلیل عملیات بانکی سریع و ارائه خدمات شبانه روزی، رضایت بالایی از بانک خود خواهند داشت. سود نئوبانک ها کاملا بستگی به مشتری دارد. بنابراین برای ارائه خدمات بهتر، ملزم به استفاده از نوآوری و روش های به روز بانکداری دارند. با این اوصاف، دور باطل مدل پویای نظام بانکی کشور به روش سنتی، اصلاح و سودآور خواهد شد.
در چند سال اخیر با توسعه روزافزون خدمات دیجیتال، بانک‌های سنتی به فکر ایجاد شعبه‌های دیجیتال افتادند. این شعبه‌ها مثل نئوبانک‌ها خدمات بانکی را به شکل آنلاین ارائه می‌دهند. با این تفاوت که شعب دیجیتال توسط بانک‌هایی راه‌اندازی می‌شود که دارای شعب فیزیکی هستند. نئوبانک‌ها در دنیا اما در قالب یک استارتاپ‌ اغلب مستقل کار خود را شروع می‌کنند.

تفاوت دیگر به رویکرد کلی نئوبانک‌ها برمی‌گردد که روی ارائه تجربه لذت‌بخش به مشتریان متمرکز است. بانک‌های سنتی که شعب دیجیتال را تأسیس می‌کنند، پس‌ از انتقال خدمات روی یک اپلیکیشن، کار را تمام‌شده می‌دانند، در حالی‌ که نئوبانک‌ها با تحلیل بیگ‌دیتا و استفاده از هوش مصنوعی، خدمات شخصی‌سازی‌شده‌ای به هر مشتری ارائه می‌دهند. مثلاً مشتریانی که حجم خاصی از تراکنش ماهانه را دارند، می‌توانند وام‌ها و اعتبارات ویژه‌ای دریافت کنند.
ورود و گسترش نئوبانک‌ها تحول بزرگی را در عرصه بانکداری رقم زد و باعث شد طیف وسیعی از قابلیت‌ها و مزیت‌ها در دسترس مشتریان قرار گیرد. قابلیت‌هایی که تا پیش‌ از این به‌سختی و با هزینه زیادی به کاربران ارائه می‌شد و حالا به کمک نئوبانک‌ها ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر شده است.
از جمله این خدمات دسترسی و پشتیبانی ۲۴ساعته به خدمات بانکی است. مشتریان نئوبانک‌ها در هفت روز هفته و ۲۴ساعته به خدمات بانکی و مالی خود دسترسی دارند و در صورت بروز مشکل یا نیاز به کمک از پشتیبانی ۲۴ساعته برخوردار خواهند بود.
حذف شعب فیزیکی به معنای کاهش قابل ‌توجه هزینه‌های جاری و نیروی انسانی در نئوبانک‌هاست. همچنین دوری از مسئله فرم‌ها و اسکناس‌، باز هم تأثیر خوبی در بهبود نظام هزینه دارد. سود این موضوع تنها به نئوبانک‌ها نمی‌رسد و مشتریان آنها هم می‌توانند خدمات بانکی را در بعضی موارد با کارمزدی بسیار کمتر از بانک‌ها دریافت کنند. کاهش هزینه‌ها به نئوبانک‌ها این امکان را می‌دهد تا خدمات بیشتر و متنوع‌تری را به کاربران خود ارائه داده و نیز بتوانند بدون وابستگی به مکان‌های فیزیکی، سرویس یکسانی را به مشتریان‌شان در هر نقطه جغرافیایی ارائه دهند.
حذف کاغذ از مناسبات اداری و استفاده از هوش مصنوعی به نئوبانک‌ها کمک کرده تا ضمن افزایش سرعت و چابکی در ارائه خدمات، اشتباهات معمول نیروی انسانی را حذف کنند.
بروز خطا در کارهایی که به دست انسان انجام می‌شود، اتفاق معمول و غیر قابل‌ اجتنابی است، اما با دیجیتالی‌کردن روندها می‌توان جلوی بسیاری از آنها را گرفت و عملیات بانکی را با ضریب دقت بسیار بالایی پردازش کرد. همچنین مزیت دیگر نئوبانک‌ها انعطاف‌پذیری بیشتر در مقابل فناوری‌های جدید است که به‌وسیله آن می‌توان ارزش‌افزوده بیشتری را برای سرویس‌دهی به مشتریان فراهم کرد.

اولین نئوبانک واقعی در بانک ایران زمین
اولین نئوبانک واقعی کشور به زودی توسط بانک ایران زمین ارائه خواهد شد. به گفته مدیرعامل بانک ایران زمین، هم اکنون این امکان فراهم شده است که سرویس های بانکی در یک نئو بانک پیاده سازی شود و همچنین ظرفیت و بستر لازم نیز برای ارائه خدمات و سرویس های بیشتر در حوزه بانکداری دیجیتال به مشتریان در بانک ایران زمین فراهم است.
شایان ذکر است، بانک ایران زمین چندین سال پیگیر ایده نئوبانک بوده است، به طوری که در آغاز مطالعات و تحقیقات در این خصوص، هنوز هیچ بانکی مفهوم واقعی بانک دیجیتال را نمی شناخت. در ابتدا تیم فناوری اطلاعات بانک با سفر به کشور آلمان در حوزه بانکداری دیجیتال تحقیقات و بررسی های اجمالی انجام شد و پس از ۶ سال تلاش مداوم با افتخار این ایده به ثمر نشست.
براساس این گزارش، نئوبانک ایران زمین شامل ۹۰ سرویس و ارائه ۴۰۰ خدمت به مشتریان به صورت کاملا غیرحضوری است. در حقیقت بانک ایران زمین می‌کوشد با ارائه یک نئوبانک واقعی علاوه به خدمات رسانی به مشتریان، به فعالیت کسب و کارها نیز شتاب ببخشد.
به گفته فرهاد اینالویی معاون فناوری بانک ایران زمین، اصلی‌ترین دغدغه در راه اندازی نئوبانک، نوآوری است. این موضوع باعث شده است که استارت آپ ها بدلیل ارتباط نزدیک با مشتری وارد میدان شده تا نوآوری را به سازمان تزریق کنند. همچنین مفهوم بانک دیجیتال به معنای یک بانک کاملا مکانیزه به همراه شعب و ادارات مرکزی و تمامی خدمات بانکی است و نئوبانک گزیده ای از خدمات پرمصرف و ضروری بانک است که در اختیار مشتری قرار می گیرد. ارتباط مشترک بانک و شرکت های وب موجب ارائه سرویس های پایه و خدمات مطلوب به مشتری خواهد شد که ارزشمند است.
در نهایت می‌توان گفت بانک ایران زمین در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای ارائه خدمات به روز و دیجیتال داشته و همواره می‌کوشد با در نظر گرفتن شرایط جامعه، بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کند. در این میان هم نئوبانک را می‌توان شاهکار این بانک در عرصه خدمات بانکی دانست چرا که مسلما آینده از آن خدمات نوین بانکی است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.