۱۲۴۰ تعاونی با اشتغالزایی ۲۸ هزار نفر ایجاد شد

وزیر کار خبر داد:

 ۱۲۴۰ تعاونی با اشتغالزایی ۲۸ هزار نفر ایجاد شد

یک‌شنبه, فوریه 27, 2022 - 15:20 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ایجاد ۱۲۴۰ شرکت تعاونی با ۲۸ هزار فرصت شغلی در شش ماه گذشته خبر داد و با اشاره به تشکیل دبیرخانه اجرای سند توسعه بخش تعاون بر لزوم فعال شدن دبیرخانه و مکاتبه با اعضای مسئول در سند تاکید کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، حجت الله عبدالملکی در اولین جلسه بررسی سند توسعه بخش تعاون اظهار کرد: در مدت ۶ ماه اخیر خط اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی برای تعاونی‌ها با همکاری بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون ایجاد شده است همچنین ۱۱ مرکز نوآوری بخش تعاون و ۹ شرکت تعاونی دانش بنیان شکل گرفته است.
وی از حل مشکل ۶۰۰ تعاونی طی این مدت خبر داد و افزود: در بحث پرداخت حقوق تعاونی‌های سهام عدالت با همکاری و هماهنگی وزارت امور اقتصاد و دارایی مقرر شد ۷۵ درصد مطالبات آنها در اسرع وقت پرداخت شود.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی همچنین از تشکیل ۱۲۴۰ شرکت تعاونی در شش ماهه اخیر خبر داد و گفت: این تعداد تعاونی بیش از ۲۸ هزار فرصت شغلی به وجود آورده اند.
عبدالملکی در ادامه از جمله اهداف پیش بینی شده در سند توسعه تعاون را، ایجاد سامانه مشوق‌ها و حمایت‌ها، اجرای مقدماتی سرویس نقل و انتقال الکترونیکی عضویت در شرکت‌های تعاونی و تدوین شاخص‌های ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در اجرای سند توسعه بخش تعاون عنوان کرد.

وی گفت که گزارش دستگاه‌های مختلف در حوزه تعاون توسط وزارت کار در انتهای بهار سال ۱۴۰۱ ارائه خواهیم شد و در این مدت فرصتی خواهد بود تا عملکرد قابل قبولی ارائه شود.

وزیر تعاون با طرح این پرسش که چرا بخش تعاون به جایگاه واقعی نمی رسد؟ اظهار کرد: چون فرهنگ اساسی تعاون و اعتقاد به باور تعاون شکل نگرفته است و در این زمینه، مخاطب اول مسئولان هستند. اگر مسئولان به تعاون باور داشته باشند این فرهنگ، ساری و جاری می شود لذا در وزارت تعاون اعلام کردیم اصل بر فعالیت تعاونی است و حتما پیگیری می‌کنیم که این فرهنگ نهادینه شود.

وی افزود:در دولت مردمی سیزدهم اجرای سند تعاون را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد و در این مسیر هیچ امتناعی نداریم که با همکاری و پیشنهادات دستگاهها، آن را اصلاح و تکمیل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش تعاون برای فرهنگ سازی در دانش‌آموزان استفاده کنیم، اظهار کرد: در تمام شهرستان ها و مناطق کشور حدود ۱۰۰۰ تعاونی مصرف داریم؛ همچنین ۷۰۰۰ هنرستان و حدود ۲۰۰۰ کانون فرهنگی تربیتی و پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور داریم که هر کدام از آنها می تواند یک تعاونی داشته باشد.

وی ادامه داد: صرفنظر از تشکیل تعاونی در هنرستان‌ها و همچنین تعاونی‌های آموزشگاهی می توانیم به دانش آموزان اجازه بدهیم غیر از بوفه مدرسه، یک تعاونی تشکیل بدهند مثلاً دانش آموزان ابتدایی یک تعاونی برای فروش ماسک راه اندازی کنند.

نوری با بیان اینکه تعاونی‌ها در وزارت آموزش و پرورش آن کارآمدی لازم را نداشتند، گفت: با بررسی های که کردیم تعاونی ها در جامعه هم کارآمد نبودند ولی بخشی از اقتصاد کشور به شمار می‌روند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید قوانین و مقررات متناسب با تعاونی ها را تنظیم کنیم و وزارت آموزش و پرورش این آمادگی را دارد.

به گفته وی، در حال حاضر در شبکه شاد ۱۱ میلیون نفر به عنوان بازیگران خدمات گیرنده مطرح هستند که می‌توانیم از بستر تعاون برای تولید محتوا در این زمینه استفاده کنیم تا در آینده به خوبی ظهور و بروز داشته باشد.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.