بانک مرکزی نمی تواند به اتحادیه طلا و جواهر امر ونهی کند

واکنش اتحادیه طلا و جواهر به بانک مرکزی

بانک مرکزی نمی تواند به اتحادیه طلا و جواهر امر ونهی کند

دوشنبه, فوریه 29, 2016 - 15:12 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بانک مرکزی ابلاغیه‌ای مبنی بر فعالیت‌های خود در بازار سکه و ارز منتشر کرد که در کنار تاکید بر وظیفه بانک مرکزی مبنی بر نهاد ناظر در بازار سکه و ارز مدعی شده که جوازهای صادر شده از سوی اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با سکه و ارز فاقد اعتبار است.

بانک مرکزی ابلاغیه‌ای مبنی بر فعالیت‌های خود در بازار سکه و ارز منتشر کرد که در کنار تاکید بر وظیفه بانک مرکزی مبنی بر نهاد ناظر در بازار سکه و ارز مدعی شده که جوازهای صادر شده از سوی اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با سکه و ارز فاقد اعتبار است.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از ایستانیوز، این ابلاغیه در حالی منتشر شده است که فروش سکه یکی از زیرمجموعه های اتحادیه طلا و جواهر است و طبق قانون صدور جواز کسب یکی از فعالیت‌های زیرمجموعه وازتر صنعت، معدن و تجارت است.

در این رابطه با رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه بانک مرکزی در جایگاه امر و نهی کردن به اتحادیه طلا و جواهر نیست، گفت: اتحادیه طلا و جواهر با توجه به متن قانون و تائیدیه وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور جواز کسب رسته سکه را انجام می‌دهد و تنها با ابلاغ از سوی این وزارت خانه صدور جواز کسب رسته سکه متوقف خواهد شد.

محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: چند سالی است که دعوایی در این زمینه در جریان است و بانک مرکزی در حال حاضر اجازه امر و نهی کردن در رابطه با عدم صدور جواز کسب رسته سکه به اتحادیه را ندارد.

وی ادامه داد: طبق قانون و تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسته سکه زیرمجموعه اتحادیه طلا و جواهر است و بنابر قانون جواز کسب خرید و فروش سسکه از سوی این اتحادیه صادر می‌شود.

او با بیان اینکه از سال 91 اتحادیه طلا و جواهر جواز کسب فعالیت صرافی ارز صادر نکرده است، خاطرنشان کرد: در صورت مغایرت فعالیت اتحادیه طلا و جواهر با قانون و ابلاغ از سوی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت فعالیت صدور جواز کسب رسته سکه از سوی اتحادیه طلا و جواهر متوقف خواهد شد اما تا آن زمان این فعالیت ادامه خواهد داشت و منطبق بر قانون است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با تاثیرات انتخابات و روند بازار در چند روز اخیر، بیان کرد: بحث انتابات در 37 ساله گذشته همگان با خواست مردم بوده و اتفاقات عجیب و قریبی در این زمینه که بر بازار تاثیرگذار باشد، رخ نداده است.

وی افزود: در طی دو روز گذشته ارزش طلا ثابت بوده و در دو روز گذشته نرخ ارز نوسان جزئی به ثبت رسانده که ارزش دلار در محدوده 3495 تا 3050 تومان در نوسان بوده است که در پی این موضوع ارزش طلا به بیش از یک میلیون تومان صعود داشت.

او با تاکید بر اینکه نوسان مختصر دلار ارزش سکه را 5 هزار تومان تغییر داد، گفت: در حال حاضر به واسطه ایام فاطمیه تقاضایی در بازار وجود ندارد و عدم وجود تقاضا میزان نوسانات این بازار را کاهش داده است.

کشتی‌آرای یادآور شد: احتمال داده می‌شود هفته آینده بازار شاهد رونق باشد، زیرا در روزهای پایانی سال قرار داریم و مردم به ویژه بانوان با رهایی از برخی مسائل خانه و خانواده برای خرید به بازار طلا و سکه وارد شوند.

وی در پاسخ به این سوال که روند سکه‌های خرد در معاملات روزجاری برخلاف روند ارزش سکه تمام و طلای خام بوده است، آیا این موضوع نشان از ورود بازار به رونق و افزایش تقاضا برای سکه‌های ریز است؟ بیان کرد: کم و بیش مِ‌توان این موضوع را مرتبط با افزایش حجم تقاضا دانست اما در کنار تقاضای مشتریان بازاریان و کسبه بازار طلا و ارز برای آنکه موجودی خود را افزایش دهند دست به خرید و فروش می‌زنند که این موضوع نیز برا نوسان صعودی قیمت سکه‌های ریز تاثیرگذار بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.