اختصاصی/ نقش موثر بانک ملت در صنعت پتروشیمی کشور

اختصاصی/ نقش موثر بانک ملت در صنعت پتروشیمی کشور

بانک ملت در سال‌های اخیر با ارائه خدمات متنوع بانکی به صنعت نفت و پتروشیمی توانسته است جایگاه خود را به عنوان بانک حامی این صنعت مهم کشور، تثبیت کند.
 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیوان اقتصاد، بانک ملت به عنوان بانک پیشتاز در حمایت از صنعت پتروشیمی کشور، همواره با ارائه انواع تسهیلات به شرکت‌های نفت و پتروشیمی کشور، در تلاش بوده است تا این صنعت کهن، پابرجا باقی بماند.

به گفته فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک ملت، این بانک همواره در تامین مالی پروژه‌های کلان ملی از جمله حضور موثر در توسعه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، پتروپالایش و سایر صنایع زیربنایی کوشا بوده است. علاوه بر این نقش کلیدی بانک ملت در خودکفایی بنزین، ایجاد زیرساخت های فنی و عملیاتی سامانه پرداخت هوشمند بهای سوخت، توسعه و ارتقای خدمات بانکی همگام با فناوری های روز جهانی، بخشی از دستاوردهای بانک ملت در طول سال های فعالیت بوده است. 

برهمین اساس، بانک ملت به عنوان بازوی توانمند دولت در به ثمر رسیدن پروژه های کلان ملی و تامین نیازهای مالی شرکت های بزرگ در عرصه های مختلف تولید و در عین حال، پوشش نیازهای بخش های متوسط و کوچک جامعه با هدف رونق تولید و اشتغال در کشور حضوری پررنگ داشته و نقش خود را به عنوان یک بانک بزرگ و اثرگذار به بهترین شکل ایفا خواهد کرد.

علاوه براین، بانک ملت همواره به رفع نیازهای ارزی شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی بها داده و با خدماتی مانند گشایش اعتبارات اسنادی ارزی، صدور ضمانتنامه های ارزی، حواله‌جات ارزی و ریالی و ...تلاش کرده است سهمی در رشد این صنعت داشته باشد.

در همین راستا نیز مدیرعامل بانک ملت در اواخر خردادماه امسال طی سفر دو روزه به منطقه ویژه عسلویه با مدیران عامل 15 مجموعه بزرگ پتروشیمی در این منطقه دیدار و گفت و گو کرد. 

وی در این دیدارها به صراحت اعلام کرده بود که ارائه خدمات بانکداری جامع به شرکت‌های بزرگ پتروشیمی در دستور کار ویژه بانک ملت قرار دارد.

به گفته امین کاوه، کارشناس حوزه انرژی، وضعیت موجود صنعت پتروشیمی حاکی از آن است که با توجه به برنامه ریزی‌های سال‌های گذشته، ظرفیت‌های مناسبی در تولید محصولات پایه پتروشیمی در کشور ایجاد شده است. این مهم ضرورت توجه به تکمیل و توسعه زنجیره ارزش و تبدیل این محصولات پایه به صدها محصول متنوع و با ارزش افزوده بالاتر را بیش از پیش می‌کند. چرا که صنعت پتروشیمی نماد اقتصاد مقاومتی و درون‌زایی اقتصادی در عرصه صادرات غیرنفتی است. صنعت پتروشیمی هم‌اکنون با ظرفیت اسمی سالانه بیش از ۹۲ میلیون تن، روزانه حدود یک میلیون بشکه معادل نفت خام از منابع هیدروکربوری را به مواد ارزشمند پتروشیمی تبدیل می‌کند، این صنعت در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۷ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته است.

به رغم اینکه این آمار گویای وضعیت نسبتاً مناسب صنعت پتروشیمی در کشور است اما زنجیره ارزش همچنان نیازمند تکمیل است و باید برای این مهم اقداماتی صورت گیرد. در واقع در حوزه سرمایه گذاری و تأمین مالی، وجود پروژه‌های نیمه‌تمام، متغیرهای اقتصادی بی‌ثبات، عدم وجود ابزارهای مالی مناسب، عدم جذابیت طرح‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران و مواردی از این قبیل به عنوان چالش تعریف می‌شوند که متناسب با چالش‌های فوق‌الذکر راهکارهایی همچون استفاده از منابع داخلی بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، سرمایه گذاری و تأمین مالی بانک‌ها بسیار پر رنگ است.

بنابراین ظرفیت های موجود درنظام بانکی و نیز بازار سرمایه می‌تواند با کمک به رشد و توسعه صنعت پتروشیمی کشور گام مهمی در خلق آینده اقتصادی روشن برای همه مردم کشور بردارد. در حقیقت تأمین به‌موقع منابع مالی می‌تواند در بهره‌برداری سریع‌تر از این صنعت و جلوگیری از ضررهای ناشی از تأخیر ارائه محصولات پتروشیمی در کشور بسیار موثر باشد.

در این میان بانک ملت با اعلام آمادگی برای حمایت همه جانبه از صنعت پتروشیمی، نام خود را به عنوان محقق کننده اهداف رشد اقتصادی در شرایط تحریمی، بر حافظه تاریخی این سرزمین حک کرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.