استفاده از ظرفیت نخبگانی مسلمانان برای حل مشکلات جهان اسلام

در اولین نشست کمیته راهبردی ششمین نشست استپ مطرح شد؛

استفاده از ظرفیت نخبگانی مسلمانان برای حل مشکلات جهان اسلام

سه‌شنبه, سپتامبر 3, 2019 - 09:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

دبیر کمیته راهبری ششمین نشست استپ گفت: در نشست استپ از ظرفیت نخبگانی مسلمانان برای حل مشکلات جهان اسلام استفاده می شود و ما به دنبال ایجاد ظرفیت پایدار برای همکاری بلندمدت نخبگان با مجموعه های هدفمند هستیم که این رویکرد دوره های بعدی استپ نیز است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،  اولین نشست کمیته راهبردی ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی با حضور سعید سهراب پور، مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ، شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما و دبیر علمی کمیته ارتباطات علم، محمدحسن سعیدی، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف و دبیر علمی کمیته همبست آب و انرژی، مهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر علمی کمیته تامین مالی علم و فناوری، مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا و دبیر علمی کمیته بانوان و علم و فناوری، محمد عبداللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی کمیته سلامت، محمدمهدی جعفری، دبیر اجرایی ششمین نشست استپ و مصطفی زمانیان، دبیر کمیته راهبری ششمین نشست استپ در محل بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار شد.

 در این نشست، سعید سهراب پور، دبیر ششمین نشست استپ گفت: جایزه مصطفی(ص) تاکنون دوبار نیز برگزار شده است و امسال نیز سومین دوره آن برگزار خواهد شد. درحال حاضر رویداد استپ در کشورهایی مانند عمان، پاکستان و مالزی برگزار شده و دوره ششم این رویداد نیز همزمان با آیین اعطای سومین جایزه مصطفی(ص) در آبان ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

سهراب پور همچنین افزود: دانشمندانی که از کشورهای اسلامی دعوت شده اند، تعدادی از آنان حضورشان در سومین مراسم جایزه مصطفی(ص) نهایی شده و رشته های آنان نیز مشخص شده است؛ همچنین باید برنامه‌ها و پنل ها نیز در دانشگاه‌ها نهایی شوند.

وی با بیان اینکه ارتباط دانشمندان کشورهای اسلامی با یکدیگر محدود است، تصریح کرد: دانشمندان در کشورهای اسلامی با دانشمندان طراز اول غربی در ارتباط هستند اما متاسفانه برخی از آنان از یکدیگر اطلاعی ندارند که ما تمایل داریم این ارتباط گسترش یابد و شبکه‌هایی برای ایجاد همکاری ایجاد شود؛ همچنین گرنت‌هایی اعطا شود و دانشجویان نیز تبادل شوند.

در ادامه مصطفی زمانیان، دبیر کمیته راهبری ششمین نشست استپ در تشریح برنامه های ششمین رویداد استپ گفت: در شورای راهبردی ششمین نشست استپ با تدبیر بنیاد مصطفی(ص) پیش بینی شده است که نمایندگان دانشگاه های مرتبط با موضوع این رویداد، دعوت ما را نیز پذیرفتند.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعات محوری که ما در نشست استپ دنبال می کنیم، استفاده از ظرفیت نخبگانی مسلمانان برای حل مشکلات جهان اسلام است. ما به دنبال ایجاد ظرفیت پایدار برای همکاری بلندمدت نخبگان با مجموعه های هدفمند هستیم که این رویکرد دوره های بعدی استپ نیز است و علاقمندیم با برگزاری جلسات گفتگو  و تعامل با مجموعه های دانشی و پیشرو، ظرفیت ها را فراهم کنیم.

در ادامه این نشست محمدمهدی جعفری، دبیر اجرایی ششمین نشست استپ گفت: نشست استپ با هدف بسترسازی، شکل گیری و هدایت تعاملات علم و فناوری جهان اسلام و حل مسائلی که در حوزه علم و فناوری شکل گرفته، است؛ براین اساس اندیشه ما این بود که این فلسفه چگونه ممکن است، محقق شود که سه محوریت را درنظر گرفتیم که بخش اول آن ایجاد و هدایت بسترها و به اشتراک گذاری ظرفیت ها و توانمندی-های جهان اسلام است؛ زیرا ما در جهان اسلام ظرفیت‌ها و بسترهای متنوعی داریم. درحال حاضر ما پایگاه اطلاعاتی از دو هزار و 500 نفر از دانشمندان برجسته جهان اسلام را در اختیار داریم که شناسایی شده اند؛ این مسئله نشان می‌دهد جهان اسلام در این زمینه نیز برخوردار است. متاسفانه به دلیل اینکه همزایی و شکل گیری تعامل در جهان اسلام چشم گیر نیست و جهان اسلام به اندازه ای که ظرفیت دارد، از آن بهره مند نشده است.

وی همچنین افزود: بخش دوم هدف نشست استپ این است که سعی دارد اجتماعی از نخبگان جهان اسلام ایجاد کند و در بخش سوم باتوجه به اینکه نسل آینده ساز جهان اسلام باید تقویت شوند و فعالیت های علم و فناوری آنان بیش از پیش توسعه یابد، ما باید از بستر استپ برای ارتباط میان دانشمندان برجسته و جوان در کشورهای اسلامی استفاده کنیم.

جعفری گفت: مخاطبین نشست استپ، فقط دانشمندان جهان اسلام نیستند. ما علاوه بر اینکه باید دانشمندان جهان اسلام را با برنامه های علم و فناوری درگیر کنیم، باید دانشگاه ها و مراکز آموزشی و مدیران مراکز و رسانه های فعال در حوزه علم و فناوری و نهادهای پشتیبان که تسهیل کننده در جهان اسلام هستند، را در این نشست درگیر کنیم.

در ادامه مهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در حال حاضر ما در این برهه از تاریخ، تاکید ما بر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی است؛ اما اگر بخواهیم در عرصه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی به خوبی پیش بریم، دیپلماسی علم و فناوری به خوبی می‌تواند بستر مناسبی را فراهم کند؛ بنابراین باید توجه بسیاری به این موضوع کنیم زیرا ظرفیت بسیار مهمی است و دستگاه های موجود باید حساسیت آن را درک کنند.

وی همچنین افزود: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی باید توجه داشته باشند که اگر ما میخواستیم این برنامه را در همه دانشگاه ها برگزار کنیم، رقم بسیار بالایی را نیاز داشت که هیچ مرکزی هم توان تامین مالی را نمی توانست بر عهده گیرد اما جایزه مصطفی(ص) برای آن، تامین مالی بسیار خوبی را در نظر گرفته است و شخصیت های مهم علمی را دعوت کرده که هیچ دانشگاهی به تنهایی نمی توانست این کار را انجام دهد؛ ما باید از ظرفیت موجود در جهت توسعه علم و فناوری بهره مند شویم و کلیه شخصیت های برجسته علمی جهان اسلام باید بدانند با این تعاملات می توانند فعالیت های بسیار خوبی را انجام دهند و تعامل سازنده نیز با دیگر دانشمندان ایجاد کنند.

محمد عبداللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی کمیته سلامت در این نشست تصریح کرد: هر فعالیتی که در تبادلات علمی و دانشگاهی انجام می‌شود، باید محیط زیست نیز در نظر گرفته شود و اینکه ما برای حل مشکلات جامعه باید دیوارهای جامعه را بر داریم تا جامعه متوجه شود، ما در حال انجام چه فعالیتی هستیم و ما نیز از فعالیت جامعه آگاه شویم؛ برای مثال اگر مشکلات جامعه اعتیاد و فقر و ... است، دانشگاه ها باید سعی کنند به آن ها بپردازند.

  در ادامه مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا و دبیر علمی کمیته بانوان و علم و فناوری گفت: ما در زمینه علم و فناوری زنان بر سه محور تاکید جدی داریم؛ اول اینکه بتوانیم از این فرصت برای تعاملات و شبکه سازی بین بانوان دانشمند جهان اسلام استفاده کنیم و نکته دیگر هم، این نشست محل مناسبی برای برقراری ارتباطات و رسیدن به نقاط و مسائلی مشترک است و تاکید ما بر همکاری با دانشمندان دیگر کشورها به توسعه پایدار اسلامی است.

ملانظری عنوان کرد: در حوزه زنان، حساسیت های خاصی وجود دارد که برگزاری این نشست باید با ظرافت-های خاصی شکل گیرد. ما در محور زنان، بر نقاط مشترک تاکید داریم تا بتوانیم از حضور بانوان دانشمند بهره ببریم.

محمدحسن سعیدی، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف و دبیر علمی کمیته همبست آب و انرژی در این نشست بیان داشت: نشست استپ، فرصتی بی بدیل برای کشور ما است؛ زیرا 85 دانشمند از 31 کشور جهان در آن حضور  دارند؛ ما تاکنون کنفرانس های بسیاری در سطح بین الملل و ملی برگزار کرده ایم اما باید توجه کنیم که چه دستاوردی برای ما داشته است.

وی همچنین افزود: جریان سازی و ایجاد شبکه بسیار مهم است زیرا یک مدت این نشست برگزار و تمام می شود اما آنچه مهم است، جریان سازی بعد از نشست است که اگر ایجاد شود می تواند دستاورد خوبی برای کشورمان داشته باشد.

در ادامه این نشست، شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما و دبیر علمی کمیته ارتباطات علم، گفت: من به عنوان یک پژوهشگر، از توجه به رسانه در این نشست تشکر می کنم. اگر ما دستاوردهای مختلفی داشته باشیم اما تا زمانی که منتقل نشود و مردم درک عمومی از این حوزه ها و ضررت ها نداشته باشند، شاید ما آن تاثیرگذاری و تداوم را نداشته باشیم؛ لذا دانش عمومی سازی علم و اطلاع رسانی علم و دانش، همه فهم کردن علم و مسائل علمی خصوصا در زمینه هایی که ما با بحران هایی همچون سلامت و محیط زیست مواجه هستیم، این نقش بسیار مهم است.

وی همچنین افزود: ما در جهان شاهد آن هستیم که رسانه های بسیار معتبری فعال هستند و لازم است در کشور ما در بسترهای گوناگون فعالان حرفه ای علم، داشته باشیم؛ دانشگاه صداوسیما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بررسی جدیدترین دانش های حوزه ای سی تی و آی تی با همکاری معاونت فناوری صدا و سیما، چندین همایش فناوری رسانه را برگزار کرده که امسال نیز با نشست های استپ مقارن است.

علی بیت الهی، رئیس گروه علم و فناوری نانو نیز اظهار کرد : بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با یک راهبرد کلان به دنبال یک جریان سازی، شبکه سازی و هم افزایی در حوزه علم و فناوری در کشورهای جهان اسلام است؛ ما به عنوان اولین بدنه در دنیا هستیم که به شناسایی و اعتبار بخشی به دانشمندان و فناوران برجسته جهان اسلام با هدف انجام پژوهش ها و تحقیقات هدفمند و اثرگذار پرداخته ایم.

وی در ادامه گفت: این برنامه کلان باید در دراز مدت اجرایی شود و ما اکنون در آغاز راه هستیم؛ همچنین باید اثر بخشی این برنامه بسیار جدی گرفته شود.

در پایان این نشست، سیدعلی عمرانی، مدیر اجرای بنیاد مصطفی(ص)  بیان کرد: آنچه در اختیار ما است، بسیار محدود بوده و تعداد افرادی که در بنیاد به صورت متمرکز مشغول فعالیت هستند، بسیار کم است؛ اما باتوجه به اهداف، گام های خوبی برداشته شده است. در اولین دوره رویداد استپ که با جایزه مصطفی(ص) همراه بود، سعی شد از ظرفیت مهمانان استفاده شود.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.