کیفیت؛ پاشنه آشیل حمایت از تولید ملی

کیفیت؛ پاشنه آشیل حمایت از تولید ملی

زمانی که سال 95 شعار توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی رنگ و بویی متفاوت به خود گرفت .مسئولان دولتی از هر فرصتی برای توجه به این اصل مهم اقتصادی استفاده می کردند و در تلاش بودند این اهمیت را در اذهان مردم نیز نهادینه کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد – امیرعلی امینیان - یکی از شاخه های توجه به اقتصاد مقاومتی ترغیب مردم به استفاده از کالاهای ایرانی و حمایت از این کالاهاست و در همین راستا مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز در تلاشند تا استفاده از کالاهای ایرانی را به عنوان برنامه اصلی خود پس از اجرای طرح رونق تولید در دستور کار قرار دهند.
گوشه و کنار شهر، هرروز تابلوها و پلاکاردهای زیادی به چشم می خورد که مردم را به مصرف کالاهای داخلی ترغیب می کند.
بنرها و پوسترهایی که تاکید می کند مصرف کالای داخلی چقدرمی تواند اشتغالزایی به همراه داشته باشد و چه کمک بزرگی به تولید خواهد کرد.این اقدام نهادهای مختلف کشور برای ترغیب مردم به مصرف کالاهای داخلی موضوع جدیدی نیست و از همان سالهای جنگ تحمیلی بسیاری به یاد دارند که مردم چگونه به توجه به تولیدات ملی تشویق می شدند.
این مهم که یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود را شاید بتوان گام مهمی برای رونق مصرف در کنار رونق تولید دانست.توجه به فروش و بازار یکی از برنامه هایی است که مدیران صنعت و معدن و تجارت کشور بارها از آن به عنوان یک برنامه ویژه یاد کرده اند.
رهبر انقلاب هم در سال های متمادی بر این مهم تاکید کرده اند که مصرف کالای ایرانی یکی از مهمترین اصول برای پیشرفت اقتصادی کشور است.
با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی‌ برای اصلاح الگوی مصرف این موضوع اهمیت زیادی پیدا کرده و یکی از ابعاد مشارکت عموم مردم در پیشرفت اقتصادی «مصرف کالای داخلی» در نظر گرفته شده است.
بررسی بیانات آیت ا... خامنه ای در 5 سال گذشته نشان می دهد که از نگاه رهبر معظم انقلاب ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی، ایجاد کار و اشتغال،افزایش ابتکارات تولیدکنندگان،افزایش ثروت ملی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی 6 دلیلی است که ضرورت خرید کالای ایرانی را تبیین می کند.
طی سال های اخیر اقتصاد کشور به واسطه اعمال تحریم های اقتصادی غرب با مشکلاتی مواجه شده بود. اما اصلی ترین مشکلی که پس از بروز تحریم ها رخ داد تامین کالاهایی بود که مردم به آنها نیاز داشتند. کالاهایی که عمده آنها به واسطه عدم توجه به تولید داخل و حمایت های لازم از صنعت با خروج گسترده ارز وارد کشور می شد.
این موضوع علاوه بر بی نیازی به کشورهای غربی مزایای فراوانی را نیز برای اقتصاد کشور به همراه دارد. بیکاری یکی از دغدغه های اصلی اقتصاد ایران در سال های اخیر بوده و این در حالی است که صنایع کشور پتانسیل ایجاد اشتغال پایدار به صورت گسترده دارند. در صورت حمایت از تولید داخل می توان امیدوار بود که با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نرخ بیکاری کاهش یابد و مشکل بیکاری در اقتصاد ایران برطرف شود.
مزیت دیگری که می توان در راستای حمایت از تولید داخل به آن اشاره کرد جلوگیری از خروج ارز به منظور واردات کالاهای غیر ضروری است. اتفاقی که خوشبختانه با مدیریت مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت روند بهبود خود را به دست آورد و این روزها شاخص های وارداتی کشور رتبه پایین تری نسبت به شاخص های صادرات دارد.
با رفع مشکلات صنایع کوچک در زمینه تامین نقدینگی خوشبختانه رونق در حال بازگشت به صنایع است و حال نوبت فروش و عرضه این کالاها در بازار است.این برنامه با برنامه هایی چون کنسرسیوم های صادراتی،عرضه کارت های اعتباری،تشکیل کمپین های حمایت از تولید ملی و برنامه هایی از این دست در حال انجام است و هرچند موفق بودن این برنامه ها نیز باید توسط کارشناسان و رسانه ها بررسی شود اما به نظر می رسد گام های خوبی برای رونق مصرف در بازار در حال برداشته شدن است.
سومین مزیت حمایت از تولید داخل توسعه اقتصاد کشور است. بر اساس برنامه قانون پنجم توسعه اقتصاد ایران باید دارای رشد 8 درصدی باشد . در صورتی که صنایع کشور با تمام توان خود فعالیت کنند تولید کشور افزایش خواهد یافت که این موضوع می تواند در نهایت به رشد اقتصادی و رسیدن به اهداف مورد نظر در برنامه های کلان اقتصادی کشور منجر شود.
مدیرعامل شرکت لوازم خانگی پارس که یکی از تولیدکنندگان مطرح داخلی در زمینه لوازم خانگی است در همین زمینه به خبرنگار دیوان اقتصاد گفت:خوشبختانه اکثریت مردم از تولید داخلی حمایت می کنند به شرطی که تولید داخلی کیفیت لازم را داشته باشد.
اسماعیل علی پور خاطرنشان کرد:تولیدات داخلی باید علاوه بر کیفیت مناسب از خدمات پس از فروش مطلوب و برنامه ریزی شده ای نیز برخوردار باشند تا بتوانند رضایت مردم را تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه اکثریت مردم توان خرید محصولات خارجی را در بسیاری از صنوف ندارند تصریح کرد:مردم توقع دارند که کالای ایرانی با کیفیت بالا و خدمات مناسب به آنها عرضه شود و این مساله می تواند برنامه های دولت را در حمایت از تولید ملی محقق کند.
علی پور با انتقاد از اجرای طرح کارت های اعتباری تاکید کرد:متاسفانه طرح کارت های اعتباری آن طور که قرار بود اجرا نشد و در این راستا همکاری های مناسبی بین ارگان ها و سازمان هایی که قرار بود این طرح را اجرا کنند، صورت نگرفت.
به گفته وی اگر حمایتی که مورد توجه دولت است از تولید داخلی آنطور که باید و شاید انجام شود مصرف کالاهای ایرانی رونق می گیرد.
این مدیر بخش خصوصی و تولیدکننده داخلی ادامه داد:تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با خارجی ها را دارند به شرط آنکه حمایت واقعی از آنان توسط مسئولان صنعت،معدن و تجارت صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد:مردم کالاهای خوب ایرانی را می خرند و مسئولان هم باید طرح های مختلف حمایتی خود را از تولید داخلی تداوم بخشند.
علی پور اذعان داشت:اگر دولت وام های خوبی برای برنامه های تحقیق و توسعه در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد تولیدکندگان داخلی می توانند با ارتقا دانش تولید و نیز ارتقا ماشین آلات خود نسبت به افزایش کیفیت تولید اقدام کنند.
آنچه از حرفهای این تولید کننده بخش خصوصی و نظر کارشناسان اقتصادی بر می آید این است که حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی تنها به مردم و عزمشان برای خرید اجناس ایرانی بستگی ندارد ؛ بلکه این مهم نیازمند یک عزم واقعی و همه جانبه دولتی و مردمی است که باید فارغ از هرگونه شعار با حمایت عملی و منطقی از تولید ملی در جهت توسعه اقتصادی کشور و ارتقا شاخص های اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی گام های کاربردی برداشته شود.
سخنگوی وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز در همین رابطه با تاکید بر اینکه توجه به تولید ملی برنامه اصلی وزارت صنعت،معدن و تجارت است گفت: افزایش تولید در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آمارهای صنعتی کشور که تا آبان ماه امسال منتشر شده نشان می دهد با وجود همه فضاسازی های خبری که از تعطیلی کارخانجات صورت می گیرد خوشبختانه تولید در کشور رشد قابل توجهی داشته ایم.
منوچهر طاهایی افزود:در تولید خودروی سواری تا آبان امسال1/16 درصد ، تولید وانت5/11 درصد و اتوبوس 19 درصد رشد داشته ایم و این رشد تولید در بسیاری از صنایع مشهود است.
طاهایی با تاکید بر اینکه مشکل کشور ما اشتغال و تولید است ادامه داد:در بسیاری از مناطق کشور نه تنها مشکلی وجود ندارد بلکه اضافه تولید هم داریم و برای رونق صنعتی باید به اصل موضوع توجه کرد.
وی تصریح کرد:اصل موضوع این است که اقتصاد ما صادرات محور نیست و به همین دلیل تولید کنندگان بر این باورند که هر چه ساختند باید در همین کشور هم مصرف شود.
وی با ذکر نمونه هایی از تولید آهن، فولاد، کاشی و سرامیک خاطرنشان کرد:در حال حاضر سرگرم ظرفیت سازی برای تولید محصولات مرتبط با صنعت ساختمان هستیم اما تا زمانی که بازار های مصرف این محصول با رونق مسکن و ساخت و ساز گرم نشود افزایش ظرفیت ها قایده ای ندارد.
وی افزود:هم اکنون بیش از 200 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولیدی در انبار های داخلی دپو شده اما بازار مناسبی برای فروش آن وجود ندارد و این مساله نشان می دهد مشکل تولید در کشور ما بازار مصرف است.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت تغییر در شیوه های فروش خاطرنشان کرد:در حال حاضر 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که در هر واحد صنفی از یک تا 6 نفر مشغول به کار هستند در حالی در سال های اخیر 21 شرکت نت ورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای در کشور راه اندازی شده اند که یک میلیون و 200 هزار نفر در آن مشغول به کار بوده و 5 هزار میلیارد تومان تبادل مالی داشته اند که این مساله نشان از تغییر در روش های فروش در جهان و ایران است.
طاهایی تاکید کرد:چه اصراری وجود دارد که تورم را تک رقمی کنیم اما شاهد رکود در بازار باشیم. کاهش تورم خوب است اما باید فضایی ایجاد شود که رونق مصرف صورت گیرد و در نتیجه آن تولید نیز از رکود خارج شود.
وی با اشاره به شرایط سال 84 اذعان داشت:در آن سال تورم حدود 14 درصد بود و نرخ رشد5/6 درصدی را در کشور شاهد بودیم و در همین راستا دولت فعلی نیز باید با مردم به راحتی سخن بگوید و با بالا بردن منطقی نرخ تورم نرخ رشد را نیز بالا برده و کشور را از رکود خارج کنیم.
طاهایی با تاکید بر اینکه زیر ساخت ها و استانداردهای لازم برای تولید مطلوب و با کیفیت در کشور وجود دارد اظهار امیدواری کرد با همکاری مردم سال آینده سالی سرشار از رونق تولید و اقتصاد برای مردم ، صنعت و اقتصاد کشور باشد.
طاهایی درباره حمایت از تولید ملی خاطر نشان کرد: حمايت ويا بي توجهي درتعطيل شدن بعضي از كارگاه هامخالف سياست وزارتخانه است اما تعطیل شدن کارخانجات دلایل دیگری دارد که به حمایت یا عدم حمایت وزارتخانه باز نمی گردد.
وی در تشریح دلایل تعطیلی برخی کارخانجات اذعان داشت: بازار مصرف ومشتري وهمچنين وجود كالاي قاچاق وكهنگي تجهيزات مي تواند دلايل توقف فعالیت برخی از کارگاه های توليدي باشند.
وی با تاکید بر توجه به توانمندی ایرانیان در تولید انواع محصولات خاطر نشان کرد:حمايت از كالاي ايراني موجب رونق كسب وكار كشور وعامل مهمي براي اشتغال جوانان است و رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در همین راستا قرار دارد.
طاهایی با تشریح روش های رونق تولید اظهار داشت:ضرورت افزایش كيفيت توليد ومشتري مداري وروزآمدكردن تجهيزات وبه ويژه صادرات محوربودن كالاها عامل اصلي موفقيت توليد است.
وی بار دیگر برضرورت صادرات محور بودن تولید تاکید کرد و افزود: تقویت بازار سرمايه وايجاد مشوق هاي اصولي براي توليد وصادرات نقش اساسي دارند.
آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد این است که مردم در کشورمان با وجود همه تلاش هایی که صورت می گیرد از کالای ایرانی خاطره خوبی در ذهن ندارند و همین مساله سبب می شود برای حمایت از تولید ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی یاور دولت نباشند.بررسی وضعیت کیفی بسیاری از کالاهای ایرانی نشان می دهد تولید کنندگان داخلی هنوز نتوانسته اند رضایت مشتریان خود را جلب کنند.در یکی از ساده ترین نمونه ها تولید خودروی داخلی هنوز هم در اذهان مردم تولیدی بی کیفیت است و شاید همین اصل باعث شده هنوز هم خودروهای خارجی در میان مردم ایران بیشتر مشتری دارند.در برخی نمونه های لوازم خانگی و حتی مواد غذایی نیز هنوز تولیدات خارجی یکه تاز میدان بوده و با وجود همه حمایت ها و توصیه ها و تبلیغات مردم رغبتی به استفاده از کالای ایرانی در برابر کالاهای خارجی ندارند.به نظر می رسد در این شرایط کیفیت پاشنه آشیل کالاهای ایرانی در بازار رقابت است و این نقطه ضعف هنوز نتوانسته است طرح حمایت از تولید ملی را با موفقیت همراه کند.آنچه در این وضعیت اهمیت دارد توجه به ارتقا کیفیت کالاهای ایرانی است تا بتوان حمایت از تولید ملی را به طور عملی و واقعی در جامعه مشاهده کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.